Mogen we je voorstellen aan Piet en Klaas (echte namen bekend bij de redactie)? Beiden rijden in dit voorbeeld een Opel Corsa. Laten we Piet een ‘dynamische bestuurder’ noemen. Hij trekt hard op, gaat sportief door de bochten en krijgt zo nu en dan fanmail uit Leeuwarden. Klaas heeft niet zoveel met auto’s en rijdt liever zo zuinig mogelijk. Wie van de twee denk jij dat de duurste reparaties heeft?
Wij denken Klaas, want hij ziet zijn auto als gebruikersvoorwerp en heeft niet wat liefhebbers ‘mechanische sympathie’ noemen. We kunnen het statistisch niet onderbouwen, maar Het is iets wat we zelf zo ervaren hebben, maar ook iets waar techneuten van diverse automerken het over eens zijn. Ook zij kunnen het helaas niet in cijfers uitdrukken.
Als je weet hoe het werkt, kun je er beter mee omgaan
Mechanische sympathie is een combinatie van weten hoe iets werkt en er daarom goed mee om kunnen gaan. Als Klaas bijvoorbeeld op een stoplicht afkomt, dan drukt hij de pook al in z’n eerste versnelling voordat de auto stilstaat. Piet voelt dat er nog een weerstand in de pook zit, dus die wacht liever tot de auto niet meer rijdt. En het liefst doet ie nog een keer dubbel klutsen. Klaas stapt voor elk wissewasje in de auto, maar Piet vermijdt liever de korte stukjes.
Als Klaas ziet hoe Piet met zijn auto rijdt, vindt hij het maar een idioot. De motor maakt veel toeren, hij gaat over een rotonde en remt stevig voor de bochten. En zeker: de remmen en banden van Piet slijten sneller, maar op de een of andere manier heeft hij nooit pech. Klaas heeft zijn koppeling al een keer versleten en de remschijven zijn krom omdat hij niet wist dat met hete remmen liever niet het rempedaal inhoudt. En hoewel Piet harder rijdt, beweegt hij dan wel weer rustiger over drempels.
Laat dingen minder snel slijten
Auto’s zijn gemaakt om zo foolproof mogelijk te zijn, maar hoe je ermee omgaat kan wel het verschil maken tussen of een auto 200.000 of 500.000 kilometer meegaat. Als jij het koppelingspedaal telkens nèt niet helemaal intrapt, lomp schakelt, de motor koud te veel belast en meer van dat soort zaken, dan krijg je uiteindelijk reparaties die in de papieren lopen. Als je een beetje snapt hoe een auto werkt, dan kun je veel beter rekening houden met deze onderdelen. En dat noemen we mechanische sympathie.
Mensen waarvan de partner een autoliefhebber is maar zijzelf niet, zullen dit wel herkennen. Als ze bij hoge uitzondering een keer de auto van man- of vrouwlief mogen lenen, krijgen ze bij de sleutel een volledige handleiding: rustig warm rijden, het liefst niet naast andere auto’s parkeren, alleen Euro 98 tanken. En niet aan de radio-instellingen zitten.
Mechanische sympathie wordt minder belangrijk
We denken overigens dat mechanische sympathie steeds minder belangrijk wordt in de toekomst. Elektrische auto’s hoef je niet warm te rijden, het remmen doen ze vooral op de elektromotor en er zijn sowieso veel minder bewegende delen. Er zijn zelfs nauwelijks meer knopjes die kunnen slijten. Maar auto’s waarbij mechanische sympathie minder belangrijk is, zijn dan ook vaak weer de minst interessante auto’s voor liefhebbers.
HG heeft op 19 januari 2025 geschreven:
Haha, mooi artikel. Nu weet ik dat ik mechanische sympathie heb en desondanks niet de straatstenen eruit trek. Dus nog beter dan Piet. En nu begrijp ik waarom mijn onderhoudskosten veel lager zijn dan die van mijn vrouw in haar auto. Waarbij ik geen verband leg tussen geslacht en mechanische sympathie, want ik zie net zoveel mannen die hun auto total niet begrijpen en emotioneel en technisch mishandelen.