Het boek Veel auto’s verkopen voor dummies telt slechts één pagina. We willen niet te veel verklappen, maar op de eerste pagina staat ‘verkoop crossovers’. Wij lazen hem in één ruk uit. De eerste zet van Cupra als zelfstandig merk luistert dan ook naar de naam Ateca. Een lichte teleurstelling voor Cupra-fans die hoopten op een rauw bandenvretend monster. Want Cupra als los merk zou moeten betekenen: snelle hatchbacks.
Maar bekijk het van deze kant: de Cupra Ateca brengt geld in het laatje voor leukere modellen. TopGear sprak met Wayne Griffiths, Executive Vice-President voor Sales en Marketing bij Seat, om te kijken wat Cupra allemaal van plan is. Om te beginnen wil Cupra zeven modellen introduceren in de aankomende drie jaar: de Cupra Ateca, Cupra TCR, Cupra Ibiza, Cupra Arona en nog drie onbekende modellen. Hiermee moeten de verkoopcijfers van Cupra als los merk (nu 10.000 per jaar als Seat) verdubbelen.
‘De wortelen van het merk liggen in de motorsport en performance. Sportief rijden én geluid’, vertelt Griffith. ‘Wat je steeds meer zult gaan zien, zijn unieke ontwerpen. Niet per se in de eerste generatie, maar de volgende generatie Cupra’s worden extremer.’ Gelukkig maar, want de Cupra Ateca is niets meer dan een Seat met een GTI-motor en stoere bumpers. Op een merk dat enkel bodykitjes op bestaande Seats gooit, zit niemand te wachten.
Een eigen auto van Cupra
Maar komen er dan Cupra-modellen die niet naar Seat komen? ‘We zijn er vrij zeker van dat we dat gaan doen. Er komt in ieder geval een model dat eerst als Cupra komt’, zegt Griffith. Wordt het dan later wel een Seat? ‘Dat moeten we nog beslissen.’ Seat toonde tijdens de presentatie een schets van iets dat lijkt op een crossover. Laten we hopen dat het iets anders wordt.
Komt er een TCR-racer voor de openbare weg?
En toen vroegen we naar het model waar hot hatch-fanaten allemaal van dromen. Komt er nog een TCR of een Cupra met een TCR-bodykit voor de weg? ‘Een straatlegale TCR is denk ik niet wat het merk nodig heeft. We putten inspiratie uit de TCR, en ook de techniek. Neem bijvoorbeeld de snelheid van het schakelen. En bijvoorbeeld een push to overtake-knop.’ Betekent dat dat toekomstige Cupra’s zo’n knop zullen krijgen? ‘Ja. Eh, we kijken ernaar.’ Daar leek Griffiths zich even te verspreken. Technisch gezien is het natuurlijk mogelijk, want de GTI Clubsport S heeft al een overboost-functie.
En gelimiteerde edities?
‘We overwegen een halo-model [een opper-uitvoering, red.] van de Ateca te maken, maar daar zijn we nog niet over uit. We moeten eerst de Ateca zelf lanceren. We verkochten 799 Seat Leon Cupra R’s. Het was verleidelijk om er meer te maken, maar als we zeggen 799, dan bedoelen we ook 799.’ En welke andere spannende dingen zitten er in de pijplijn? ‘We kijken naar een samenwerking met Abt. Ik heb op dit moment een Abt Leon ST-prototype om te testen. In de toekomst kun je Abt-onderdelen bestellen bij de dealer.’ Kijk, dat klinkt lekker en past ook goed bij Cupra als los merk.
Reacties