Verschillende coureurs hebben er in de jaren 20 voor gezorgd dat de Bugatti T35 ruim 2000 overwinningen op zijn naam heeft kunnen zetten. Zelfs als de kleine Bugatti T35 nooit iets zou hebben gewonnen, dan zou ie nog altijd bekendstaan als een van de mooiste auto’s die ooit zijn gebouwd. Ook onder mensen die niet dol zijn op vooroorlogse voertuigen. Maar feit is dat ie haast komisch succesvol was in de roaring twenties. En dat was het decennium waarin GP-coureurs terecht als echte grootheden werden beschouwd.
De T35 was Ettore Bugatti’s succesvolste auto
Hij gebruikte zijn grootse talenten op het gebied van de zich snel ontwikkelende machines in het algemeen. De meest opwindende uiting daarvan in het bijzonder: de raceauto. In 1921 had hij zelf al genoeg successen geboekt met zijn Type 13 Brescia om als volbloed constructeur van raceauto’s te worden gezien. De Type 35 verscheen vervolgens in 1924. Het was een lichte, doelgerichte machine, uiteraard heel herkenbaar door de hoefijzervormige radiateur.
De Bugatti T35 debuteerde in augustus 1924 op de Grand Prix de L’ACF in Lyon. Aanvankelijk had hij een 2,0-liter achtcilinder lijnmotor met drie kleppen per cilinder en een bovenliggende nokkenas. Hoewel Bugatti met vijf auto’s deelnam aan die GP, reikte de beste T35 van het stel de eerste keer niet hoger dan de zevende plaats, een betrekkelijke slechte start voor een auto die later met recht en reden kon claimen de meest beschreven en meest succesvolle racewagen aller tijden te zijn.
Sterker: voor hij het Grand Prix Wereldkampioenschap van 1926 won, had de Bugatti T35 al honderden overwinningen geboekt. Interessant is dat Bugatti zelf geen voorstander was van geforceerde inductie. Je vraagt je dan onwillekeurig toch even af wat hij zou hebben gevonden van de Chiron. Maar met de toevoeging van een Roots-supercharger in 1925 werd de auto nog aanzienlijk competitiever. Naast de vele GP-overwinningen domineerde de T35 ook de Targa Florio. Hij wist die elk jaar van 1925 tot en met 1929 te winnen.
De Bugatti T35 heeft ruim 2000 overwinningen op zijn naam staan
Louis Chiron was wellicht de bekendste van alle T35-coureurs; hij won in 1928 de Italiaanse en Spaanse GP’s in de krachtiger Type 37A, en in 1929 de Duitse en Spaanse GP’s in de Type 35C.
De T35 wordt ook herinnerd als de auto waarin model en actrice Hellé Nice – ook wel bekend als de Bugatti Queen – nek aan nek streed met de grootste coureurs aller tijden. Ze werd de derde eigenaar van chassisnummer 4863, die aan haar werd geleverd in maart 1930.
Tussen 1931 en 1936 nam ze deel aan de belangrijkste GP’s. Ze raakte in een coma als gevolg van een tragische crash in 1936, tijdens de GP van São Paulo. Haar prestaties werden vervolgens nog een tijdlang bezoedeld door het feit dat Louis Chiron haar er in 1949 van beschuldigde met de Nazi’s te hebben gecollaboreerd, een claim die later door historici is weerlegd.
Wat de waarheid ook is…
De Bugatti T35 is de auto waarin de talenten van veel verschillende mensen en veel verschillende disciplines bijeenkwamen gedurende een belangrijke, vormende periode van de autosport.
Reacties