Naast Lamborghini, Alpine en Aston Martin is ook BMW in 2024 een nieuwkomer in de Hypercar-klasse van Le Mans. Met de BMW M Hybrid V8 hoopt Bimmer hoge ogen te gooien tijdens de 24-uursrace. Maar wat ligt er daarna in het verschiet op autosportgebied voor het Duitse automerk? Zou BMW misschien willen terugkeren in de F1?

De F1-historie van BMW begint al in vijftiger jaren. Het merk levert hier en daar wat auto’s die vaak aan de F2-regels voldeden, maar wel mee mochten rijden in de hoofdklasse. Zo ging dat toen. Later bouwde BMW een viercilinder turbomotor voor Brabham. Daarmee won Nelson Piquet het rijderskampioenschap in 1983. Later kwam BMW nog terug om Williams te voorzien van motoren.

Nu is het al veertien jaar geleden dat BMW F1-motoren bouwde. Zouden de nieuwe regels voor 2026 en de autosportaspiraties op Le Mans niet kunnen zorgen voor een comeback in de F1? BMW-topman Frank Weber denkt van niet. Automobilwoche vraagt aan hem of er na een succesvolle comeback in Le Mans weer interesse voor de F1 kan groeien.

BMW wil niet terugkeren in de F1

‘Mijn antwoord daarop is nee. De F1 is bezig zichzelf opnieuw uit te vinden, maar dat is voor ons geen probleem. In Le Mans testen we de grenzen van de aandrijflijnen voor onze M-auto’s, die we ook in serieproductie gebruiken’, reageert de baas van de ontwikkelingsafdeling van BMW. Sowieso voorziet Weber niet veel autosportdeelnames.

‘Over het algemeen is het belang van de autosport voor de technologische mogelijkheden van individuele gebieden aanzienlijk afgenomen’, zegt Weber. Hiermee doelt de BMW-baas op innovaties die vanuit de autosport direct overgenomen worden in straatauto’s. BMW wil in 2030 tenminste de helft van de verkopen EV’s laten zijn. De andere helft moet bestaan uit PHEV’s en waterstofauto’s. Misschien is BMW geïnteresseerd in een waterstofraceklasse?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)