Je hoort het nogal eens, om niet te zeggen te pas en te onpas: waterstof is de toekomst. Alles wat we nu hebben, elektrische auto’s, hybride auto’s, het zijn allemaal tussenstappen op weg naar de milieuhemel die ‘auto’s op waterstof’ heet. Een auto waar je water instopt en die alleen water uitstoot – het klinkt bijna te mooi om waar te wezen. En zoals zo vaak met dat soort dingen: voorlopig ís het ook nog een tikje te mooi. Wat weer niet wil zeggen dat het niet waar is. Daarover zo nog iets meer, eerst over naar de hamvraag in de kop…
Welke auto’s op waterstof zijn nu te koop?
Heel simpel: dat zijn er welgeteld twee. Allereerst is er de Toyota Mirai, ten tweede de Hyundai Nexo. Beide modellen staan gewoon in de Nederlandse prijslijsten, voor respectievelijk 80 mille en 83 mille. Je moet er dus een paar centen voor hebben, maar het kán. De tweede voorwaarde waaraan moet worden voldaan, levert wat meer problemen op. Want om op waterstof te kunnen rijden, moet je wel waterstof kunnen tanken…
Waar kan ik waterstof tanken?
Op het moment dat we dit schrijven, kan dat op drie hele plekken in heel Nederland: in Arnhem, Helmond en Rhoon (bij Rotterdam). Om het zacht uit te drukken: dat schiet niet zo op. Want hoewel je actieradius met een waterstofauto zo’n 600 à 700 kilometer is, kun je met keuze uit drie stations je volgende tankbeurt vast gaan plannen als je net bij de vorige bent weggereden. En waterstof is nou niet bepaald een goedje waarvan je een paar jerrycans in de schuur zet. Er komen overigens wel meer stations aan – er zouden in 2020 nog vier stations bij moeten komen. En er staan er nog twaalf in de planning. Nog geen vetpot, maar toch.
Wat is het probleem dan?
Waterstof is nogal licht ontvlambaar. Ja, dat zijn benzine en diesel ook, maar waterstof doet daar nog een schepje bovenop. Er komen dus nogal wat veiligheidseisen bij de aanleg van zo’n station kijken. Maar ook het economische aspect speelt natuurlijk mee: wat zul je het land vol waterstofstations bouwen als er niemand komt tanken. Nog altijd een beetje het kip/ei-verhaal dus.
Verder nog problemen?
Och, dat klinkt weer zo negatief – laten we het uitdagingen noemen. Een van die uitdagingen is het simpele feit dat waterstof nogal veel energie kost om te maken – méér dan het oplevert. Gezien de ‘uitdagingen’ die er op het gebied van de energietransitie toch al liggen, kan dat er ook nog wel bij. Verder lijkt het heilige geloof in een nabije doorbraak van de waterstofauto bij fabrikanten nogal te ontbreken. BMW is er tijden mee bezig geweest, maar heeft de boel op de lange baan geschoven. Honda, dat met de FCX Clarity in 2008 de allereerste waterstof-auto voortbracht, blijft het ook als een testproject zien. En zelfs Toyota, dat toch een heus model in de aanbieding heeft, liet enige tijd geleden weten een grootschalige commercialisatie ‘niet binnen 30 jaar’ te verwachten. We zullen zien, maar wij houden onze adem voorlopig nog maar even niet in.
Kees heeft op 7 november 2021 geschreven:
Wat is de wegen belasting ik heb zeer veel interese in deze autos en wil best investeren
cool ass mf heeft op 11 juni 2021 geschreven:
lol mijnschool project krijt een 8 door jullie
AK heeft op 3 juni 2020 geschreven:
“Op het moment dat we dit schrijven, kan dat op drie hele plekken in heel Nederland: in Arnhem, Helmond en Rhoon (bij Rotterdam).”
“In Den Haag is het vijfde waterstoftankstation van Nederland geopend. Het is het eerste reguliere tankstation in Nederland waar behalve fossiele brandstoffen ook waterstof verkrijgbaar is.”
Wim Schipper heeft op 5 augustus 2021 geschreven:
Waar is het vierde waterstoftankstation?
Kees heeft op 7 november 2021 geschreven:
Ook in leiden
Rob Storm heeft op 6 november 2021 geschreven:
Het duurt te lang, die nieuwe waterstof tank stations. Het wordt tijd dat de overheid actie neemt in het nieuwe CO2 plan.