Niet alleen kinderen waarvan het laatste beetje lichaamsbeweging is weggenomen door een fatbike zijn te zwaar. Ook auto’s wegen tegenwoordig meer en meer. Ergens logisch, want ze worden groter, veiliger, luxer en het schijnt dat accu’s niet zo heel licht zijn. Het kleine bedrijfje Riversimple wil iets aan de obesitas in autoland doen en werkt aan een waterstofauto van slechts 620 kilo. Gelijk maar het addertje: het moet een supercar worden, dus goedkoop zal ie niet worden.
Volgens de oprichter is deze auto ‘het tegengif voor overdaad’. Om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen, is er een koolstofvezel chassis. Elk wiel krijgt zijn eigen elektromotor met elk maar liefst 450 Nm koppel, maar er is geen zware batterij. Een zogenoemde brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. De 0-100-tijd moet net boven de 3,5 seconden liggen en de 0-160-tijd zo rond de 6,5 seconden. Dat is dan ook gelijk de topsnelheid. Het bedrijf verwacht een actieradius van ruim 650 kilometer.
Hoe de waterstofauto van Riversimple eruitziet, is nog niet bekend
Hoe de waterstofauto van Riversimple eruitziet, is nog niet bekend, maar het merk heeft wel al de briefing klaarliggen: ‘We willen dat de look een elegante en verfijnde eenvoud belichaamt, maar ongetwijfeld modern is en past bij een hypermodern voertuig met een radicaal andere techniek.’ Bovendien zou de auto fantastisch moeten rijden. Dat laatste twijfelen we niet aan, want iedereen weet dat een auto leuker wordt als je gewicht wegneemt.
Wil je een waterstofauto van 620 kilo kopen bij Riversimple? Dan moet je alvast een beetje vriendjes gaan worden met de mensen van het merk. Naar verwachting gaan ze er tussen de tien en twintig bouwen. De ontwikkeling gebeurt samen met studenten van de Universiteit van Coventry. De prijs is nog niet bekend. Overigens kan het zijn dat je even geduld moet hebben, want Riversimple is al meer dan 8 jaar bezig met de ‘Rasa’. Deze kleine waterstofauto reden we voor ons magazine al in 2017 en is nog steeds niet te koop.
Ger van Voorn heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Heb er vertrouwen in. Elke innovatie heeft voor en tegenstanders daar ontkom je niet aan. De laatste jaren is er op waterstofgebied veel gebeurt zowel op vijligheid als productie en transport .
Feedbek heeft op 12 augustus 2024 geschreven:
Onafhankelijk van de techniek, die voor personenvervoer zeer discutabel is zal het karretje beslist geen succes worden in NL. Het ziet er naar mijn mening uit als een auto uit de jaren 60 en totaal niet van deze tijd.
Hans Westdijk heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Weer een bedrijf dat z’n zakken vult met subsidie geld en waar nix van terecht komt.
ErVee11 heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Ik begrijp, dat het niet echt een familiewagen wordt, waarmee je met caravan naar Zuid Frankrijk op vakantie gaat.
H2O heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Waterstof auto’s of trucks of zelfs bussen en of treinen zijn hopium.
Ook waterstof voertuigen hebben een batterij nodig. (Waar komt de stroom vandaan als je wil wegrijden en “gas” geven? Juist ! Uit de batterij)
Daarnaast…
Waar ga jij tanken?
Waterstof voertuigen werken totaal omslachtig
* eerst groene gelijkstroom maken
* dan wisselstroom ervan maken
* dan dmv elektrolyse waterstof
* vervolgens koelen tot MIN 253 graden onder null
* het distribueren naar tankstations
* in een auto stoppen bij 350 of 700 Bar
(à 20,-€ per kg)
* omvormen naar stroom in een fuelcel
* bufferen in een auto batterij
* er weer wisselstroom van maken om de elektro motor mee in beweging te brengen
Handig hè,,dat hoop-ium. !
Dave heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Ik ben het met je eens v.w.b. de onzinnigheid van waterstof voor individueel personenvervoer.
Helaas gaan er toch een paar dingen fout in de opsomming:
Elektrolyse doe je op basis van gelijkspanning, met wisselspanning wordt het een rommeltje.*
Daarnaast kunnen elektromotoren ook gemaakt worden om op gelijkspanning draaien.
*in de praktijk wordt verreweg de meeste waterstof geproduceerd op basis van fossiele brandstoffen; de elektrolyse-capaciteit is veel te laag en het proces zelf veel minder efficiënt. (Dan gebruik van bijvoorbeeld methaan.)
ZCZC heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Nog eens even de titelzin lezen. Klopt geen sikkepit van.
H2O heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Waarschijnlijk dat topgear nog stuntelt met AI
K. de Boer heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Helaas, weer een publicatie die niet gestoeld lijkt op actuele feiten. Waterstof is wereldwijd in overvloed beschikbaar in de aardbodem (net als aardolie). Dit is bekend. Australië, Canada oa doen grote investeringen om het uit de grond te halen. In Noord Frankrijk is zeer recent een groot waterstofveld ontdekt. Hoe kan het toch dat zo weinig factcheck gedaan wordt door Autobladen. Alleen in NL loopt men weer hopeloos achter. Heel Duitsland is royaal voorzien van Waterstofstations waar de kostprijs ook nog eens de helft is van in NL, ook in België trouwens.. Jammer, een gemiste kans. Toyota sponsor van de Olympische Spelen doneerde 500 Mirai’s, die is bijna 100% recyclebaar. Zuivert de lucht per gereden meter. Kom eens met een objectief artikel.