Het ware weelderige comfort van een Franse auto kun je het beste ervaren in een grote Berline of limousine. Er zijn zat hatchbacks, crossovers en MPV’s die comfortabel zijn, maar qua comfort halen die het niet bij een grote sedan. Nu is de grote Franse sedan helaas niet een bijzonder populair autotype. De Renault Talisman is een van de laatste auto’s in zijn soort: groot, ruim en vooral heel erg comfortabel. Daardoor vroegen wij ons eigenlijk af: wat kost een Renault Talisman tegenwoordig?
In Zuid-Korea wordt de auto ook verkocht onder de naam Renault-Samsung SM6. Renault bouwt de auto tot 2022, maar in Zuid-Korea mag de auto nog 2 jaar verder als Samsung SM6. De Renault Talisman wordt in 2015 onthuld als berline (modelcode LFD), die komt in 2016 naar Nederland. De stationwagonversie, de Talisman Grandtour (modelcode KFD) staat op de IAA in Frankfurt in 2016 te schitteren. De Talisman staat op het CMF-CD-platform, net zoals de Espace, Koleos, Kadjar en Mégane.
Wat kost een Renault Talisman als occasion [2016-2022]?
Specificaties
De Renault Talisman komt in 2015 op de markt als opvolger van de Renault Laguna én de Renault Latitude (een grotere sedan die in Nederland niet geleverd werd). De Talisman is de laatste strohalm van Renault in deze klasse. Vandaar ook de naam, daar de naam Laguna iets bezoedeld was vanwege de ietwat onbetrouwbare Laguna; de Laguna III was verrassend betrouwbaar, maar dat mocht niet baten. De Talisman is een flinke auto met een lengte van 4,85 meter en wielbasis van 2,81 meter.
De Talisman is de laatste ‘old-school’ middenklasser. Er zijn namelijk alleen benzine- en diesels, geen hybrides of PHEV’s. Dat laatste stond in de weg om een succes te worden in ons land. Alle motoren zijn viercilinders. Er is keuze uit benzine (150 of 200 pk) en diesel (110, 130 of 160 pk). Gedurende de looptijd komen daar wat pk’s bij. In 2020 krijgt de Talisman een subtiele facelift. Er is iets minder keuze dan voorheen qua motoren en uitvoeringen.
Hoeveel zijn er in Nederland?
In vergelijking met de Laguna is de Talisman een ware exoot. De Nederlandse importeur heeft er namelijk iets meer dan 5.300 van verkocht. Daarmee is de Talisman zelfs zeldzamer dan de Laguna III. Er rijden op dit moment dik 3.300 exemplaren van de Talisman in Nederland. Daarvan zijn er 850 geïmporteerd. Het betekent vooral dat er een hele hoop ‘Talismannen’ zijn geëxporteerd. Onze inschatting: veel oudere Talisman diesels zijn meegenomen voor een tweede leven als taxi in het buitenland.
Wat kost een Renault Talisman als occasion?
Op dit moment staan er ruim 100 exemplaren van de Renault Talisman te koop in Nederland. De goedkoopste Renault Talisman kost 8.450 euro. Voor dat geld heb je een sedan met 1.5 dCi-dieselmotor met 110 pk. Geen hardloper dus, maar wel lekker zuinig. Qua kilometerstand zit je wel (ver) boven de 200.000 kilometer. De goedkoopste Talisman met benzinemotor kost 10.990 euro. Dat is een stationwagon met 180.000 kilometer.
Wil je iets minder kilometers, kan dat uiteraard ook. Er is een grote keuze rond de 15.000 euro. Dan heb je vroege exemplaren met 100.000 tot 150.000 kilometer. De goedkoopste faceliftmodellen beginnen bij 20.000 euro. De duurste Renault Talisman is 36.999 euro. Dan betreft een licht sportief getinte ‘S-Edition’ met slechts 8.167 kilometer. Faceliftmodellen zijn er vanaf zo’n 18.000 euro.
Wat kost een Renault Talisman als occasion in Duitsland?
Het aanbod in Duitsland is enorm veel groter, dan in Nederland. Er staan namelijk meer dan 650 exemplaren te koop bij onze Oosterburen. De goedkoopste Renault Talisman in Duitsland kost 5.900 euro. Dan heb je een behoorlijk afgeleefde Talisman Grandtour met dieselmotor en 270.000 kilometer. Onder de 10.000 euro is er een enorme keuze uit diesels met (ruim) minder dan twee ton op de klok.
Dat is een waanzinnig scherpe prijs voor een moderne en grote gezinsauto. De duurste Talisman is een dikke 190 pk diesel met Initiale Paris uitrusting en moet 39.990 opbrengen. Er staan er een aantal van te koop, allemaal met nauwelijks kilometers op de teller. Faceliftmodellen beginnen rond de 15 mille. Qua prijzen is het dus de moeite waard om te importeren, qua keuze en aanbod al helemaal.
Is de Renault Talisman betrouwbaar?
Net als veel andere fabrikanten heeft Renault een service-interval van 30.000 kilometer opgegeven. Dat is vragen om problemen. Dat mag minimaal 10.000 kilometer minder zijn. Maar in vergelijking met een hoop andere merken met dergelijke kleine motoren met veel vermogen, zijn ze behoorlijk betrouwbaar. Qua elektrische issues valt het ook reuze mee. Wellicht dat de Talisman ook nog iets te jong is om te bepalen wat er mis kan gaan, maar is in elk geval niets chronisch mis mee.
Hoe rijdt zoiets?
Heel erg verfrissend: als een ouderwetse Fransoos. Dat betekent een heerlijk relaxte rijervaring. De Talisman is zeer comfortabel, maar zeker niet week. Sportief is een Talisman niet, echt snel zijn ze ook niet, ook de sterkste motoren niet echt. Dat maakt niet uit, alle blokjes leveren voldoende koppel om lekker met het verkeer mee te kunnen komen. Speciale vermelding voor de exemplaren met vierwielbesturing: die zijn verrassend hilarisch op rotondes.
Dit zijn geweldige auto’s voor langere ritten. Geen accu’s die je moet laden, maar gewoon een efficiënte verbrandingsmotor. Met name die 1.5 diesel is erg zuinig, 1 op 20 kun je met een beetje rustige rijstijl zo halen. Dat betekent dat je op een volle tank meer dan 1.000 kilometer moet kunnen halen. Voor snelweggebruik is de automaat aan te raden. Die zakt namelijk lager in de toeren op hogere snelheid. Wel zo lekker. We hebben twee rijtesten met de Talisman:
Wat zijn de concurrenten van de Renault Talisman?
De meest directe concurrent is de Peugeot 508. Een verschil is dat de Berline een hatchback is (met een vijfde deur). Misschien wel een groter verschil is dat de Peugeot wat moderner is qua opzet en rijbeleving. Sportiever ook. De Talisman is aanzienlijk ruimer en praktischer. De 508 is wel iets jonger en daardoor als occasion ook ietsje duurder nog. Bij de 508 zijn er wel plug-in hybride-opties.
Een andere kaskraker is de Opel Insignia. Net als Renault probeerde Opel ietsje ‘upmarket’ te gaan met de Insignia (door hem Grand Sport te noemen). Ook hier voornamelijk rechttoe rechtaan benzine- en dieselmotoren. De beleving is ietsje Duitser, maar ook hier heb je een grote lap auto voor een scherp bedrag. De Insignia is geleverd met grotere motoren en vierwielaandrijving, mocht dat nodig zijn om je Knaus of Tabbert te trekken.
Een ander alternatief – als het puur om de ruimte gaat – is de Skoda Superb. Die scoort op meetbare vlakken beter: meer ruimte, betere prestaties, zuiniger. Ze zijn alleen wel érg saai en kleurloos. Het infotainment systeem van een Skoda is prettiger te gebruiken. Om te rijden is het verder niet heel erg spannend. Qua prijzen is een vergelijkbare Superb ietsje duurder.
Is een Renault Talisman zijn prijs waard?
Ja, 100 procent. Nieuw was het een ietwat verouderde auto qua opzet, maar die opzet is als occasion juist verfrissend. Geen crossover-looks, maar een enorme puist ruimte. Geen extreme prestaties of verbruik, maar ook geen hoog gewicht of matige betrouwbaarheid. Het is gewoon een heel erg ruime en comfortabele gezinsauto waarmee je prima zakelijk kunt rijden. De aanschafkosten zijn te overzien, evenals de kosten om het rijdend te houden.
BaronVR heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Een van de 850 geïmporteerde Talismannen is van mij. Een blauwe Estate met de 1.8 benzine motor (225 pk) uit 2019. Als grensarbeider rij ik vrijwel dagelijks een stukje over de Duitse autobahn, en kan zeggen dat mijn Talisman goed kan meekomen met het snelle verkeer. In Nederland wisselt het dan naar een heel comfortabele (irritant langzame) 100 km/u. Daarnaast, volledig subjectief natuurlijk, wint mijn Talisman zeer regelmatig de (mijn) prijs voor mooiste auto op de parkeerplaats. De afgelopen 47k kilometer zijn probleemloos, snel verlopen. Het enige waar ik aan twijfel is of chiptunen mijn auto nog leuker maakt, of dat het verschil te weinig merkbaar is…
Erik heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Talisman was een naam die Cadillac gebruikte voor hun Fleetwood modellen in 1974, 1975 en 1976.
Tonny heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Groot nadeel van de Talisman is de adaptieve Cruise-Control, deze werkt binnen een bereik van 40 tot 140 km per uur, geen stop en go in file en schakelt ook niet uit onder de 40 km per uur. Als je op de Duitse autobahn harder dan 140 km per uur wil rijden dan kan dit niet op Cruise-Control, enkel en alleen ouderwetse met je voet op het gaspedaal.
Frankie heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Talisman 1e generatie heeft een cruise control die na een update tot 150 gaat en bij afremmen tot onder de 40 schakelt hij uit. Pas boven de 50 kun je hem weer activeren. 2e generatie heeft een acc die gaat van 0-170! Wel een dingetje bij gen 1 is het rlink 2 systeem, deze werkt op 3g netwerk zodat er na dit jaar geen verkeersinfo meer door komt, ook al omdat Renault de support heeft gestopt voor de services. Kaarten kun je gelukkig wel updaten.
Edwin heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Kijk bij aanschaf wel ff onder de kofferbakmat.
Heb er verschillende gezien waarin je in de reservewiel opening een goudvis kan laten zwemmen
Jamie heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Heb een talisman station van 2017 met nu 140K op de teller benzine 1,6 na chippen 225 pk en 350nm koppen.
Ik vind het een heerlijke fijn rijdende auto en met 2 kids is de ruimte ook heerlijk.
Ook het 4 wiel sturen veraste me zeer positief maakt zoon groote bak toch een stuk wendbaarder.
Ik was aant twijfelen tussen een passaat en de talisman maar vond het interieur van de talisman mooier en vond deze ook fijner rijden.
Kort om ik ben dr zeer zeer tevreden mee.
Björn heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Ik rij al sinds 2006 met Renault voor mijn werk. En uit ervaring weet ik zeker dat ik privé nooit een Renault zal kopen. De huidige Kangoo heeft 150.000km op de teller en zit al aan de vijfde nieuwe batterij en remblokken vreet ie alsof het brandstof is.
Herman heeft op 5 januari 2025 geschreven:
Leuke review van een onderschatte auto. Ik heb zowel een Talisman als een Superb gehad en kan me vinden in de vergelijking. Objectief is de Superb de betere auto, maar ik zal altijd voor de Talisman kiezen want dat is de fijnere auto om in te zitten, te rijden en zo. De spaardiesel van de Talisman is opvallend soepel en heeft veel meer koppel dan die van de Superb dus je kan er veel vlotter mee rijden. Grote minpunt van de Talisman is het R-Link systeem. Deze is matig in functionaliteit en bedienbaarheid en loopt ook nog wel eens vast. Voor de rest een fijne auto.