Het zal je vast weleens zijn opgevallen bij een advertentie: termen als btw-auto, marge-auto en BTW terugvorderbaar. Zoals je waarschijnlijk al hebt kunnen raden gaat dit om de BTW, de belasting toegevoegde waarde. Uiteindelijk betaalt de eindgebruiker – de consument deze belasting. Alle bedrijven ervoor kunnen ‘m terugvorderen.

Let wel: in dit artikel gaan we voornamelijk uit van het perspectief van de consument. Dit vanwege het feit dat de meeste mensen die dit zullen lezen consument zijn en de onduidelijk vooral aanwezig bij de consument. Uiteraard zijn ondernemers van harte welkom om mee te lezen. Mocht je eigen ervaringen, tips, tricks hebben of zijn er omissies in dit artikel, laat het vooral weten in de commentsectie. De beste toevoegingen maken kans op een maand lang gratis comments plaatsen.

Wat is een marge-auto?

Dat is een auto die minimal één particuliere eigenaar heeft gehad. Het is een auto waarover je geen BTW meer hoeft te betalen. Die is bij aanschaf al een keer voldaan. Ook als een auto vaker van een particulier is geweest, blijft het gewoon een margeauto. Als de eerste eigenaar een particulier is, betaalt diegene de 21 procent BTW. Daarna verdwijnt het geld in de bermudadriehoek van het huishoudboekje van de Belastingdienst. Het tegenovergestelde van een marge-auto is een BTW-auto.

Lexus LS500 rood zijkant

Wat is een BTW-auto?

Dat is een auto die altijd van een bedrijf is geweest en waarover géén BTW betaald is. Het kan ook zijn dat meerdere bedrijven eigenaar zijn geweest van de auto. Over een BTW-auto dient nog 21 procent BTW betaald te worden. Deze kun je als particulier niet terugvorderen, maar als ondernemer kun je dat wel doen. Sterker nog, bedrijven zoeken het liefst een btw-auto om op de zaak te zetten.

Kun je van een marge-auto een BTW-auto maken?

Dat is het hele eieren eten en waarom het zo’n topic is. Als een marge-auto eenmaal een marge-auto is, kun je er meestal niet met terugwerkende kracht een BTW-auto van maken. Dat is ook de reden waarom BTW-auto’s soms ietsje prijziger zijn. Ze zijn voor bedrijven ondanks het prijsverschil alsnog interessanter omdat er nog 21 procent afgaat.

Volgens de Bovag is er een uitzondering: ‘Een marge-auto kan in principe niet veranderen in een btw-auto, maar er is één uitzondering. Als een autobedrijf een marge-auto aan een ondernemer wil verkopen, dan kan het autobedrijf afzien van de toepassing van de margeregeling en het margeverkoopbedrag omrekenen naar een btw-verkoopbedrag. De zakelijke klant kan dan toch de btw verrekenen.’

Beide partijen moeten dan afzien van de marge-regeling. De prijs van de auto zal dan overigens wel stijgen. De BTW is dan wél weer terug te vorderen voor de ondernemer.

Kan een BTW-auto een marge-auto worden?

Ja, dat kan dan weer wel. Als een BTW-auto een paar zakelijke eigenaren heeft gehad (of eentje, dat mag ook gewoon), kun je deze gewoon kopen als particulier. Dan is het uiteraard geen BTW-auto meer, maar wordt het automatisch een margeauto. De BTW wordt dan voldaan aan de belastingdienst en het geld gaat dan in de sociale molen.

Volkswagen Up model lineup

Is het mogelijk om een marge-auto op de zaak te zetten?

Ja, hoor. Dat is uiteraard gewoon mogelijk. Als je een gebruikte auto voor op de zaak zoekt en de BTW-auto’s zijn te schaars of te duur, kun je ook gewoon een margeauto op de zaak zetten. Het grote nadeel is dat je de BTW niet meer kan terugvorderen. Daardoor is een margeauto vaak niet interessant voor bedrijven.

Is een BTW-auto altijd een bedrijfsauto?

Nee, dat hoeft niet per se. In veel gevallen is een bedrijfsauto (denk aan bestelbusjes en pick-ups) van een bedrijf geweest. Dus als je kijkt naar die gebruikte pick-ups en bestelbusjes kan het zijn dat het BTW-auto’s zijn. Het zijn auto’s die voor bedrijven interessant zijn om te gebruiken. Vaak zijn het fiscaal gezien geen interessante auto’s voor particulieren.

Dodge Ram Crew Cab Limited blauw rechtsvoor zijkant

Maar het is dus zeker niet altijd het geval. Alle auto’s die van een bedrijf zijn geweest, zijn BTW-auto’s. Dus ook de directie-limousine, huurauto’s, voorloopauto’s, demowagens, leaseauto’s et cetera. Dus dat kan van een Aygo tot Lexus LS zijn, van een Upje tot 911 Turbo. Er is dus zeker geen peil op te trekken en je dient het dus altijd te controleren.

Kan een bedrijfswagen ook een marge-auto zijn?

Dat is dus zeker mogelijk. Je kan als particulier gewoon een busje of pick-up kopen. Het nadeel is dat je dan BTW en BPM moet betalen. Daardoor is zo’n auto vaak volstrekt oninteressant en komt het bijna niet voor. Maar als jij een Volkswagen Caddy of Dodge Ram particulier wil rijden, dan is dat zeker mogelijk. Het wordt dan alleen wel een margeauto en is dus als occasions ietsje minder interessant.

Volkswagen Caddy bestel Bluemotion zijkant voor links

Kan ik een BTW-auto ook importeren?

Ja, dat is mogelijk. Hierbij is het noodzakelijk dat het een BTW-auto auto betreft, in andere landen kennen ze ook deze regeling. De BTW betaal je dan wel in het buitenland, maar je kan ‘m in Nederland terugvorderen. Bekijk hier op de site van de Belastingdienst hoe ze dat voor je kunnen doen. Het is het handigst om binnen de EU te importeren. Le

Waar kan ik een BTW-auto herkennen als ik ga zoeken in het buitenland?

Als je in Duitsland zoekt, kijk dan voor auto’s waarbij de Mehrwerststeuer Auswiesbar is (ook wel afgekort naar Mwst). Je betaalt de Btw in Duitsland, maar kunt ‘m in Nederland weer terug vorderen. Bij Franse advertenties moet je letten op de term ‘Récupérer la TVA’.

Even opletten

Gaat het om een heel erg jonge auto, dan moet je even opletten voordat je ‘m gaat importeren. Een auto wordt pas gezien als een gebruikte auto als deze 6 maanden oud is of als deze 6.000 km of meer heeft gereden. Koop je een auto met minder kilometers of jongere leeftijd, dan bestaat de kans dat je twee keer BTW moet betalen en slechts een keertje kunt terugvorderen. Zeker met dure auto kan het hard in de papieren lopen.

Porsche 911 Turbo S 992 zilvergrijs zijkant achter

En let ook hier op

In veel gevallen wordt het gebracht dat een BTW-auto alsnog een auto is waarover nog BTW betaald moet worden. Dit klopt inhoudelijk zeker, maar is een tikkeltje uit context. Het is namelijk verplicht om de prijzen inclusief btw te communiceren op alle verkoopsites (tenzij het een B2B-verkoopsite is). De geadverteerde prijs dient de consumentenprijs te zijn en dat is inclusief de BTW.

Let er scherp op, want lang niet alle verkopers houden zich aan deze regel, waardoor een BTW-auto een marge-auto lijkt te zijn. Dat niet alleen, ook de verkoopsites staan dit soort belhamelpraktijken oogluikend toe, helaas. Bij elke verkoopsite kan men aangeven met een vinkje dat het een BTW-auto is, maar dan slaat de verkoper in kwestie het over en zetten ze het in kleine letters onder aan het epistel die ze verkooptekst noemen.

Reacties

  • DICO heeft op 1 oktober 2024 geschreven:

    Volgende keer een redactie die zijn huiswerk beter maakt. Binnen de EU wordt een auto als “gebruikt” beschouwd als aan de twee voorwaarden – meer dan 6 maanden oud EN meer dan 600O km op de teller – samen wordt voldaan. Dan betaal je als particulier de BTW in het EU-land van aankoop en geen BTW meer in eigen land. Afhankelijk van de eigen nationale regelgeving kan nog een bijkomende vergoeding voor inschrijving door de fiscale diensten verrekend worden.

    Reageer
  • Wijsneus heeft op 30 september 2024 geschreven:

    Grappig: “Let wel: in dit artikel gaan we voornamelijk uit van het perspectief van de consument.”
    In werkelijkheid is dit artikel juist vooral interessant voor de kleine* ondernemer, even op voorwaarde dat alles klopt natuurlijk. 😉

    *(een groot bedrijf heeft in de regel wel een fleet-owner en een afdeling legal/finance die weet hoe het werkt.

    Reageer
  • Ewout heeft op 29 september 2024 geschreven:

    Helaas gaan jullie hier toch flink de mist in. Een margeauto kan zeerzeker wel een BTW-auto worden. Ik stel voor dat jullie eens contact zoeken met jullie fiscalist.

    Verkoop van een voertuig is áltijd een btw-belaste prestatie (21%) voor een ondernemer die btw-plichtig is, ongeacht het voertuig een margevoertuig of btw-voertuig was. De enige uitzondering hierop is de ondernemer die meedoet met de margeregeling, oftewel een autohandelaar.

    In de praktijk gaat dit echter erg vaak mis, o.a. door artikelen als degene van jullie.
    Het houdt dus in dat er over eenzelfde voertuig twee keer btw kan worden afgedragen. Is dit kromme wetgeving? Ja. Zeker. Maar het is wel hoe dit in de wetteksten staat.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)