Zo’n vierhonderd kilometer van de Portugese kust ligt momenteel nog de Felicity Ace op de bodem van de oceaan. Vorig jaar zonk het vrachtschip inclusief 4.000 auto’s naar 3.000 meter diepte en er is nooit een poging gedaan om het schip te bergen. Wat gebeurt er als het vrachtschip met 3.000 auto’s boven Ameland zinkt? Moet het dan geborgen worden of laten ze de Fremantle Highway ook liggen?

De Felicity Ace zonk meer dan 200 zeemijl verwijderd van Portugal, dus in internationale wateren. In dit niemandsland is niemand verplicht om een gezonken schip te bergen. ‘Het is supercomplex op zo’n diepte. 3.000 meter is zo verschrikkelijk diep, daar heb je haast geen materieel voor beschikbaar om dat nog voor elkaar te krijgen’, zei een woordvoerder van bergingsbedrijf Koole toen tegen TopGear.

Bij het brandende vrachtschip boven Ameland ligt het anders

De Fremantle Highway ligt nog binnen de economische grens van Nederland. En zelfs als een bergingsbedrijf het vrachtschip weg zou willen slepen, komt het terecht in het gebied van Duitsland of het Verenigd Koninkrijk. Laten zinken en niet meer naar omkijken, is dus geen optie. Volgens stichting De Noordzee zou zinken ook een milieuramp betekenen voor de Noordzee en de Waddenzee.

De Noordzee is ook niet zo diep als waar de Felicity Ace zonk. Volgens Rijkswaterstaat is de Noordzee op het laagste punt tussen Nederland en Engeland net geen 50 meter diep. Een bergingsoperatie zou dus eerder mogelijk zijn. Voor de Felicity Ace had de diepte wel voordelen als het gaat om vervuiling: ‘Alle materialen blijven op die diepte veel langer in het schip. De olie wordt heel koud en minder vloeibaar en zal niet zomaar ontsnappen’, zo meldde Koole toen.

Dus, wat gaat er gebeuren met het schip?

Momenteel staat het schip nog in de brand. ‘RWS bekijkt met Kustwacht en bergingsbedrijven wat er moet gebeuren als het schip weggesleept en geborgen moet worden. We zetten alles op alles om de schade voor mens en omgeving zoveel mogelijk te beperken’, meldt Rijkswaterstaat.

Het Nederlandse bergingsbedrijf Boskalis zegt tegen TopGear: ‘Op dit moment ligt de focus op het in kaart brengen van de situatie en het koelen van het schip. Daarnaast is het doel om het schip niet te veel te laten overhellen en om het daarna uit de vaargeul te slepen.’

Het is momenteel dus nog niet duidelijk of het schip geblust kan worden. De kustwacht meldt dat ze ‘verschillende scenario’s’ aan het uitwerken zijn. Het schip moet dus wel verplaatst worden naar een betere locatie. Hieronder zie je de actuele locatie van de Fremantle Highway.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)