De Giulia is een zeer belangrijke auto voor Alfa Romeo. Niet zozeer qua verkoopcijfers (die mochten wel iets beter zijn), maar vanwege waar de auto voor staat. Het is namelijk in alle opzichten een echte Alfa. Een fraaie sportsedan, praktisch genoeg voor families, representatief genoeg om zakelijk in te zetten. Daarnaast heeft de Giulia een hoogwaardig chassis en prima motoren. Kortom, dat klinkt als de perfecte gebruikte auto, waardoor wij ons afvroegen: wat kost een Alfa Romeo Giulia tegenwoordig?
De Alfa Romeo Giulia (modelcode ‘Tipo 952’) is de opvolger van de Alfa Romeo 159. De 159 ging echter in 2011 uit productie en we moesten tot eind 2015 wachten op de Giulia. Speciaal voor de Giulia ontwikkelde Alfa Romeo het Giorgio-platform. Bijzonder is de aandrijving: die gaat net als een BMW 3-serie (of klassieke Alfa Romeo) naar de achterwielen. Eveneens bijzonder is de cardanas: die is altijd van koolstofvezel.
Wat kost een Alfa Romeo Giulia als occasion (2016-2024)?
- Specificaties
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een Alfa Romeo Giulia als occasion?
- Wat kost een Alfa Romeo Giulia als occasion in Duitsland?
- Is de Alfa Romeo Giulia betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Wat zijn de concurrenten van de Alfa Romeo Giulia
- Is een Alfa Romeo Giulia zijn prijs waard?
- Lees ook: Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
Specificaties
In de zomer van 2015 onthult Alfa Romeo de Giulia, maar de productie vangt aan begin 2016. De Giulia is door een klein team ontwikkeld. Dit om er voor te zorgen dat het een echte Alfa Romeo zou worden, niet de natte droom van een bonenteller. Qua formaat is het een rechtstreekse concurrent voor de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse. De Giulia is er enkel als sedan. Op hetzelfde platform kwam de grotere Stelvio als je een praktischere Giulia wenste.
Er zijn grofweg drie type Giulia’s: benzine, diesel en de Quadrifoglio. De benzinemotor is de 2,0-liter viercilinder turbo met 200 pk of 280 pk. De diesel altijd 2,2-liter viercilinder JTDm. Deze heeft aanvankelijk 136, 150, 180 of 210 pk. Leuk voor als je plannen hebt om ze te gaan chippen: alle diesels gaan naar ongeveer 240 pk en alle benzines naar 320 pk. Het grote verschil is de software, niet de onderdelen.
Er zijn drie ‘series’. De eerste is er vanaf 2016 tot 2019. De tweede van 2020 tot 2023. De laatste kun je herkennen aan de Alfa SZ-achtige koplampen. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kon je tot 2018 krijgen met handbak. Vanaf 2023 heeft de ‘Q’ 520 pk in plaats van 510 pk. De GTA en GTAm zijn bijzondere versies ontwikkeld door Sauber, dat destijds gesponsord werd door Alfa Romeo.
Hoeveel zijn er in Nederland?
Op dit moment staan er iets meer dan 2.700 Giulia’s op gele platen. Daarvan zijn er bijna 1.000 geïmporteerd. Er zullen dus ook een aantal geëxporteerd (of gesloopt) zijn, want de importeur heeft er dik 2.200 verkocht in Nederland. In vergelijking met de Alfa Romeo 159 is de Giulia zeldzamer, daarvan zijn er in ons land meer dan 8.700 van verkocht, alhoewel het gros daarvan niet meer in Nederland rondrijdt.
Wat kost een Alfa Romeo Giulia als occasion?
Op dit moment staan er dik 130 Alfa Romeo Giulia’s te koop in Nederland. De goedkoopste Alfa Romeo Giulia in Nederland kost 12.950 euro. Voor dat geld heb je uiteraard een diesel met wat ervaring, hoewel 200.000 kilometer nog best meevalt. Waar je op moet letten is dat de diesel standaard een handbak heeft, de automaat is optioneel. Mocht je tuningsplannen hebben, die automaat kan veel meer koppel aan. Ook is de achttraps ZF-bak (dezelfde als BMW gebruikt) zuiniger.
Bij de benzine-uitvoeringen is de automaat wél altijd standaard. Deze zijn wel aanzienlijk prijziger. De goedkoopste Alfa Giulia met benzinemotor kost 17.800 euro. Dan heb je een exemplaar uit 2016 met twee ton op de klok. De duurste Giulia is een Quadrifoglio GTAm, die 295.000 euro exclusief belastingen kost. Een Quadrifoglio met handbak staat ook te koop voor 130.000 euro. De goedkoopste Giulia Quadrifoglio kost 52.500 euro.
Wat kost een Alfa Romeo Giulia als occasion in Duitsland?
De keuze in Duitsland is vele malen groter, zoals je kunt verwachten. Er staan er meer dan 500 van te koop. De goedkoopste Alfa Romeo Giulia in Duitsland kost 12.700 euro, dan heb je wel een 2017-model met automaat en 270.000 kilometer op de klok. Het verschil met Nederland is dat er meer aanbod is met modellen onder de 15.000 euro. Wil je per se een benzine, dan moet je minimaal 16.950 euro meenemen.
Wil je een Quadrifoglio (en dat wil je), dan moet je minimaal 36.990 euro meenemen. Dan heb je wel een exemplaar met 193.000 kilometer ervaring. Onder de 50.000 euro is er redelijk wat keuze uit exemplaren met minder dan een ton op de klok. Uiteraard ben je een paar duizend euro kwijt om zo’n auto naar Nederland te halen. Veel Quadrifoglio’s in Nederland zijn al Duitse importauto’s, dus waarom niet zelf naar ons land halen?
Is de Alfa Romeo Giulia betrouwbaar?
Qua betrouwbaarheid zit het wel goed bij de Giulia. Zeker als je het vergelijkt met de BMW 3-serie of Jaguar XE, doet de Alfa Romeo Giulia het uitstekend. Op kleine puntjes scoort de Alfa minder, maar juist als het gaat om grote issues (distributiekettingen, drijfstanglagers, turbo’s) is de Alfa stukken betrouwbaarder. Het grootste probleempunt is de zwakke accu in combinatie met een slecht functionerend start-stopsysteem. Deze kun je bij het chippen (wat je toch gaat doen) uit laten schrijven.
Een veelgehoorde klacht is het goedkoop aanvoelend interieur. Nu is dat bij een vergelijkbare 3-serie niet echt beter. Een C-klasse ziet er fraaier uit, maar kan nogal kraken (bij de middenconsole). Dat gezegd hebbende, niemand koopt een Giulia vanwege het interieur. Vanaf de eerste update was het al een stuk beter en bij de tweede update nog beter, alhoewel het nog altijd beduidend minder fraai is dan een Duitser.
Hoe rijdt zoiets?
Kort samengevat, het rijdt meer als een BMW 3-serie dan een BMW 3-serie. Daarmee bedoelen we specifiek de F30-generatie. De Giulia biedt meer stuurgevoel, rolt minder om zijn as en is beduidend strakker. Dit alles zonder oncomfortabel te zijn. De viercilinder diesels zijn wel een beetje rumoerig. Mocht je de Giulia te stug vinden, monteer dan de standaard 16- of 17-inch wielen. De benzinemotor is zeker in 280 pk-uitvoering perfect voor de auto. Met de diesel merk je dat het chassis veel meer aan kan (en dat je wat pk’tjes mist).
Je kunt de Giulia krijgen met Q4-vierwielaandrijving, maar dat heeft de Giulia niet nodig. In basis voelt ie nog altijd aan als een achterwielaandrijver, gelukkig. De Quadrifoglio is natuurlijk een klasse op zich en is in dynamisch opzicht ook beter dan de BMW M3. De handbak is tegenwoordig een stuk duurder, want uniek. Het is echter niet de fijnste handbak ooit, terwijl de automaat juist heel erg goed is. Ook leuk is dat Alfa Romeo hem niet heeft begrensd, dus je kunt 307 km/u halen.
Wat zijn de concurrenten van de Alfa Romeo Giulia
De meest rechtstreekse concurrent is (goh) de BMW 3-serie (F30-generatie). Een groot voordeel is dat de 3-serie er ook is als stationwagon. Ook is de Dreier geleverd als hybride (al dan niet plug-in) en met zescilinder diesel (mocht dat je ding zijn). De Mercedes C-klasse (W205) is eveneens een alternatief, waarbij ook een hybride en een stationwagon mogelijk waren. Dat is meteen een reden waarom de Giulia veel zeldzamer is dan die twee.
De Audi A4 is goed, maar voelt iets meer belegen aan (en heeft voorwielaandrijving). Als het exclusief moet zijn (en achterwielaangedreven), dan kun je de Jaguar XE, Infiniti Q50 of Cadillac ATS overwegen. Vergeleken met dit groepje auto’s is de Alfa juist redelijk succesvol en goed te vinden. Kortom, er zijn meer dan voldoende alternatieven
Is een Alfa Romeo Giulia zijn prijs waard?
Eigenlijk zijn we behoorlijk lovend over de Alfa Romeo Giulia. Toch moeten we concluderen dat de auto zijn prijs niet waard is. Koop een Giulia diesel met automaat, chip deze naar 240 pk en 500 Nm en rijd hem op. Het is de beste manier om 15.000 euro stuk te slaan op een leuk sturende kilometervreter. De benzine-uitvoeringen zijn simpelweg veel te duur voor wat ze bieden. Ja, een Giulia is beter dan een 3-serie F30 om te rijden, maar in sommige gevallen is de G20 gelijk geprijsd.
Dan moet je wel heel erg van de Alfa Romeo’s houden. Het komt vooral omdat nieuw de Giulia een bescheiden succes was, maar gebruikt behoorlijk in trek is. De prijzen zijn al jaren rond dit niveau, mede geholpen door de inflatie uiteraard. Ook voor de Quadrifoglio geldt dat. Een F80 M3 vind je al voor minder dan 40.000 euro. Die is minder goed dan de Quadrifoglio, maar een postfacelift M3 Competition komt ook in de buurt, evenals een C63 AMG.
Stiggy heeft op 9 december 2024 geschreven:
Het artikel beschrijft dus eigenlijk dat de Giulia zo goed is dat hij op de tweedehands markt zeer gewild is, zijn waarde goed houdt en daarom te duur is en zijn geld niet waard. Wel een mooie cirkelredenering! 😄
Niet eens met het stukje over het interieur overigens. Vooral in de Veloce trim vind ik het interieur qua design zo ontzettend veel mooier en stijlvoller dan een BMW 3 of de kermis van een Mercedes C klasse. Materialen zijn (zeker sinds de 2020+ serie) ook prima en de kwaliteit van het leer is top (oude Giulia’s met veel km’s hebben meestal nog prima stoelen).
Paco heeft op 8 december 2024 geschreven:
Fantastische auto om te zien. Nooit in gereden maar zou puur op uiterlijk graag willen hebben als de kids de deur uit zijn. Duurt nog wel even. Echt jammer dat er geen station versie is. Heb dit wel nodig qua ruimte namelijk
JackOmatic heeft op 8 december 2024 geschreven:
Die Giulia is geweldig, tegelijkertijd heel raar dat niet meer mensen deze auto kopen.
Notabene uitgeroepen tot een van de meest waardevaste auto van dit moment.
Als de station werkelijk de reden is dat is dat echt bijzonder jammer voor Alfa.
Martin heeft op 8 december 2024 geschreven:
Voor mij was de reden dat ik minimaal een 6-pitter wilde, ik kwam uit een V8, en geen behoefte had aan , of de centjes voor, een Quadrifoglio of M.
Ik heb nu dus een F36 440i en heb daar geen spijt van. 😁