
Sommige mensen noemen het nog weleens de bergstand. Nu staat de ‘B’ op een automaat officieel niet voor ‘berg’, maar het geeft wel aan waar de stand ooit voor bedoeld was – en nog deels is. Als je een automaat in de B-stand zette, dan bleef ie hangen in een lagere versnelling. Dat is makkelijker heuvelopwaarts rijden, en bergafwaarts remt de auto meer op de motor. Zo kom je niet met kokende remmen beneden aan. Niet per se een interessante stand voor het platte Nederland dus; tot een aantal jaar geleden.
Want plotseling verschenen er in Nederland auto’s met elektromotoren. Niet alleen volledig elektrische auto’s, maar ook hybrides. Op het moment dat je de B-stand gebruikt (in sommige auto’s is het de L-stand), gaat de auto meer remmen op de elektromotor. De letter staat ook voor het Engelse brake of het Duitse Bremse. Bij conventionele auto’s zonder elektromotor gaat de auto in de B-stand meer remmen op de benzinemotor. Dit kost trouwens geen brandstof, maar daar gaat het even niet om.
Op het moment dat de auto meer afremt op de elektromotor door de B-stand, kun je het zogenoemde one-pedal driving toepassen. Als je goed anticipeert en er zijn geen plotselinge gebeurtenissen, heb je het rempedaal niet meer nodig; wanneer je van het gas gaat, remt de auto in de B-stand al stevig af. Het grote voordeel is dat bij hybrides en EV’s de accu wordt opgeladen tijdens het remmen.

De B-stand wordt dus in het platte Nederland ineens ook handig, want als je van het gas gaat en zo afremt voor een drempel, laad je je accu op. Bij hybrides moet je wel oppassen dat de de motor niet in een lage versnelling blijft hangen als je normaal rijdt. Want dan ga je juist weer extra brandstof gebruiken. Bijvoorbeeld in de volledig elektrische modus van een PHEV kan de B-stand handig zijn.
Niet bij alle EV’s en PHEV’s is de B-stand van de automaat nodig
Bij de allernieuwste auto’s ontbreekt de B-stand weleens. Bij deze auto’s kun je vaak op een andere manier instellen hoeveel de auto moet afremmen op de elektromotor om energie terug te winnen. Recuperatie heet dit. Het effect is hetzelfde als de B-stand, alleen heet het anders. Als je op vakantie gaat, is de B-stand van elke auto uiteraard interessant om de remmen te sparen en veilig bergafwaarts te rijden.
Pieter heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Hoezo veilig in de bergen wanneer de accu vol is stopt het afremmen en daar moet je op bedacht zijn.
Met name op een bochtige afdaling heb je ineens meer vaart.
Bert vd Vries heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Als je graag echt zo zuinig mogelijk wil rijden, gebruik dan de B stand juist NIET!
Ga in de D stand en laat tijdig gas los als je vaart wilt minderen. Vergeet niet, de energie die je weer opwekt bij afremmen in B heb je eerder moeten gebruiken om op snelheid te komen / blijven. Als je bv 30 meter voor de kruising begint af te remmen in B heb je eerst tot aan dat punt gas/elektra moeten geven om daar te komen. Als je al 100m voor de kruising je gas loslaat in D en je laat ‘m uitrollen, dan spaar je tov B 70 meter gas/elektra-geven uit. Is ff wennen maar als het goed onder de knie hebt hoef je bijna niet meer echt te remmen.
Mijn Passat GTE rolt bij 100km/h meer dan een kilometer door tot stilstand.
Wel ff opletten dat je geen achterop komend verkeer hindert, dit gaat dus niet op als het druk is want dan krijg je de ene na de andere onheuse bejegening middels audiovisuele gebaren…
Tom heeft op 17 februari 2025 geschreven:
En zo krijg je dus een onrustig verkeersbeeld met al deze rommel functies waarmee men zelf niet meer de teugels in handen heeft. Garant voor meer file.
Bert vd Vries heeft op 18 februari 2025 geschreven:
Je hebt zelf nog gewoon de twijfels in handen hoor. Je kan zelf bepalen hoe hard je afremt. Gas een beetje minderen is een beetje afremmen, remlichten blijven dan uit. Gas helemaal los is maximaal afremmen. Afhankelijk van de afremming gaan de remlichten wel of niet aan, wettelijk verplicht.
Het is precies hetzelfde als vroeger bij de carburateur, gas los = remmen op de motor. Niks nieuws dus, alleen toen werd de rem energie alleen gebruikt om de aarde op te warmen niet om je accu bij te laden
Frans heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Totaal niet mee eens. Met adaptive cruisecontrol en B stand anticipeert de auto in fileverkeer juist veel beter en rustiger op snelheidswisselingen van de voorganger. Het zijn juist auto’s en bestuurders zonder deze functies die zorgen voor abrupt remmen.
Eugène Wildenberg heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Ik rijd in een Dacia Jogger Hybrid. Heel vaak in de B-stand. Dat is voornamelijk in stedelijke gebieden. Op de snelweg niet, want dan remt de auto te abrupt af als je je voet van het gas afhaalt.
De B-stand samen met ECO heeft een nog positiever effect op de regeneratie van de energie.
Cees heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Heb Nissan Juke hybrid , deze heeft daar een speciale knop voor
Stoplichtkabouter heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Op een ( nieuwere) Toyota zit ie ook, maar je wil niet weten wat voor herrie de bak dan maakt.
Dus ik gebruik die D-stand nooit.
Evenals cruisecontrol, das ook zo n ellende.
Mensen die 95km/h rijden, en als er een vrachtwagen op de 1e rijstrook 90km/h rijd, hun auto dan ineens, zonder te kijken naar de 2e rijstrook gaan, omdat ze anders even moeten remmen, en dan is de cruisecontrol er weer af.
Er zit ook een R op, van racen.
Die is wel handig, dus die gebruik ik wel altijd.
Remko heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Een goed ontworpen (lees zo goed als alle) EV remt ook regeneratief bij het indrukken van het rempedaal. Alleen wanneer er meer vertraging nodig is dan regeneratief remmen kan opleveren worden de frictie remmen bijgeschakeld.
One pedal driving, B standen etc zijn een gimmick/speeltje. Vooral gebruiken als dat het rijden voor jou prettiger maakt.
En voor iedereen die roept: maar stand X is zuiniger: dat is de stand die het zuinigste is met jouw rijstijl die eventueel nog aangepast is op de betreffende stand.
N.B. ook bij one pedal driving kunnen de frictie remmen gebruikt worden, zeker bij een RWD/FWD only voertuig. Wanneer het ESP in de auto detecteert dat de auto instabiel wordt zal op specifieke wielen geremd worden met de frictie remmen om de auto weer stabiel te krijgen.
Django heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Ja dat dacht ik ook, in ieder geval rijden Toyota hybride motoren ook regeneratief bij indrukken van het rempedaal. Doen andere EV’s dat niet of is dit gewoon een flauwekul verhaal?
Paul heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Gaat niet op voor Toyota / Lexus hybrids met cvt, in de B stand gaat de cvt juist de benzine motor optoeren om extra te remmen omdat de mg1 en mg2 niet voldoende zijn, net als bij volle accu. De lexus Is300h heeft geen b stand omdat er flippers aan het stuur zitten waarmee je de cvt met gesimuleerde versnellingen de motor handmatig kan laten optoeren om naar beneden extra te remmen.
Auto-Moto.Link heeft op 19 februari 2025 geschreven:
Exact!
Verbruik van een Toyota hybride gaat juist significant omhoog.
De B-stand is ontworpen om bij hellingen van meer dan 7% de remmen te sparen.
Gertje heeft op 16 februari 2025 geschreven:
Alleen jammer dat de crouse control bij Toyota niet meer werkt in de bstand
Opro heeft op 16 februari 2025 geschreven:
B is ook de beste stand voor als t glad is had vroeger een automaat met W stand (winterstand) kwam op t zelfde neer als de B of H stand. Doe ermee wat je wilt maar als t glad is buiten staat i bij mij 100% zeker in b
Frans heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Ik rijd al ruim 4 jaar met een Volvo XC60-T6 (recharge) en eigenlijk alleen maar in de B stand. Zowel in de stad als op de snelweg. Werkt zeer goed, bak schakelt normaal, blijft niet hangen. Ook de adaptive cruisecontrol kan prima
instellen, de remfunctie van de B stand werkt dan juist goed samen. Voordeel bij bergafwaarts is overigens dat je zelf kunt bepalen hoeveel de motor afremt, van de B stand kan je immers direct handmatig terugschakelen. Als je de functies goed gebruikt werk het prima dus.
Martin heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Ook handig met een aanhanger bijvoorbeeld op een drassige camping. Motor blijft dan mooi in dezelfde versnelling als je wat meer gas moet geven.
Aha heeft op 16 februari 2025 geschreven:
De B stand voor hotse knotse rijden. Vroem, en weer remmen. En weer vroem. En weer remmen. Nee, dit is verre van lekker rijden. Vooral voor de passagiers en de mensen die eromheen rijden.
Wijsneus heeft op 16 februari 2025 geschreven:
Ook in de meeste EV’s is gebruik van de B helemaal niet nodig om te recupereren; ook in de D werkt dat gewoon. Alleen omdat je niet zo hard afremt, recupereer je op dat moment ook niet zoveel.
Maar omdat je niet zoveel afremt, hoef je ook weer niet meer zoveel te versnellen.
Lood om oud ijzer dus.
Marc heeft op 16 februari 2025 geschreven:
Mijn wagen is geen PHEV , wel een standaard benzinewagen met automaat.
Naast de N R D P kan je ook voor H kiezen. Handschakelen dus.
Als je dat verantwoord doet is het vergelijkbaar met de B stand.