Je bent misschien geen smakelijk insect, maar zelfs voor jou is het handig om op zwaluwen te letten. Als ze laag vliegen, hoef je je niet te verstoppen omdat je opgepeuzeld wordt, maar wel omdat het dan kan gaan regenen. En hetzelfde geldt voor motorfietsen. Zie je een motorrijder twee keer op zijn helm kloppen, dan kan het zelfs als automobilist de moeite waard zijn om even goed op te letten.

Motorrijders waarschuwen vaak alleen elkaar. Anders zou hij in dit geval als een malle Harry bij elke tegenligger op zijn helm kloppen. Misschien als ie tegelijkertijd met zijn andere hand rondjes op zijn borst draait, is het een leuk trucje. Dat is het niet: een motorrijder die twee keer op zijn helm klopt, waarschuwt andere motorrijders voor politie. Waarschijnlijk is er verderop een controle.

Wat is het signaal met één vinger?

Er is nog een signaal dat motorrijders weleens afgeven. Grappig genoeg doen ze dit vaak juist naar automobilisten. Dat is het universele signaal dat zoiets betekent als ‘ik ben het er niet mee eens met wat je doet, en ik zou het fijn vinden als je je gedrag aanpast’. Bij dit signaal steken de motorrijders de vinger op tussen de wijsvinger en de ringvinger. Dit is de versterkte versie van duimpje omlaag.

Een wat serieuzer signaal is een trappende beweging omlaag. Dit zou betekenen dat er iets op de weg ligt. Voor motorrijders betekent dit een mogelijke buikschuiver, maar voor auto’s kan een voorwerp voor lakschade zorgen. Motorrijder die gewoon een handje naar elkaar uitsteken betekent niet veel meer dan ‘hoi, jij rijdt motor, ik rij ook motor, wat leuk’.

7 reacties op “Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen”

  1. Aan Annie, als je in de file staat, dan moet je in Belgie, zoals in Duitsland, op de linker rijstrook helemaal links rijden. Dit om ambulance e.d. Door te laten, maar ook motorrijders. Geen keuze, dit is de wet. Wordt ook dikwijls vergeten.

  2. Een beetje hoffelijkheid naar motorrijders in landen waar je wel ruimte moet geven zou wel geapprecieerd worden. Ik woon in Frankrijk waar bijna alle autobestuurders heel hoffelijk zijn naar motorrijders, maar waar ik ook vaak de pas afgesneden word door auto’s met… Nederlandse nummerplaten. Dus, liefste noorderburen, wees hoffelijk.
    (Een Franse Belg)

  3. Dat is de juiste uitleg,uitleg van Emre wekt alleen agressie op.Tussen de auto’s doorrijden tijdens een file,dit doe je met gepaste snelheid,niet met hoge snelheid,het auto portier of de flank van een auto wint het altijd van je!En als ik zelf met de auto in de file sta betrap ik mezelf erop dat ik ook niet steeds in mijn spiegel kijk.Alleel als ik van rijstrook wissel.

  4. Emre: wij zijn niet verplicht om opzij te gaan voor een motorrijder die tussen de auto’s laveert. Ergernis hieromtrent vanuit de motorrijder met allerlei eventueel vernielzuchtige neigingen zijn derhalve volledig onterecht. Het tussendoor rijden wordt gedoogd, geen recht.

  5. Zwaaien met de voet is vrij gebruikelijk als je het stuur niet kunt loslaten om bijvoorbeeld de koppeling te bedienen. Als bedankje aan auto’s heb ik het ook wel gezien, al is het gevaar groot dat dit niet begrepen wordt.

  6. Die trappende beweging maak ik wel eens tijdens de file.. van die mensen die juist de toegang blokkeren als ze een motorrijder zien. Soms land de trappende beweging dan tegen een deur of spiegel.

  7. Die trappende beweging is een dank u aan de autobestuurder die plaats maakt zodat de motorijder hem zonder problemen kan voorbij steken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear