
Je hebt er vast een keer voor geremd. Misschien omdat je zelf schrok of misschien omdat iemand een melding had gemaakt in Flitsmeister. Maar wat doen deze palen eigenlijk? We kunnen nu alvast verklappen dat de palen met zonnepaneeltjes die je langs N-wegen ziet staan geen boetes uitdelen. Ze meten niet je snelheid, maar ze meten wel iets anders. Het paaltje is een zogenoemd telpunt.
We vroegen het aan de provincie Utrecht en kregen het verlossende antwoord: ‘Dit zijn onze vaste telpunten voor het verkeer. Deze telpunten zijn noodzakelijk voor bijvoorbeeld lucht- en geluidsberekeningen.’ Mocht je het interessant vinden, dan heeft de provincie een interactieve kaart waarop je kunt zien waar alle telpunten staan. Je moet wel even goed inzoomen – het is niet de duidelijkste kaart.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn er ongeveer 1.240 permanente telpunten geplaatst door heel Nederland die het aantal gepasseerde motorvoertuigen in twee richtingen registreren. Deze punten tellen 24 uur per dag en 7 dagen per week. Het CBS gebruikt deze data om de gemiddelde drukte op een weg per moment te berekenen. Mocht je nog meer tijd over hebben, dan kun je op de website van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer ook zelf in de data duiken.
Weigh in motion werkt. Anders. Dan zit er in het wegdek een drukbalk. Het hier afgebeelde detectie systeem meet snelheid en lengte door verstoring van het inductie veld dat en voertuig veroorzaskt
Wat ik me afvraag, tussen een bepaalde tijd moet je 100 rijden, lijkt wel of ik nu de “enige” ben die 100 rijdt. Woedt deze regel nu eigenlijk wel serieus genomen?
Die paaltjes kunnen er toch hetzelfde uitzien? Alleen in plaats van een telsysteem, zit er een weegsysteem in, of weet ik het. Die zonnepaneeltjes met kastjes koop je bij de één in, waar voor meuk je erin stopt regel je weer ergens anders. Ik heb in m’n voortuin zo’n ding staan en daar woont m’n hamster in. Zo ontstaan conspiracy theories dus: er is informatie, iemand zegt dat het fout is want hij heeft ooit iets anders gehoord.
Nou heb ik altijd bij de provincie Utrecht gewerkt als kantonnier, en wat denk je dat ze mij altijd verteld hebben?
Dat het weegpunten waren voor vrachtwagens.
En dan niet om te bekeuren, maar om te wegen hoe zwaar de weg belast wordt.
Zo kan de provincie onderhoud plannen.
De N 212 ligt op een opgespoten zandlichaam, zie het als een dijk, en met het steeds zwaardere vrachtverkeer moet er ook steeds vaker onderhoud aan de weg gepleegd worden.
Dus vandaar die palen.
Wat meer op Wilnis aan, staat er langs diezelfde weg nog zo n paal.
Ik was er bij toen de lussen geslepen werden, en ik weet zeker dat die het aantal tonnen meet van het vrachtverkeer.