De nieuwsgierigheid won het bij ons nooit van het goede fatsoen (of de angst voor een boete), maar we hadden stiekem altijd het vermoeden dat een trajectcontrole de boetesnelheid niet aanpaste bij wegwerkzaamheden. Rijkswaterstaat bevestigt nu dat dat voorheen inderdaad het geval was, maar dat het nu gaat veranderen. In ieder geval op de A12 bij Utrecht.
Voor het eerst werken trajectcontroles nu ook bij wegwerkzaamheden en gaan ze boetes uitschrijven voor de aangepaste snelheid. Op de Galecopperbrug mag je van 13 juni tot en met begin 2024 maar 70 km/u. Op dit stuk A12 wordt dus zo’n anderhalf jaar lang onderhoud uitgevoerd. ‘Door continu te handhaven op de maximumsnelheid kunnen de wegwerkers veiliger hun werk doen’, laat het Openbaar Ministerie weten.
Waarom werkt deze trajectcontrole bij wegwerkzaamheden?
Het aanpassen van de boetesnelheid kan niet altijd, omdat de wegwerkzaamheden niet altijd precies binnen een trajectcontrole vallen. ‘In dit geval valt het werkgebied precies binnen een sectie van de trajectcontrole’, zegt het Openbaar Ministerie. Er zijn nog geen berichten over andere aanpassingen van trajectcontroles bij wegwerkzaamheden.
De snelheidsboetes zijn hoger bij wegwerkzaamheden
Boetes zijn duurder bij wegwerkzaamheden – en terecht, want rekening houden met wegwerkers is toch wel het minste dat je kunt doen. Rij je toch stug door in de trajectcontrole, dan kost een boete van 10 km/u te hard je geen 66 euro, maar 91 euro. Bij 20 km/u te hard is het zelfs 229 euro in plaats van 181 euro. Gewoon even afremmen en de cruisecontrol aanzetten, iedereen blij.
Reacties