Om gelijk maar alle verwarring weg te halen: de nieuwe Renault 4 is niet kleiner dan de Renault 5. We zijn van BMW gewend dat het cijfertje het formaat aangeeft, maar dat is bij Renault dus niet het geval. Deze nieuwe hoekige crossover met een retro-snoetje is net iets groter dan een Clio, maar net wat korter dan een Mégane. Vandaag weten we wat de nieuwe Renault 4 moet gaan kosten.

Je mag bij de nieuwe Renault 4 kiezen uit twee batterijen. De eerste heeft 308 kilometer actieradius en 120 pk. Het accupakket van deze ‘Urban Range’ is 40 kW groot. De naam geeft aan dat deze versie vooral is voor mensen die veel binnen de stad bewegen. Wie meer actieradius nodig heeft omdat ie vaker op de snelweg te vinden is, is er een 50-kWh accu. De tweede versie heet ‘Comfort Range’ en heeft 150 pk en 409 kilometer actieradius.

Wat kost de nieuwe Renault 4?

De prijs van de nieuwe Renault 4 is minimaal 29.990 euro. Dan heb je dus de versie met 308 kilometer bereik. De kleine accu kun je alleen als ‘evolution’-uitvoering krijgen. De duurdere versie kost minimaal 32.990 euro. Je betaalt dus 3.000 euro voor 100 kilometer en 30 pk extra. Deze krachtigere versie is naast ‘evolution’ ook nog te krijgen in de uitvoeringen ’techno’ en ‘iconic’. De duurste versie is 36.490 euro.

De maximale laadsnelheid van de nieuwe Renault 4 is thuis 11 kW voor beide accu’s. Zoek je een snellader op, dan kun je met 80 kW opladen met de Urban Range. De Comfort Range gaat naar de 100 kW. Van 15 naar 80 procent laden kost voor beide modellen een halfuurtje. Bij de laadpaal thuis moet je rekening houden met een laadtijd van ongeveer drie uurtjes.

Wanneer komt de Renault 4?

Om in importeurstaal te spreken: de orderboeken openen op 12 maart voor iedereen. Mensen die een R4 R Pass hebben, kunnen nu al hun elektrische Renault bestellen. Deze speciale voordringpas mag je nu nog kopen op de website van Renault. De productie start gelijk al. Een woordvoerder van Renault Nederland vertelt ons dat de eerste exemplaren al ‘voor de zomer’ in de showrooms zullen verschijnen.

Lees ook: Wat zijn de beste zomerbanden in 2025?

Om een idee te krijgen van het formaat: de Renault 4 is 4,14 meter lang, 1,80 meter breed en 1,57 meter hoog. De Renault 4 is dus duurder dan de Renault 5, maar ook een stukje ruimer. De bagageruimte is 420 liter, tegen 326 liter van de Renault 5. Ook bijzonder is de lage tildrempel, want de achterklep loopt door tot in de achterbumper

Ook is er aanzienlijk meer ruimte voor de inzittenden, zo konden we ondervinden op het Salon in Brussel. Voorin is de Renault 4 ruimer, achterin al helemaal. Ideaal als je luxe lichaamsdelen als benen hebt, die kun je een stuk beter kwijt achterin de Renault 4. Wel zo handig. Dus zeg het maar: vind je de nieuwe Renault 4 een beetje geslaagd?

.

5 reacties op “Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4”

  1. @Johan, zo vreemd is dat niet.
    De oude R4 stamt uit de jaren 60 (toen auto’s voor veel mensen sowieso onbetaalbaar waren) en liep nog lang door, maar was vermoedelijk op zijn hoogtepunt en enigzins bereikbaar in de jaren ’70 en was hier in de jaren ’80 wel klaar.
    De mensen die nu nostalgische gevoelens bij deze naam en deze oude variant hebben zijn op zijn minst van middelbare en mogelijk zelfs van seniore leeftijd.
    In die deelgroep zitten best veel mensen die zich financieel wel een nieuwe auto kunnen veroorloven.
    M.a.w.: ik vind het slim van Renault om proberen door te pakken op het sentiment.

  2. Bizar, minimaal 30k voor wat ooit een kleine auto was voor wie een autootje nodig had en niet zoveel kon of wilde uitgeven. De auto is mooi, maar ten onrechte een verwijzing naar de 4.

  3. Een stukje verwachtingsmanagement:
    Ik zou de ‘voor de zomer’ met een korrel zout nemen.
    Onze R5 (die overigens fantastisch is!!! 🤩) besteld op de eerstmogelijke dag in mei 2024, met een R5 pass, met de tekst ‘nog voor de herfst geleverd dankzij de R5 pas’ liet uiteindelijk 9 maanden op zich wachten.

    “Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst” en ik zou me er zeker niet door tegen laten houden om er één te bestellen als je in de markt bent voor de R4, maar houdt er rekening mee dat levertijden bij Renault wat langer kunnen zijn dan beloofd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *