Waar ze in de vliegtuigenwereld discussiëren of ze ‘personen van omvang’ een gratis tweede stoel geven of dat deze mensen ook gewoon moeten betalen, zijn ze er in de autowereld wel uit. In Nederland in ieder geval. Eigenaren van zware elektrische auto’s moeten gewoon gaan betalen. Op dit moment zijn EV’s vrijgesteld van wegenbelasting, maar dat is over minder dan twee jaar voorbij.
Vanaf 2025 gaan bestuurders van elektrische auto’s wegenbelasting betalen. In het eerste jaar krijgen ze nog 75 procent korting, maar in 2026 moeten ze de volle mep betalen. Vier jaar lang, want in 2030 gaan we weer met z’n alle rekeningrijden. In deze vier jaar moet je – heel grof gerekend – als EV-rijder rekening houden met in totaal zo’n 4.000 euro aan wegenbelasting.
Wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2026: een voorbeeld
De Tesla Model 3 wordt in een rekenvoorbeeld van de overheid vergeleken met een Mazda 6 met een benzinemotor. In de provincie Utrecht zou je voor de Mazda per jaar 820 euro belasting betalen en voor de Tesla iets meer dan 1.200 euro. Dat is een verschil van net geen 400 euro per jaar. In andere provincies zullen de prijzen net wat anders zijn, maar de verhoudingen zullen hetzelfde blijven.
Golf op benzine is 488 euro goedkoper per jaar
Het grootste verschil zit hem in het segment van de Golf. Een Volkswagen ID.3 zou 488 euro per jaar duurder zijn in de wegenbelasting dan een Golf op benzine. In de provincie Utrecht gaat het respectievelijk om bedragen van 1.112 en 624 euro. Het verschil in gewicht is zo’n 550 euro voor de twee auto’s. Bij een dieselauto zal het wat kleiner zijn.
De Kia Niro EV wordt door de overheid vergeleken met de Citroën Grand C4 Spacetourer. Klinkt als een nogal willekeurige keuze voor een vergelijking, aangezien er ook een Niro op benzine is, maar oké. Hier is het verschil per jaar 392 euro, waarbij de elektrische het duurst is. Het verschil tussen een Zoe en een Clio is net zo groot, en ook de Kona op benzine en Kona Electric schelen 392 euro per jaar.
De totale cost of ownership
De elektrische auto is dus duurder in de wegenbelasting. Dat is niet zo erg als je als consument veel bespaart op bijvoorbeeld brandstofkosten. Maar dat lijkt ook niet helemaal het geval. Uit de berekening van de overheid blijkt dat de elektrische auto altijd net wat duurder is als er gekeken wordt naar de totale kosten om een auto te hebben en te rijden, op basis van 15.000 kilometer per jaar.
Zo is een elektrische Kona elke maand 180 euro duurder om te hebben en te rijden. Bij de Clio en de Zoe scheelt het ook zoiets. De kosten van de grotere auto’s kruipen dichter naar elkaar; daar scheelt het vaak minder dan 100 euro. Bij de Golf en de ID.3 is het zelfs tientjeswerk. Het lijkt er dus op dat het voorlopig financieel rendabeler is om benzine te blijven rijden. Lijkt niet helemaal de bedoeling, toch?
kees heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Ik ga gewoon oldtimer rijden, geen belasting.
W heeft op 23 juli 2023 geschreven:
Ja kijk maar uit.
Monda heeft op 23 september 2023 geschreven:
Hoe zit het eigenlijk met Hybride? Is dat ook duurder dan benzine?
Bert heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Lijkt mij een heel goed en logisch plan. Het is bijna niet te geloven dat deze regering het heeft bedacht. Als je graag ‘groen’ wilt zijn en deze wereld graag beter wilt achterlaten dan betaal je daar ook graag je belasting voor toch ? Zo’n EV weegt 2-3 keer zoveel als een normale auto en de banden slijten sneller dus het lijkt mij heel normaal dat je meer wegenbelasting betaalt.
David heeft op 9 juni 2023 geschreven:
Volgens mij ben je niet helemaal goed. In Duitsland wordt wegenbelasting berekend naar het vermogen van de auto, dus ook gelijk uitstoot, dat is de juiste manier. Het gewicht van de auto heeft niets met het milieu te maken maar brengt gewoon meer op voor de staatskas.
Leon heeft op 23 juli 2023 geschreven:
Waar denk jij dan ŵaar het schoeisel blijft van de rubber banden? Wat denkje wat het kost om wegen te maken? Dus als jijiets kapot maakt hoef je niet te betalen omdat jij elektrisch rijdt? Hou toch op man..wT denk je aan de verwijderingskosten voor je accu. En dan de productie voor te delevn door diesel verslindende vrachtwagens? En het vervoer hiervan ? En dan zeg jij dit?……
W heeft op 23 juli 2023 geschreven:
Ja allemaal prima hoor maar de ev rijders denken goed te doen voor het milieu en dat er wegenbelasting betaald moet worden is normaal maar dan wordt nu de ec rijders de zwarte Piet toebedeeld omdat de auto’s 2 of 3 x zo zwaar zouden zijn nu wij hebben een peugeot 3008 gereden van ong 1600 kg en is nu een volvo xc 40 met net geen 2000 kg dus dat is dus een verschil van ong 400 kg dus niet 2 of 3x Zo veel maar ik zeg het nog eens wij moeten allemaal wegenbelasting betalen.
Deejay heeft op 10 april 2024 geschreven:
Mensen rijden niet electrisch voor het milieu maar voor hun portemonnee. Voordeeltjes met onderhoud en wegenbelasting.
Gauw weg met die flauwekul .Kobalt uit afrika met de nodige doden en zieken tot gevolg,met de boot naar Australië om accu’s te fabriceren en weer met de boot naar Europa , pff , goed voor milieu.
En waar ga je ermee heen als de puf uit het accupack is?
Guy heeft op 23 juli 2023 geschreven:
Het gewicht is niet evenredig met een EV…een dikke BMW of Mercedes of weegt even veel…
Belasting=scam heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Je ziet dat mensen het beginnen door te hebben van al dat belasting scam daarom zie je Veel staatstrollen aanwezig hier om te reageren en de discussie in het voordeel van de roversbende=overheid te houden en te rechtvaardigen wat ze doen en zo wordt iedereen decennialang gecontroleerd tv krant bars cafes overal ze geven nu zelfs Extra gas het wordt ze te benauwd
Rot op heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Ga terug naar Rusland met je Poetin propaganda.
Martijn heeft op 23 juli 2023 geschreven:
Hahahaha al die bluffers met hun grote verhalen over electrische rijden, beter voor het milieu, zuinig,
Bla, bla, bla.. gaan straks gigantische wegen belasting betalen is ook zeer hard nodig want die zware bakken maken heel wat asvalt kapot lekker dan ..ga maar lekker mee betalen. Nu nog de Polen, bulgaren, die al jaren hier rond rijden op onze wegen zonder wegen belasting te betalen schande!! Wakker worden regering!! En wat sneller reageren..dit gezeik speelt al jaren.
Frans heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Eind 2019 een Megane diesel ingeruild voor een Zoë. Het moet wel heel raar lopen als ik de tot nu toe uitgespaarde vijfduizend euro verknal wanneer ik een leuke opvolger uitzoek. Model Y, Ionic 6, ID(2,3of4) of weer Renault-electric. Die wegenbelasting neem ik er straks graag bij nu ik met een dynamisch stroomcontract steeds vaker gratis laadt of er zelfs geld bij krijg.
Rene heeft op 8 juni 2023 geschreven:
Het u dus niet om het millieu maar om het financiële gewin.
Juist dat vind ik zo ongelofelijk kwalijk.
David heeft op 9 juni 2023 geschreven:
Dus dat
Monda heeft op 23 september 2023 geschreven:
Dat zou het voor mij ook zijn. Ik geef totaal niet om he he milieu. Wil gewoon zo voordelig mogelijk uit zijn, met toch een leuke auto.
JH heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Die berekening over totale kosten volg ik niet. Ik heb zelf een berekening gemaakt en dan is elektrisch rijden veel goedkoper dan benzine. Bovendien gaat het niet alleen om geld. Ik wil de wereld ook een beetje netjes achterlaten.
En druk maken over belasting: mijn vader zei al: je kunt nooit genoeg belasting betaling, want dat betekent ook dat je veel verdient. Bovendien moet je het vooral zien als een contributie voor de vereniging Nederland. Alle voorzieningen moeten ergens van betaald worden. En we willen dat de overheid alles voor ons regelt, maar het mag ons niet kosten. Als we zelf besluiten verder van ons werk te wonen, hoeft de rest van Nederland dat niet te betalen.
Rob heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Beetje naïeve reactie. Belasting betalen is niet erg maar het wordt nu echt te zot. Alle voordelen en aftrekposten worden geschrapt en voor de werkend Nederland blijft het maar stijgen. Nu electrich gaan rijden om woon-werk beetje betaalbaar te krijgen, kan niet met ov dus niet aftrekbaar, gaat dat baantje me straks nog meer belasting kosten. Al net zo bespottelijk dat je 17 cent belasting betaald over een product wat gratis is, overproductie groene stroom. En dan als overheid raar vinden dat er zo’n inflatie is…..
Mileu strijder. heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Hoezo de wereld beter achter laten? Weet je ook wat het kost aan de natuurschade om die accu’s te produceren en te vernietigen? Daar heeft de mensheid niet aan gedacht of ze willen het op dit moment niet aan denken, omdat het geld oplevert.
Het gaat in deze wereld alleen maar om geld.
G3rt heeft op 5 augustus 2023 geschreven:
De accu’s zijn prima recyclebaar dus niks geen vernietiging. Ze gaan eerst een tweede leven is als stationaire accu en dan worden de materialen teruggewonnen. Dat is nu al business. 400 euro meer betalen als een benzine auto, en diesels dan? Zolang ik meer dan de helft van de energie in de auto zelf opwek is het extra bedrag niet erg. Kan ik ook eindelijk weer klagen over de staat van de wegen 🙂
realist heeft op 12 juni 2023 geschreven:
en wat denk je dan van het goedkope vliegen wat die in de lucht pompen , toen met die covid vlogen ze niet was de lucht schoon en nu is het weer janken dat de lucht smerig is en door auto s en boeren komt la me nie lachen
Diederik heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Het zou tijd worden. Dat profiteren van de happy few op kosten van de belastingbetaler moet maar eens afgelopen zijn. Als je het zo belangrijk vindt om ‘groen’ te zijn, is het niet erg om de werkelijke kosten te betalen toch? Put your money where your mouth is.
Alan heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Wat vooral hoog tijd wordt is dat er op benzine en diesel een kanker- en vaatziektetax bijkomt voor de duizenden verkeersslachtoffers per jaar door de luchtvervuiling van verbrandingsmotoren.
Henny heeft op 7 juni 2023 geschreven:
De duizenden kinderen van Zuid Afrika in de kobaltmijnen mogen de door u betreurde slachtoffers wel aflossen?
Mat heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Je wordt met het (eerlijke) rekeningrijden 3 keer genaaid als je werkt.
1) Het kost je kilometers dus geld om op je werk te komen.
2) Je betaald accijns op de benzine die je tankt.
3) Er wordt inkomstenbelasting ingehouden van je loon.
Werken loont zich straks niet meer.
@Mat heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Daar hebben we weer zo’n wappie drogredenatie. Wat hebben jouw zogenaamde redenen te maken met rekeningrijden? Als je nu met je auto naar je werk gaat maak je ook kilometers, betaal je ook accijns en betaal je ook loonbelasting. Het verschil met rekeningrijden is dat je minder wegenbelasting betaalt, dus voor het hebben van een auto, en meer voor het gebruik. De gebruiker betaalt dus en dat is juist eerlijk. Werken loont natuurlijk wel. 100km rijden naar je werk loont niet en dat is ook nergens voor nodig want je kan ook dichterbij je werk wonen of dichterbij je huis werken. Of met de fiets gaan. Of met het OV. Voor 95% van de mensen is dat namelijk prima mogelijk. En dan hebben we met z’n allen minder onnodige kilometers en dus minder kosten, minder uitstoot en minder files voor de mensen die wel echt moeten rijden. Worden we allemaal beter van!
Weldenkend heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Zeer kortzichtig, niet verder kijken dan je neus lang is. Er zijn genoeg zzp’ers en bedrijven etcetera die zeer afhankelijk zijn van een auto en neem maar van mij aan dat de consumenten er aan mee betalen.
Kan je niet lezen? heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Er staat duidelijk “voor 95% van de mensen”. Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar als je iets wil bereiken gaat het om de grote groep. Iemand die zich ‘weldenkend’ noemt, zou dat toch wel moeten begrijpen…
Gerwin44 heeft op 8 juni 2023 geschreven:
Voor 95% van alle mensen?
Ik weet niet waar jij woont maar als ik met het OV ga moet ik de dag ervoor al weg.
Mijn werk was redelijk dichtbij maar ik moet sinds een centralisering 3x het aantal kilometers maken. Daarbij was het toen al erg moeilijk om werk te vinden dus je moest wel ‘mee’ en verhuizen was al helemaal geen optie als je partner ook een baan in de buurt had.
Jacco heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Bij een diesel auto zou het verschil nog groter zijn….. Volgens mij klopt dat niet aangezien je voor een diesel meer wegenbelasting betaald als voor een benzineauto
EDIT: Klopt!
hans Kelderman heeft op 6 juni 2023 geschreven:
de electro auto is ook niet de oplossing, het electrische net kan het niet aan, en de investeringen voor een groter net zijn gigantisch.
in Duitsland is de E auto al op zijn retour, omdat de elektriciteit steeds duurder wordt de kans dat je zonder stroom komt te staan, groot is, en als je dan een laadpaal vind zijn er nog tig wachtende voor je en het laden kost minstens 40 minuten
En de voetprint van een E auto, is vele malen slechter dan een fossiel aangedreven auto, waterstof zal uiteindelijk de E markt breken.
Reinier heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Waarom wil je op waterstof rijden? Waterstof is drie keer zo duur, betaal je graag veel geld om te rijden? Bjørn Nyland van YouTube was in een rit van 1000 kilometer slechts een kwartier sneller met een Mirai dan met een Tesla. Het koste een fortuin. En dan heeft die auto ook nog eens nauwelijks ruimte, doordat waterstof zoveel ruimte inneemt.
Een regulier tankstation moet voor waterstof 18 keer zoveel tankauto’s ontvangen als bij benzine omdat er zo weinig waterstof met een tankauto vervoert kan worden. Er zouden dus de hele dag tankauto’s bij tankstations moeten staan. En die ondergrondse waterstof tanks moeten ook steeds na elk gebruik opnieuw op druk gebracht worden waardoor auto’s lang moeten wachten op elkaar. Sta je dus alsnog te wachten. Overigens hebben tankstations helemaal geen geld voor zulke dure waterstof installaties. En geen plek.
@hans heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Ik rij elektrisch. In Duitsland nog nooit moeten wachten voor een laadpaal. Je verhaal is gewoon niet waar.
Robbie heeft op 6 juni 2023 geschreven:
In vakantieperiodes of feestdagen
Otto heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Ook in vakantieperiodes of feestdagen gewoon niet waar. Met Pinksteren in de Eiffel: bij het vakantiepark acht laadplek en, geen één keer volledig vol. In het dorp gratis parkeren tijdens het laden, twee laadplek en, geen één keer volledig bezet.
Onderweg naar Duitsland / thuis; tijdens het plassen 10 min. laden, even bij de Shell, want we staan er toch; maar was niet nodig. Op hetzelfde terrein meerdere Fastned laadpalen beschikbaar.
In Maart naar de wintersport; geen één keer hoeven wachten met laden.
De reis duurt wel een uur langer dan als je met 4 chauffeurs continu door knalt. Maar hoe jij het hier schetst is gewoon onzin.
Dave heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Dat is wel heel veel FUD in één bericht.
Peter heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Voetprint van een H2 auto is nog een factor 3 slechter ..
U weet wel H2, waterstof, waar we gruwelijk veel (groene) electriteit voor nodig gaan hebben, dat spul wat er nu al veel te weinig is ….
Henkje heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Onzin, we kunnen straks witte waterstof uit de grond gebruiken. Daarnaast bouwt Japan nieuwe kerncentrales met als bijproduct groen waterstof en in Nederland wordt op zee een windpark gebouwd van 1500MW wat met energieoverschot en een elektrolizer groene waterstof gaat produceren. In principe is waterstof in eerste instantie voor industrie, maar er blijft genoeg over voor mobiliteit.
Reinier heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Zeker nooit de prijs van kernenergie vergeleken met die van windmolens. Ook al maak je waterstof met een kerncentrale, dan is een waterstof cel nog steeds inefficiënt. Het vervoer van het spul ook.
En drie keer zoveel windmolens neer zetten is echt niet goedkoper dan een paar extra elektriciteitsmasten neerzetten.
Lijn1924 heeft op 13 juni 2023 geschreven:
Wat dan met het decennia gepropageerde!: ” Een e vervuiler betaalt”?
kees heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Windmolens gaan het weer in de war schoppen, er zijn n u al berichten, het klopt ook dat met de uitrol van de molens in de wereld kloppen met het veranderen van weerpatronen, eerst weinig maar dat gaat sneller en sneller anders worden. Wind is energie van het weer, dat tappen we nu af, en vergeet niet de volbouw van wokenkrabbers overal welke ook invloed hebben. Kernenergie en voor thorium en later fusie is nodig.
Er komen steeds meer berichten van betere accu,s zelfs zonder lithium en op zoutioenen basis, sneller laden en hebben al een die 3 keer meer kan opslaan als lithium, ze worden wel warm, maar ze gaan heel lang mee, warmte is nodig (+100 graden) om de omzetting op gang te houden en veel lichter). en zo is er al meer. er geen veel dingen gebeuren.
snap niet zo goed het vergelijk met een dure auto zoals de mazda, ik denk dat het allemaal niet zo,n vaart zal lopen, maar belasting moet wel, als vergoeding voor gebruik wegen, dat is nu eenmaal nodig voor onderhoud.
Weldenkend heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Waterstof is de toekomst, nog schoner dan batterijen.
kees heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Is geen toekomst, teveel poespas, zeer hoge drukken en dus gevaarliijk, explosief kan het zijn en flink ook. erg veel verlies met de omzetting.
google op batterij onderzoeken, vind je wel wat ideeén.
@kees heeft op 7 juni 2023 geschreven:
Zoveel claims en zo weinig waarheden dat het bijna knap is.
Google eens op waterstof, vind je wel hoe het echt zit.
Zondevandetijdenmoeite heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Tsja, hoe kan een bijdrage aan de overheidsdoelstellingen in 2030 bestraft worden? Het zou juist zo moeten zijn dat wagens op een fossiele brandstof duurder uit zijn.
De wereld op zijn kop. Onze regering is het roer kwijt en zoekt alleen maar naar mogelijkheden om juist meer belasting te heffen.
Freek heeft op 6 juni 2023 geschreven:
In werkelijkheid is het precies omgekeerd: de belastingmaatregelen om schone auto’s te stimuleren zijn juist te succesvol geweest. In Nederland hebben we na Noorwegen de laagste uitstoot per nieuwe auto van Europa. In Noorwegen betalen ze daar echter nog een veelvoud voor van wat wij doen en dat kunnen ze omdat ze zoveel olie en gas verkopen. Omdat die maatregelen zo succesvol zijn geweest, missen we teveel inkomsten en dat wordt nu gecorrigeerd. Niet leuk voor ons als autorijders, maar wel logisch.
Peter van de Linde heeft op 23 juli 2023 geschreven:
Dat is nu eens een steekhoudende opmerking, zelf rij ik een XC 40 full electric , en volg met belangstelling deze discussie..
Hein heeft op 6 juni 2023 geschreven:
Blijft een Cashcow die auto… Ben ook erg benieuwd hoe dat rekeningrijden gaat uitvallen. Kan natuurlijk nooit goedkoper worden…