We weten dat een hoop mensen met smart zitten te wachten op de doorbraak van de waterstofauto. En dit snappen we: voor de eindgebruiker zou er niets relaxter zijn dan ouderwets te tanken, maar dan zonder uitstoot. Het probleem is alles wat daarvoor nog moet gebeuren, van productie tot vervoer en infra. En dat is de reden waarom Stellantis, het moederbedrijf van bijvoorbeeld Opel, Citroën, Alfa Romeo en Fiat, stopt met de waterstofauto.

Het moederbedrijf Stellantis geeft als belangrijkste redenen het beperkte aantal waterstoftankstations, hoge ontwikkelingskosten voor de auto’s en een gebrek aan sterke financiële prikkels voor consumenten. Ze zien het niet gebeuren dat er in de komende vijf jaar een doorbraak aan zit te komen van de waterstofauto. En daarom trekken ze nu de stekker uit het programma. Klein detail: vorig jaar won de Opel Vivaro op waterstof nog de ‘2025 Promise of the Year’-award. Toen was er nog hoop.

De productie zou juist gaan starten

De keuze komt als een verrassing, want het merk was druk met het klaarmaken van fabrieken in Polen en Frankrijk om waterstofbusjes te produceren. Recentelijk zijn er wat mensen ontslagen op managementniveau en de beslissing om te stoppen, is ongetwijfeld het resultaat van het nieuwe management. Het gaat niet helemaal lekker met Stellantis, dus er moeten moeilijke keuzes gemaakt worden.

‘De waterstofmarkt blijft een niche, zonder uitzicht op economische houdbaarheid op middellange termijn. We moeten duidelijke en verantwoorde keuzes maken om onze concurrentiekracht te behouden en om aan de verwachtingen van onze klanten te voldoen met ons aanbod van elektrische en hybride personen- en lichte bedrijfswagens’, licht het merk toe.

Welke busjes moeten we nu missen?

waterstofbusjes

Er zouden bijvoorbeeld waterstofversies van de Opel Vivaro, Citroën Jumpy en Peugeot Expert komen. Het vermogen van de waterstofbusjes is 136 pk en het koppel is 260 Nm. Er zijn drie waterstoftanks en een batterij van 10,5 kWh. Deze zouden geen laadruimte innemen. Samen komen ze tot een actieradius van 400 kilometer. Binnen drie minuten kun je de tanks vol gooien en de batterij duurt anderhalf uur om op te laden, want dat kon ook nog. Ook van de grotere Ducato moest een waterstofversie komen.

8 reacties op “Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’”

  1. Er is waarschijnlijk een hoop geld betaald door wat grote namen die goed verdienen met elektrische autos/windparken/zonneparken en alle bijbehorende componenten!.
    En willen niks liever dan lekker blijven verdienen aan de klimaat leugens. Waar ze miljarden aan verdienen.
    En willen niet een concurrent zoals waterstof.
    Wat misschien de verdiensten terug laten lopen.
    We leven in een corrupte wereld. Waar het gaat om geld en macht!!.

  2. Stellantis zit al in de moeilijkheden dus is het logisch dat ze kosten moeten besparen.
    Ontwikkeling is erg duur zeker voor een product dat nog niet aanslaat.
    En als het ooit zover komt dat waterstof toch belangrijk wordt kunnen ze beter de techniek inkopen.

    • Stellantis is net zoiets als het vroegere British Leyland: een verzameling onrendabele merken. Daarom geen geld voor ontwikkeling. Andere merken gaan juist volle kracht door met waterstof.

  3. Verstandig besluit. Een H2 cyclus heeft een zeer laag rendement en is kansloos. Behalve bij gekke politici die iets van exacte wetenschappen snappen. De ellende die ze veroorzaken zien we dagelijks.

    • Ja idd, laten we gewoon lekker doorgaan met de wereld naar de klote te helpen! En dan hoef ik tenminste niet met mn zure kop naar mensen te luisteren die er iets aan willen veranderen.

    • Er is nog benzine genoeg, waar zitten we met z’n allen toch moeilijk te doen.
      Gewoon door tanken en gas op de lolly.
      Denken we nu echt dat wij overal wat aan kunnen doen.
      De natuur gaat zijn eigen gang.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear