Het is typisch zo’n auto die je vergeet, de Audi RS 5 van de eerste generatie. Dus wij vroegen ons wat: wat kost zo’n Audi RS 5 tegenwoordig nog? Het is namelijk een bijzonder dikke auto die het destijds moest opnemen tegen de BMW M3 en Mercedes C 63 AMG. De auto is gebaseerd op de eerste generatie Audi A5/S5 van de kwam in de zomer van 2011 op de markt. Het faceliftmodel kwam behoorlijk snel in het voorjaar van 2012. Dat had vooral te maken met het feit dat de A5 al ietsje langer op de markt was.

Het is dus logisch dat de Audi RS 5 automatisch van die facelift mee profiteerde. Begin 2013 voegde auto een Audi RS 5 Cabriolet aan het gamma toe. In de zomer van 2015 ging het model uit de productie, zowel de coupé als de cabriolet. Voor de merk- en modelfanatici: de modelcode van de Audi RS 5 van dit type is ‘8T’, het platform is de ‘B8’. Veelal noemt men dit B8. Dat is niet zozeer fout, zij het ietwat incompleet. Kun je meteen goed mee praten op de Audi-fora.

Specificaties

De Audi RS 5 heeft altijd een hoogtoerige 4,2-liter V8 onder de kap. Deze is goed voor 450 pk bij 8.250 toeren. Het koppel is ‘slechts’ 430 Nm bij 4.000 toeren. Tevens zijn een S Tronic-transmissie – een automaat met dubbele koppeling – standaard. Uiteraard is het befaamde quattro-vierwielaandrijvingssysteem aanwezig. Deze is voorzien van een sport-sperdifferentieel op de achteras, om zo het onderstuur bij het uit-accelereren te beperken.

Audi RS 5 Coupe (8T) grijs zijkant achter cutaway

De standaardsprint naar de 100 km/u duurt 4,6 seconden. Het facelift model heeft daarvoor slechts 4,5 tellen nodig. De Cabrio is wat zwaarder en doet er 4,9 seconden over. Elke RS 5 loopt minimaal de begrensde 250 km/u. Deze kon optioneel verhoogd worden. Sommigen hebben de begrenzer laten verwijderen, dan haal je op je sloffen 300 km/u. Over het verbruik moeten we het niet hebben, want dat is 13,23 liter op 100 km bij gemiddeld, normaal gebruik.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Arme importeur. Er rijden een hoop Audi’s RS 5 in Nederland rond, maar er zijn er maar weinig hier verkocht. Op dit moment zijn er 116 exemplaren die op kenteken staan. Daarvan zijn er negen (ja, 9) door een Nederlandse dealer geleverd. De rest is allemaal import. Het opmerkelijke is dat er een hoop cabriolets zijn: 68 stuks betreft een cabrio, de rest is een coupé.

Wat kost een Audi RS 5 als occasion?

In Nederland staan er 15 exemplaren van de Audi RS 5 van de 8T-generatie te koop. Op het moment van schrijven, zijn dat enkel en alleen coupés. De goedkoopste Audi RS 5 van Nederland kost 25.950 euro, maar die heeft al 210.000 km achter de kiezen. Voor 27.000 tot 30.000 euro zijn er genoeg nette exemplaren te vinden met sluitende historie en zo’n anderhalve ton op de teller.

Audi RS 5 Coupé (8T) facelift rood zijkant achter stilstaand

Wil je een lagere kilometerstand en/of bijzondere opties als keramische remschijven of Recaro-kuipstoelen kost dat al gauw 35.000 euro. Dat is het ook bedrag waar de faceliftmodellen beginnen. De crème de la crème staat voor 40.000 tot 45.000 euro te koop. Die hebben flink minder dan een ton gelopen en zijn voorzien van bijzondere opties.

Wat kost een Audi RS 5 als occasion in Duitsland?

In Duitsland is het aanbod veel groter: er staan er 60 exemplaren te koop bij onze oosterburen. Let op: in Duitsland vonden we veel Fugazi-RS 5’s: A5’jes en S5’jes met een RS 5-bodykit. Qua specificaties is het niet zo dat we allerlei bijzondere kleuren vonden en auto’s met bijzondere opties. Sterker nog, het was allemaal zwart, grijs en wit, plus een enkel blauw exemplaar. De rode RS 5-en op de persfoto waren geen aanleiding voor mensen om een er eentje in die kleur te bestellen.

Audi RS 5 Cabriolet (8T) facelift blauw-zijkant voor hoog dak open

Qua prijs begint het bij minder dan 22.000 euro, die hebben dan wel veel kilometers gelopen (+200.000 km). Een faceliftmodel is er vanaf 30.000 euro. De Audi RS 5 Cabrio is gelukkig wel in Duitsland te vinden, die vind je vanaf 45.000 euro. Of het zin heeft om te importeren, moet je even afwegen. Ja, er is meer keuze. Het nadeel is de CO2-uitstoot op papier (op het asfalt ook, maak je maar geen zorgen), waardoor de rest-BPM nog flink aantikt. Daarbij zijn nette Nederlandse auto’s niet enorm veel duurder.

Is de Audi RS 5 betrouwbaar?

Het zijn enorm gecompliceerde auto’s die veel zorg en aandacht nodig hebben. Het is niet zodat alles stuk gaat aan een RS 5, maar het onderhoud dient tijdig en zorgvuldig uitgevoerd te worden. De motor is over het algemeen goed, maar houd de distributieketting in de gaten. Dat zie je bij veel auto’s van 10-15 jaar dat zo’n ‘onderhoudsvrije’ ketting toch onderhoud nodig heeft. Ook heeft de motor last van interne vervuiling door de directe benzine-injectie.

Ook de mechatronic van de transmissie kan de geest geven. Het klinkt heel stom om te zeggen, maar verder zijn dit heel erg betrouwbare auto’s. Het zijn auto’s die goed warm gereden dienen te worden. Particulier kopen kan verstandiger zijn, dan heb je een goed beeld van de vorige eigenaar. Liever een huisvader die ‘m onder dwang van vrouwlief moest verkopen dan een sjakie die het onderhoud niet langer kon uitstellen. Het geld dat je bespaard kan naar onvoorziene kosten of de eerste grote beurt.

Hoe rijdt zoiets?

Niet zo sportief als een BMW M3. Het is ook geen ordinaire funmachine als de C63 AMG. De Audi RS 5 is dankzij de vierwielaandrijving perfect voor het hele seizoen. Die motor is een heel belangrijk onderdeel van de beleving, hij klinkt echt geweldig. Een nieuwe RS 5 met biturbo V6 is sneller, maar als je in de oude zit, dan interesseert je dat totaal niet. Het is een achtkoppig concert waarvan jij de dirigent bent. In dynamisch opzicht is is de besturing iets te licht en te vaag.

Audi RS 5 Coupé (8T) facelift rood zijkant rijdend

Waar Audi de afstelling perfect voor elkaar had in de RS 4 (8E-generatie), voelt de RS 5 zwaarder aan. De transmissie is erg snel en kan in de Sport-stand lekker harde klappen geven. De prestaties zijn zonder meer goed te noemen. Het mooie is de RS 5 altijd snel is. In de zomer op een circuit is de M3 de betere keuze. De RS 5 kan daar ook uit de voeten, maar je kan er ook mee op wintersport. Het is wel een auto die enorm opknapt van een hoogwaardige schroefset, de standaard ophanging is hard zonder echt precies te zijn.

Wat zijn de concurrenten van de Audi RS 5?

Zoals gezegd zijn de BMW M3 Coupé en Mercedes C 63 AMG Coupé de meest directe concurrenten. Voor 30.000 euro heb je ook een Porsche 911 Carrera 4 van de 996-generatie: ouder maar ook voorzien van vierwielaandrijving. Als je de ruimte niet nodig hebt, kun je ook kijken naar een Audi TT-RS, die is ietsje kleiner maar heeft ook een magistrale motor. Liever niet iets Duits? De Lexus IS-F is geen coupé, maar is een geweldige auto van het zelfde formaat met eveneens een heerlijke V8.

BMW M3 E92 V8

In het geval van de Audi RS 5 Cabrio, is de BMW M3 Cabriolet de aangewezen concurrent. Die is dankzij het metalen klapdak zwaarder (en minder mooi) dan de Audi. Ook hier zou je het kunnen zien als een praktisch alternatief op een Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet. Een andere concurrent voor de RS 5 is de Alpina B4 Allrad Cabriolet, als het echt obscuur mag zijn.

Is een Audi RS 5 zijn prijs waard?

Oh, ja, 100 procent. Dat is het mooie van occasions: de verhoudingen liggen dan soms totaal anders. De RS 5 was nieuw geen goedkope auto. Tegenwoordig is een vergelijkbare M3 al gauw 10 mille duurder. Zeker omdat de meeste RS 5’en er beter uitzien dan sommige wel erg afgeleefde M3’s van de E92-generatie. Tussen de 30.000 en 35.000 euro is er ruime keuze uit exemplaren waar je nog jaren plezier kan van hebben. Vertroetel ze goed en bespaar niet op onderhoud, dan kun je er nog jaren plezier van hebben.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)