De vol-elektrische auto lijkt het helemaal te gaan worden, maar waterstof blijft voor sommigen een alternatief. En steeds meer automerken, zoals Honda en BMW, proeven alvast van zowel waterstof als elektriciteit. Maar voordat waterstof goed en wel is geland, is het belangrijk om te weten wat je nu eigenlijk tankt wanneer je dat tankt.
Nee, het is niet hetzelfde natte goedje dat bij jou thuis uit de kraan komt druppelen. Wanneer we het hebben over waterstof, hebben we het over waterstofgas, of H2 afgekort. Geen H2O dus, want dat is hetgeen je drinkt. Volgens Shell is waterstofgas reuk- en kleurloos en niet giftig. Het is van zichzelf ook geen energiebron, maar kan wel gebruikt worden als energiedrager. Het werkt simpel gezegd zo: wanneer er een reactie plaatsvindt tussen waterstof en zuurstof, kan er elektriciteit opgewekt worden in een brandstofcel.
Het verschil tussen groene en blauwe waterstof
Het waterstofgas kun je op verschillende manieren opwekken. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen grijze, groene en blauwe waterstof. Waterstof krijgt het grijze stempel wanneer het wordt opgewekt door middel van aardgas en kolen. De waterstof zelf is niet schadelijk voor het milieu, maar de manier waarop het wordt opgewekt dus wel.
Groene en blauwe waterstof worden allebei op een manier gewonnen die beter is voor het klimaat. Bij blauwe waterstof haal je het gas ook uit aardgas en kolen, maar worden de schadelijke stoffen opgevangen. Deze stoffen worden vervolgens opgeslagen, bijvoorbeeld in lege gasvelden op zee. Maar groene waterstof is het beste voor het milieu.
Hierbij win je H2 uit duurzame bronnen zoals zonne- en windenergie. De productie van waterstof uit zonne-energie wordt volgens CE Delft ook wel import-waterstof genoemd. Door energie van zon of wind wordt water (hier dus wel H2O) onder stroom gezet waardoor de moleculen splitsen. Dit zorgt voor zuurstof en waterstofgas. Wil je dus echt verantwoord bezig zijn met een waterstofauto? Tank dan groene waterstof.
Reacties