
Niet veel eigenaren rijden dagelijks in hun Ferrari’s. En zeker niet alle eigenaren rijden hun Ferrari’s op de manier waarvoor ze gemaakt zijn: hard en hoogtoerig. Door het gebrek aan optimale verbranding bestaat de kans dat er koolstofaanslag in de motor komt, bijvoorbeeld op de kleppen, de uitlaat en de bougies. Het koolstofvezel verstikt de motor en dat is niet goed voor de prestaties.
De oplossing
Italiaanse monteurs bedachten een oplossing: de Ferrari’s een paar rondes over het circuit jakkeren of volle bak scheuren over de toen nog onbegrensde snelweg om de motor warm te krijgen en de koolstofaanslag te verbranden. Daar komt de term ‘Italian tune-up’ vandaan, oftewel Italiaans beurtje. Rolt best lekker van de tong, toch?
Wat heb ik zelf aan een Italian tune-up?
De kans is groot dat jij geen geel schild met een steigerend paard op je sleutel hebt staan. Of een circuit in je achtertuin hebt. Wel heb je een interne verbrandingsmotor die mogelijk wat koolstofaanslag heeft. Het magazine Popular Mechanics benoemt de methode en diverse internetgebruikers zweren erbij. Met name dieselgebruikers hebben er profijt van omdat hun motoren ook nog eens veel roet produceren.
Hoe doe ik zelf een Italian tune-up?
In essentie moet de motor gewoon even lekker warm worden, meer niet. Wikipedia zegt dat je zo’n 20 kilometer hoogtoerig moet rijden. Probeer bijvoorbeeld een stuk snelweg in z’n de vierde versnelling te doen. De meeste koolstofaanslag vliegt via je uitlaat naar buiten. Aangeraden wordt om je olie hierna te verversen (of wees slim en doe het vóór een oliewissel) omdat er restjes koolstof in je olie terecht kunnen komen.
Oh, het Italiaanse beurtje is natuurlijk volledig op eigen risico. Ben jij voor- of tegenstander? Laat het ons weten. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen.
Foto: Pixar
Dit klopt zeker.
Ik rijd dagelijks 45km enkel woon werk.
Mee tokkelend in het tempo wat hier in Nederland “snel” weg heet..
Gelukkig woon ik dichtbij de Duitse grens en daar kan ik mijn Giulietta laten draven om daar vervolgens te tanken.
De TCT bak in manual, en dan pas schakelen tegen de 6000 toeren aan.
Daarbij zoveel mogelijk volgas rijden en accelereren (en uiteraard terug schakelen na het passeren van en langzamere mede weggebruiker)
Gewoon de boel goed heet rijden en even lekker een potje “rammen” met respect voor de techniek.
Bij terugkomst in Nederland loopt ze soepeler, is ze stiller, en rijdt ze veel lekkerder.
Een goed stuk door Duitsland b.v. in de vakantie en dan goed op toeren rijden en je kent de auto na de vakantie niet weer terug. Geweldig verschil.
Dit werkte vroeger misschien echter met de huidige motorregeleenheden die de modene injectie systemen hebben is er nauwelijks sprake van verkoolde kleppen het motormanagement zorgt voor een schone verbranding en laat zo goed als niks achter in de in of uitlaatkanalen.
Trap een ‘luie’ auto maar eens goed in (warmgereden, uiteraard). Grote kans dat ‘ie er ná een stuk lekkerder optrekt en soepeler rijdt. Zelf al vaker gedaan, vooral in oudere auto’s zonder turbo.
Dit werkt altijd en zeker bij oudere Italiaanse auto’s. Kijk maar naar het feit als je auto niet door de Co2 test bij een Apk komt, trap m maar een rondje flink af en zie het verschil in uitstootwaarden en een perfecte Co2 test.
20 kilometer hoogtoerig rijden? Wat een onzin, je motor word warm genoeg op normale toeren! Zo is de motor ontwikkeld namelijk. Langere afstanden rijden is de truck. Wat een slecht advies van jullie zeg! Ik had beter verwacht van jullie.
Je praat echt poep. Door de extra toeren wordt de motor en katalysator nog een stukje heter en branden de koolstofresten beter uit je systeem