Tegenwoordig is alles sportief. Ook al heb je een medium crossover, dan nog heb je er een sportpakket op zitten met enorme wielen en diverse stylingelementen die jou eraan herinneren dat je een hele sportieve mevrouw of meneer bent. Dat is het mooie en verfrissende aan de Citroën C6, want die was luxueus, eigenwijs en vooral zeer comfortabel. De auto is nu al een tijdje uit productie waardoor wij ons afvroegen: hoeveel kost een Citroën C6 tegenwoordig nog?

Het was absoluut geen verkoopsucces, deze grote Berline. Het is de laatste grote auto van Citroën in een lange lijn van legendarische auto’s als de Traction Avant, DS (de snoek), CX en de XM. De C6 is ook de laatste echt luxe Citroën, tegenwoordig zou zo’n auto onder de DS Automobiles-vlag worden uitgebracht. Het is in elk geval een heel bijzondere youngtimer met klassiekerstatus. In dit artikel lees je alles wat je moet weten.

Specificaties

Citroen deed de dingen vroeger op zijn manier. Toen de XM uit productie ging in 2001, stond er niet direct een opvolger klaar. Iedereen nam aan dat het de C6 Lignage Concept uit 1999 zou worden, maar dat was niet het geval. De Citroën C5 was volgens Citroën de opvolger van zowel de Xantia als de XM. In 2006 kwam er dan toch een grote sedan boven de C5: de C6. Helemaal bijzonder, het was dus gewoon een licht aangepaste versie van die Lignage Concept uit 1999.

De Citroen C6 staat op het PF3-platform waar de C5 ook op staat. De C6 heeft een grotere wielbasis en is veel langer. Bijzonder was het Hydractive-pneumatisch-veersysteem met elektronisch geregelde dempers en veren. Eveneens bijzonder was dat veel typische concept-eigenschappen hun weg vonden naar de straatversie. Denk aan de concave-achterruit, subtiele uitschuifbare achterspoiler en de verticale koplampen.

Citroën C6 zwart (2006) zijkant links schuin voor

De Citroën C6 was een technologisch hoogstandje: zo was een head-up display destijds een zeer zeldzame optie. Ook anders was de motorkap: bij een aanrijding met een fietser of voetganger gaat de motorkap 65 millimeter omhoog om zo de persoon op te vangen. DeC6 was een van de eerste auto’s met een vijfsterrenscore voor voetgangersveiligheid bij Euro NCAP. Ook apart, het lijkt een vijfdeurs liftback, maar het is echt een sedan met separate kofferklep.

De Citroën C6 komt in 2006 ook op de Nederlandse markt. Er is keuze uit drie motoren en drie uitvoeringen. Er is een benzine en twee diesels. De benzine is een 3,0-liter V6 met 209 pk en 290 Nm en heeft altijd een automaat. Qua dieselmotoren begint het met een 2.2 HDiF viercilinder (170 pk) of 2.7 HDiF zescilinder (204 pk). De 2.2 HDiF is er als handbak of automaat. Bij de 2.7 is een automaat standaard. Er zijn drie uitrustingsniveaus: basis, Lignage en Exclusive. In 2008 stopt Citroen met de handbak en Lignage-uitvoering.

Citroen C6 3.0 V6 HDI zwart (2009) zijkant links achter schuin

In de zomer van 2009 krijgt de C6 een nieuwe V6-diesel. Nu geen 2,7-liter, maar een dikke 3,0-liter V6. Deze heeft 240 pk en misschien wel belangrijker, is een Euro 5-diesel in plaats van Euro 4. Je kunt de 3.0 diesel herkennen aan de twee ovale uitlaten, de 2,7 heeft twee pijpjes links naar beneden gebogen. In 2012 haalt Citroën de C6 uit productie. In totaal zijn er 23.384 van gemaakt.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Relatief gezien nog best veel, eigenlijk. Er rijden er namelijk 845 van rond in Nederland (bron: kenteken.tv). Daarvan zijn er 445 nieuw geleverd door de importeur, de overige 401 exemplaren zijn geïmporteerd. In Nederland zijn er 816 nieuw verkocht, een deel is dus ook weer geexporteerd. Daarmee is het een van de meest zeldzame moderne Citroëns. Alleen de C-Zero is zeldzamer.

Wat kost een Citroën C6 als occasion in Nederland?

Op het moment van schrijven staan er slechts 35 exemplaren te koop in heel Nederland. De goedkoopste Citroën C6 van Nederland kost slechts 1.450 euro. Voor dat geld heb je een 2.7 diesel met 3 ton op de klok. Hoge Wil je een C6 met minder ervaring, dan moet je minimaal 6.000 euro meenemen. Dan vind je exemplaren met minder dan 200.000 kilometer.

Citroën C6 zwart (2006) zijkant rechts

Latere exemplaren met de 3,0-diesel kosten rond de 8.000 euro. Benzineversies zijn aanzienlijk prijziger. Die zijn er vanaf 11.000 euro. De duurste C6 van Nederland kost 20.950 euro, alhoewel soms nog duurdere voorbij komen. Dat zijn dan benzine-uitvoeringen met weinig kilometers en het liefst een rijke uitrusting of bijzondere kleurenconfiguratie.

Wat kost een Citroën C6 als occasion in Duitsland?

Over de grens is het aanbod groter, er staan ongeveer 60 exemplaren te koop over de grens. De goedkoopste Citroën C6 in Duitsland kost 2.299 euro, voor een V6 diesel uit 2006 met 255.000 kilometer. Goedkoper kan wel, maar die exemplaren zijn niet Fahrtauglich. Mooi taaltje, dat Duits. Net als in Nederland heb je een enorme keuze qua diesels met ervaring tot de 5.000 euro. De prijzen lopen op tot bijna 50.000 euro. Dat zijn exemplaren met bijzonder weinig kilometers.

Wat je zowel in Nederland en Duitsland ziet, is dat de benzineversies rond de 15.000 euro zitten. Dat zijn dan vaak normaal gebruikte exemplaren met anderhalve ton op de klok. Nu kun je zo’n benzine oppikken, maar je hebt voor dat geld ook bijzonder mooi uitgevoerde diesels met veel lagere kilometerstanden. Heel verleidelijk, want de benzinemotor is verstandiger, maar de diesels rijden fijner.

Is de Citroën C6 betrouwbaar?

In principe niet. Het is een oudere, grote, luxe en zware auto met bijzondere techniek. Er zijn dan ook de nodige aandachtspunten. Het kan dermate erg zijn dat het wijselijk is om eerst een goede Citroën C6-specialist te vinden en dan samen een goed exemplaar te zoeken. Sowieso ga je die specialist nodig hebben, veel vervangingsonderdelen worden niet meer gemaakt voor de C6. Dus moet je op zoek naar gereviseerde of betere onderdelen.

Citroën C6 (2006) interieur beige

Over het algemeen is de Citroën C6 een typische liefhebbersauto. Veel eigenaren kochten en reden een C6 omdat ze het een schitterend model vinden met uniek comfort. Over het algemeen zijn ze erg goed onderhouden en hoef je niet direct bang te zijn voor hoge kilometerstanden. Zoek een exemplaar dat lang van één eigenaar is geweest en waarvan de documentatie sluitend is.

Hoe rijdt zoiets?

Uniek! Er is werkelijk niets dat rijdt zoals een Citroën C6. Alles draait om maximaal comfort. Een C6 zweeft over de weg. Het hydropneumatische veersysteem filtert alle oneffenheden weg. Dat betekent niet dat de auto heel erg deint. Het is geen oude Amerikaanse auto. De demping is namelijk meer dan adequaat. Ook met de erg fraaie 19-inch wielen is het comfort uit de kunst (maar op de 18 inch wielen is het nóg beter).

Citroën zilvergrijs 2006 zijkant links schuin rijdend

De grote zescilinder dieselmotoren passen het beste bij het karakter van de C6. Er is meer dan voldoende trekkracht aanwezig. Het zijn geen acceleratiemonsters en het zijn ook geen auto’s om urenlang 240 km/u mee te blaffen op de Autobahn, maar je zult verrast zijn hoe goed je mee komt met gelijkwaardige Audi’s en BMW’s. De benzinemotor heeft beduidend minder koppel en meer moeite met het hoge gewicht.

Wat zijn de concurrenten van de Citroën C6?

We kunnen wel de Duitse drie noemen, maar dat is te voor de hand liggend. Als je een C6 overweegt, wil je juist geen Duitser. De meest directe concurrent is de Lancia Thesis. Deze auto is ook wars van sportiviteit en heeft een aristocratische uitstraling. De vijfcilinder diesels zijn erg fijn, maar de meeste zijn nu wel opgereden. Hier wil je juist de benzinemotoren, echt Busso-zescilinders van Alfa Romeo. Ze klinken geweldig. Voor minder dan 10.000 euro is er voldoende keuze.

Lancia Thesis rood zijkant link zij voor schuin

Een andere comfortabele auto met voorname uitstraling is de Jaguar XF De 2,7-dieselmotor is zelfs identiek. De Jaguar heeft een fraaier en hoogwaardiger interieur dan de Citroën. Een ander verschil is dat de XF achterwielaandrijving heeft en een dynamischere ophanging heeft. Hij is niet zo stug als een BMW 5-serie, maar wel steviger dan een C6.

Jaguar XF zilvergrijs (2008) zijkant rechts schuin

Dan is er nog een derde alternatief in de vorm van de Chrysler 300C. Ook hier heb je een unieke uitstraling en is de auto grotendeels op comfort afgestemd. De zescilinder diesels zijn van Mercedes en buitengewoon goed, net als de versnellingsbakken. Nadeel is het interieur. Van een afstandje ziet het er leuk uit, maar er zijn veel goedkope harde plastics. De ruimte is dik voor elkaar.

Chrysler 300C zilvergrijs (2007) zijkant links schuin

Is een Citroën C6 zijn prijs waard?

Om te kopen: absoluut. Voor relatief weinig geld heb je al zo’n enorme aristocratische sloep. Om veel kilometers mee te maken, moet je echt een ander potje opentrekken dat ongeveer even groot is. Om elke dag te gebruiken worden ze misschien wat te oud. Ook mag je niet met elke binnenstad in met de diesels, waarbij de heerlijk rijdende zescilinders niet buitengewoon betrouwbaar zijn.

Citroën C6 zwart (2006) zijkant rechts schuin achter

Daarom wil je voor nu eigenlijk een benzineversie. Gewoon om af en toe te pakken voor de leuke zondagritjes en vakanties. Die zijn een stuk duurder dan de diesels, maar zijn vaak een stuk frisser (lees: minder kilometers). Het is niet alleen een heerlijk eigenwijze limousine, maar ook een rijdend stuk automobiel erfgoed. Zo worden ze helaas niet meer gemaakt.

7 reacties op “Is zo’n comfortabele Citroën C6 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu”

  1. De C6 moet je kunnen waarderen op waarvoor hij ontworpen was.
    Een eigenzinnig en bijzonder mooi ontwerp , eigenwijs anders dan de rest. De ontwerp taal is helaas niet goed begrepen door t grote publiek.

  2. “Voor relatief weinig heb je al zo’n sloep”. Hangt ervan af waar je de prijzen mee vergelijkt. De voorgangers (DS/ID, CX en XM) kelderden in hun tijd sneller en veel dieper in waarde. Dat de C6 dat niet is overkomen (want 15.000 euro voor een benzineversie van pakweg 15 jaar oud met anderhalve ton op de teller zou ik toch niet goedkoop noemen) zal wel te maken met het lage aantal dat geproduceerd is.

  3. Verschrikkelijk duur in onderdelen en onderhoud. Elektrisch ook niet best. Jammer, want het rijdt heerlijk. Vind het ook geen lelijke auto. Maar er zijn zoveel betere alternatieven

  4. Na vele jaren heb ik vorig jaar (met tranen in m’n ogen) m’n C6 weg moeten doen. Zoals in het artikel al beschreven, je hebt voor het onderhoud een echte specialist nodig en die zijn er weinig. Zelden zo’n mooie auto gereden en regelmatig liepen er mensen naar mij toe tijdens het tanken om de C6 te bewonderen.

  5. Toen de c6 uitkwam begreep ik het niet. Vond de auto best wel lelijk eigenlijk maar tegenwoordig vind ik het best wel mooi.
    Ik zou er graag 1 willen hebben maar ben bang dat de kosten erg hoog zullen als er iets mis is.

    De 607 lijkt mij een goed alternatief. In ieder geval beter dan de xf.

  6. De Citroën C6 en de Lancia Thesis heb ik altijd al fantastisch mooie auto’s gevonden. Beide modellen stralen een unieke elegantie en eigenzinnigheid uit, iets wat je nog zelden ziet in het hedendaagse autolandschap.
    Toch is het niet verrassend dat deze uitgesproken en gedurfde ontwerpen in Nederland geen verkoopsuccessen waren. De gemiddelde Nederlandse autokoper kiest nu eenmaal liever voor iets conservatievers, zoals een Audi, BMW of Mercedes. Merken die bekendstaan om hun conservatieve degelijkheid en status, terwijl Citroën en Lancia met deze modellen juist een meer avant-gardistische en karaktervolle benadering hanteerden. Jammer, want auto’s zoals de C6 en Thesis brachten een welkome dosis flair en exclusiviteit op de weg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *