Driemaal is scheepsrecht, zullen we maar zeggen. Voor de derde keer mag Rijkswaterstaat op pad om binnenkort de borden langs de snelwegen te vervangen, als de plannen uit het Hoofdlijnenakkoord doorgaan. Van het nieuwe kabinet mogen we straks overdag weer 130 km/u gaan rijden in Nederland. Niet overal, alleen waar dat kan. Zo’n operatie is natuurlijk niet gratis. Dit is hoeveel het de vorige keren kostte.
Toen we in 2011 begonnen met de maximumsnelheid te verhogen naar 130 km/u, werd er 13 miljoen euro uitgegeven aan onderzoek, ruim 20 miljoen euro aan het verbeteren van de veiligheid op de wegen en daarna nog 8 miljoen euro aan verkeersborden en hectometerpaaltjes. Leuk voor de werkgelegenheid misschien, want in 2020 ging de maximumsnelheid weer omlaag.
Vier jaar geleden ging Rijkswaterstaat op pad om ruim 4.000 borden te vervangen in Nederland. De verlaging van de maximumsnelheid overdag kostte toen zo’n 19 miljoen euro. De schatting vooraf was toen dat het 8 miljoen euro zou kosten. En als de plannen doorgaan, mag dit werk binnenkort weer teruggedraaid worden.
Kost het nu minder?
RTV Drenthe zocht uit waar alle borden met 130 eigenlijk gebleven zijn. Rijkswaterstaat vertelt: ‘Deze borden zijn door onze aannemers weggehaald, en in opslag gezet. Die zijn er dus nog gewoon en kunnen als dat nodig is weer teruggezet worden langs de snelweg.’ Qua kosten zou dit kunnen schelen: de borden hoeven dan alleen maar omgewisseld te worden.
Wordt het dan puur een kwestie van de oude borden terugzetten? ‘Ik betwijfel of al die borden er nog zijn, want waarom zou een aannemer die vier jaar lang ergens opslaan? En als ze dat wel gedaan hebben, zullen alsnog veel borden aan vervanging toe zijn, want verkeersborden langs de snelweg raken nog wel eens beschadigd of zijn gewoon versleten’, zo zegt een bordenleverancier tegen RTV Drenthe.
Wanneer mogen we 130 km/u gaan rijden overdag?
Een woordvoerder van Bureau Woordvoering Kabinetsformatie laat aan TopGear Nederland weten dat het nog niet bekend is wanneer we weer 130 km/u gaan rijden overdag. Ook in de begroting staat niets opgenomen over de nieuwe maximumsnelheid. Voor informatie over waar we straks sneller mogen rijden, moet je ook nog even geduld hebben.
Jim heeft op 25 mei 2024 geschreven:
Ik maak aardig wat kilometers op jaarbasis.
Wat mij opgevallen is toen we terug gingen van 130 naar 100 op rustige lange snelwegen.
Heel veel mensen zijn snel afgeleid en zijn met andere dingen bezig tijdens het autorijden.
Ik ben van mening dat als we sneller mogen rijden dat de mensen meer op moeten letten, dus de aandacht bij het verkeer houden.
Ik rijd ook vaak in Duitsland, daar zie je duidelijk veel minder mensen op hun telefoon zitten.
Kortom ik ben het niet helemaal met u eens.
Roeland heeft op 24 mei 2024 geschreven:
De kans is erg groot dat diegenen die 130 km/u verkiezen ook de mensen zijn die zo wie zo vlugger dan de max. snelheid rijden, zowel op de snelwegen als op de andere wegen. En de kans is nog groter dat zij het zijn die als argument gebruiken dat een hogere snelheid niet meer verkeersslachtoffers eist. En die dan blijven oreren dat er dus eigenlijk geen verschil is in ongevallen tussen 100 km/u en 150 km/u. En ik heb bijna de zekerheid dat voor deze lui noch het milieu noch de veiligheid en mensenlevens van veel belang zijn. Alleen hun eigen “vrijheid” is van belangrijk, f*ck de rest !
Danny heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Dat zijn veel aannames op zo’n klein stukje tekst.
Fre Haas heeft op 24 mei 2024 geschreven:
Dan rijd jij toch lekker 100, hoeft niemand opgewongen te worden. Volledig eigen keuze, of mag dat niet voor de linkse meute?
Raymond heeft op 23 mei 2024 geschreven:
De 130 km/h kost heel weinig. Er hoeven namelijk geen borden worden geplaatst alleen worden weggehaald. De standaard snelheid is namelijk 130 km/h
Toon heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Giorgio, je kunt wel zo bot op Ronnie reageren of jij de wijsheid in pacht hebt. Maar dan moet je ook maar max 1 kind hebben, met de fiets op vaan tie gaan en ‘s winters met een deken in je koude huis zitten. Want elke energie vorm is ook niet gratis.
Ik ben trouwens ook benieuwd of je op kan boksen tegen de sterke zonnestralen die nu zijn hoogtepunt nadert in een cyclus van 30 jaar.
Al hebben we gelukkig wel de opwarming beefedefineerd in opwarming met extremen., dan hebben we sneller gelijk.
Vraag heeft op 23 mei 2024 geschreven:
Toon, wat heeft deze wartaal reactie met de -terechte- opmerking van Giorgio te maken?
Ingrid heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Veel te veel. Nooit meer PVV stemmen!!
Stoplichtkabouter heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Allemaal onzin dit sensatie verhaal.
Borden worden in de fabriek beplakt met stickers, met de betreffende snelheid er op.
De weg inspecteur rijd meerdere keren per dag zijn stuk weg om Te controleren op beschadigingen, ongevallen, enz.
Geef ‘m een stapel van die stickers mee, en als hij zijn ronde doet, kan hij telkens een paar borden beplakken.
Geen afzetting nodig, gewoon zwaaibalk aan, en de berm in.
Bord beplakken, en door.
Zo kan hij best 10 borden beplakken per dag, naast zijn gewone werk, en is het allemaal in 1 week klaar.
Zo kan hij best 10 bo
Geef ‘m een stapel van die stickers mee in zijn bus, en hij kan
@stoplichtkabouter heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Leuk verhaal maar zo werkt het in de praktijk dus niet. Klinkt bijna als Wilders zelf met zijn wereldvreemde ideeën die totaal onrealistisch zijn…
Ronnie heeft op 22 mei 2024 geschreven:
De Duitsers hadden jaren eerder al geconcludeerd dat een verlaging van de maximum snelheid naar 100 km/u geen effect heeft op de stikstofuitstoot. Wat doet knuppel Rutte en zijn onderknuppels? Juist, verlagen van de maximum snelheid en achteraf concluderen dat het niks heeft opgeleverd, behalve een hoop belastinggeld verprutsen. Ondanks het Duitse onderzoek toch geloven in de Excel sheet van het model.
Einstein definieerde ooit: “Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten”. Zie onze overheid.
Rutte en zijn onderdanen moeten hun eigen waanzin maar eens zelf betalen.
@ronnie heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Het heeft wel degelijk effect, maar Ronnie roeptoetert liever vanuit zijn onderbuik.
Besparing bij 100kmh tov 130kmh volgens TNO (en die geloof ik iets meer dan de onderbuik van Ronnie…) : 13%.
Heb je misschien ook nog een leuke quote om je eigen waanzin te benoemen?
Ronnie heeft op 23 mei 2024 geschreven:
Welke besparing? Water, CO2, CH4, Fluorantimoonzuur (HSbF6)? Het gaat om stikstofuitstoot, niet CO2.
Mike heeft op 24 mei 2024 geschreven:
Minder brandstofverbruik is ook automatisch minder stikstof uitstoot. Dat snap je zelf toch ook wel? Zo moeilijk is dat niet.
Tja heeft op 22 mei 2024 geschreven:
En alleen maar omdat die PVV en BBB populisten moeten scoren bij het stemvee.
Chris heeft op 24 mei 2024 geschreven:
Nee, 100 is veel te laag voor een moderne auto, vrijwel niemand houdt zich daaraan behalve bange wezels als Ingrid hierboven. Die moet haar rijbewijs inleveren als ze 130 te snel vindt of een betere auto kopen.
Peter heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Helaas gaan we dat de komende jaren nog wel vaker zien. Alle moeilijke besluiten schuiven ze naar toekomstige kabinetten en om het volk stil te houden komen er af en toe van dit soort onzin lokkertjes. Of er moeten echte keuzes gemaakt worden en dan gaan Wilders en Omtzigt er vandoor omdat die allebei bang zijn voor verantwoordelijkheid.
Ronnie heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Nee hoor, verlaging van de maximum snelheid heeft geen meetbaar effect op de uitstoot en is volkomen zinloos m.b.t. uitstoot.
Giorgio heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Zoals hierboven al gezegd is hier maar 1 ding volkomen zinloos en dat is jouw reactie!!
Ronnie heeft op 23 mei 2024 geschreven:
Want? Jij hebt zeker niet op school opgelet en ook geen eigen mening hebt.