Zet de fakkels en hooivorken maar weer terug in de kast. Nee, we gaan niet ineens over naar E20 of een ander nieuw mengsel. Vanaf 1 oktober komt er weer andere benzine uit de pompen bij de tankstations – en dat gebeurt elk jaar. Volgens de Nederlandse wet moeten pompstations verplicht van 1 mei tot en met 30 september benzine van ‘zomerkwaliteit’ leveren. Die periode is voorbij, dus de tankstations gaan weer over op winterbenzine.

In de winter wordt er butaan toegevoegd aan de benzine. ‘Butaan bijmengen heet butaniseren. Butaan is een product dat vrijkomt bij raffinage, dus is eenvoudig beschikbaar wanneer benzine wordt geblend. Butaniseren zorgt ervoor dat de benzine bij koude omstandigheden ook goed kan verdampen en ontbranden’, zegt Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie van de Energiebranche tegen TopGear.

Waarom bestaat winterbenzine?

Het butaniseren zorgt ervoor dat de benzine zich in de zomer en de winter hetzelfde gedraagt. Door het mengen blijft het kooktraject van benzine in de winter en de zomer gelijk. Motorfabrikanten gebruiken dit afgesproken kooktraject om verbrandingsmotoren af te stellen. ‘Bij de samenstelling van benzine moeten men het kooktraject (en daarmee dus de vluchtigheid, kookpunten, verbrandingssnelheid, klopvastheid, enzovoorts) in de gaten houden, om zo de motor goed te kunnen laten draaien’, zegt De Vries.

In de zomer voegen ze minder butaan toe, omdat de benzine (en dus ook diesel) bij hogere buitentemperaturen te vluchtig zou worden. De peut zou dan te vroeg ontbranden (pingelen) of te snel verdampen. Bij dat laatste krijg je iets dat dampvergrendeling heet, of vapour lock. Overigens zorgt het butaan ook voor een kleinere energiedichtheid. Dit is een van de redenen (er zijn er nogal wat) waarom brandstofauto’s in de winter meer verbruiken.

Winterbenzine zorgt voor iets minder vermogen

De energiedichtheid van butaan is lager dan die van benzine, dus op papier zou je motor iets krachtiger kunnen gaan lopen met een tank vol zomerbenzine. De vraag is of je hier iets van gaat merken, want door die paar procent zal het verschil vooral theoretisch zijn. Je zult er dus in de praktijk niets van merken dat je andere benzine hebt dan in de zomer. Ook loopt je auto niet onzuiniger door de winterbenzine.

Auto toch onzuiniger in de winter?

Koude motoren zijn sowieso minder efficiënt dan motoren die lekker op temperatuur zijn. En hoe kouder de motor, des te langer hij erover doet om op volledige bedrijfstemperatuur te komen. Een van de redenen waarom een auto in de winter onzuiniger kan zijn, is dat hij na de start langer rijk loopt. Dat houdt in dat er in het inlaattraject meer brandstof per hoeveelheid lucht wordt aangeleverd.

Lees ook: Bij deze tankstations haal je E5-benzine zonder ethanol (overzicht)

Ook is het zo dat koudere olie dikker is en de motor moet dus meer moeite moet doen om de olie rond te pompen. Dit zijn allemaal dingen waardoor een koude brandstofmotor in de winter een slokje extra lust. Aan de andere kant is de dichtheid van koude lucht wel groter, dus er zit meer zuurstof in de lucht – waardoor je motor weer iets efficiënter loopt. Ook kun je de airco (na het ontwasemen) uitzetten.

Reacties

  • Radar64 heeft op 28 september 2024 geschreven:

    Wat vreemd allemaal….bij destillatie wordt eerst de samenstelling bepaald en dus ook het kooktraject (n.a.v. labbepaling van kooktraject wordt instelling van destillatie unit bepaald en daarmee dus de samenstelling) en daarna gaan ze er weer C4 bijstoppen???
    Lijkt me sterk….ik zou gewoon de procescondities van de destillatie unit aanpassen zodat je meteen klaar bent. Ik heb ook geen idee hoe ze achteraf butaan (gecomprimeerd gas dat door die verhoogde druk vloeibaar wordt) in een atmosferische opslagtank gaan proppen….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear