We hebben het al vaker aangestipt, maar auto’s worden een stuk beter oud dan vroeger. Waar een auto van vijftien jaar ooit nog net niet roestig genoeg was om niet meer naar de sloop te kunnen rijden, zijn ze nu goed én veilig genoeg om je gezin in te vervoeren. En je mag erin gezien worden. We noemen een Cayenne van de tweede generatie, of een BMW 5-serie uit 2010. In oktober plaatsten we al een lijstje van de mooiste youngtimers van 2025. Maar wanneer mag je precies zo’n fijne youngtimer rijden tegen een laag maandbedrag?

Om te voorkomen dat de verkeerde mensen blij worden van een potentieel voordeeltje: de youngtimerregeling is er voor ondernemers. Deze wat oudere auto’s worden op de zaak gekocht en kunnen dan privé worden gereden voor een laag bijtellingbedrag. Een klein nadeel kan zijn dat de auto wat vaker bij de garage staat dan een nieuwe leaseauto – en dat je zo misschien een afspraak mist. Of je moet in de Mini van je partner naar het overleg.

Wanneer is een auto een youngtimer?

We merken dat een hoop mensen zich nog afvragen: wat is een youngtimer? Het antwoord op die vraag is heel simpel: een youngtimer is een auto van vijftien jaar oud. Daar zitten verder geen haken en ogen aan. Het mag een diesel zijn, maar ook een benzineauto of eentje puur op stroom. De echte vraag is meer waarom zo’n auto in zijn tienerjaren zo interessant is. We verklappen vast dat er voor particulieren weinig winst te behalen valt, want zoals gezegd geldt de youngtimerregeling alleen voor ondernemers.

Volvo V60 PHEV diesel

Hoe hoog is de bijtelling in de youngtimerregeling van 2025?

De youngtimerregeling in 2025 is ongewijzigd ten opzichte van 2024. Dit betekent dat je 35 procent bijtelling betaalt over de dagwaarde van de auto. Dat is fors hoger dan de 22 procent die je betaalt bij een nieuwe leaseauto, maar de dagwaarde is vaak aanzienlijk lager dan de catalogusprijs. Je rijdt dus gemakkelijk twee klasses hoger voor een lager maandbedrag. Hierbij gaan we er voor het gemak van uit dat je niet voor een Lamborghini Gallardo kiest.

Wat zijn de voordelen van een youngtimer?

Behalve dus de lage netto bijtelling, zijn er nog wat voordeeltjes voor de ondernemer. Vind je een zogenoemde BTW-auto, dan kun je nog eens 21 procent terugvragen bij de belasting. En alle onkosten kun je op de zaak zetten. En niet alleen onderhoud: als jij je auto wilt verlagen of er dikke velgen onder wilt zetten, dan kan dat allemaal op de zaak. Overigens weten slimme handelaren dit ook, dus meestal voeren die de prijs van fraaie occasions van vijftien jaar oud iets op.

Hoe zit het met de youngtimerregeling in 2025 voor particulieren?

Als particulier kun je uiteraard gewoon deze youngtimers in 2025 kopen, maar je krijgt dan geen leuke belastingvoordeeltjes. Het is dan ‘gewoon’ een tweedehandsauto van meer dan vijftien jaar oud. En waarschijnlijk dus iets duurder. Dat kan alsnog een goede koop zijn: zoals we al zeiden zijn auto’s van die leeftijd nog supermodern en vaak hartstikke veilig. Kies een betrouwbaar model uit en knal er voor de gein een systeempje met CarPlay in, en je rijdt rond als een baas.

Lees ook: Wat kost een normale leaseauto in de bijtelling in 2025 per maand?

Is het zo dat de youngtimerregeling verdwijnt?

In tijden dat de overheid wil dat iedereen een elektrische auto koopt en leaset, is het natuurlijk gek dat je een diesel van vijftien jaar oud tegen een leuk belastingvoordeel zakelijk kunt rijden. Het idee was om de regeling uit te faseren zodat je uiteindelijk 22 procent bijtelling zou betalen over de cataloguswaarde, waardoor je net zo goed een nieuwe auto kunt leasen. Maar goed nieuws voor ondernemers: de youngtimerregeling verdwijnt voorlopig niet. Het voorstel werd in 2023 afgeketst door de Tweede Kamer.

Mercedes CLS 350 CDI rood zijkant voor

Wat is het verschil tussen een youngtimer en een oldtimer?

Ook een simpele vraag, maar toch eentje die veel mensen stellen. Het verschil tussen een youngtimer en een oldtimer is de leeftijd. Een oldtimer is (in Nederland) minimaal 40 jaar oud. Waar youngtimers vooral interessant zijn voor ondernemers, is een oldtimer juist weer leuk voor de particulier: deze oudere auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting (al wordt die regeling in 2028 bevroren). Ook hoeven deze auto’s maar elke twee jaar voor de APK. Is een auto ouder dan 50 jaar? Dan is deze helemaal niet meer APK-plichtig.

De youngtimerregeling in het kort (2025)

  • Een auto van vijftien jaar of ouder is een youngtimer
  • De regeling geldt voor ondernemers
  • Je betaalt voor een youngtimer 35 procent bijtelling over de dagwaarde
  • De youngtimerregeling verdwijnt (voorlopig) niet

Reacties

  • Regeerder heeft op 8 december 2024 geschreven:

    Waarom zou je hier alleen van kunnen profiteren als je ondernemer bent? Als een ondernemer youngtimers loopt voor zijn personeel, vallen die dan plotseling onder een andere bijtelling dan de baas? Lijkt me niet.

    Reageer
  • Wijsneus heeft op 7 december 2024 geschreven:

    Belangrijke kanttekening:
    Het is niet toegestaan om een youngtimer die al in privé-bezit is te ‘verkopen aan de zaak’ om zo gebruik te gaan maken van het fiscale voordeel.

    • Eric heeft op 8 december 2024 geschreven:

      En vergeet de forfaitaire btw bijtelling over nieuwwaarde niet.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)