Het is lastig om heel concreet te zeggen wat nou echt de slechtste auto ooit gebouwd is. Vastgestelde criteria zijn er niet. Voor mensen met een klein budget is een nieuwe Rolls-Royce de slechtste keuze – het is maar net wat je zoekt. Toch kun je de Yugo uit de jaren ’80 redelijk objectief benoemen als een van de slechtste automerken ooit gemaakt. En deze auto gaat een comeback maken.

De Yugo werd in de jaren ’80 gebouwd in het toenmalige Joegoslavië door Zastava, op basis van techniek van Fiat. Het autootje was bedoeld als volkswagen (in de letterlijke zin): goedkoop, simpel en functioneel. Maar in het Westen werd de Yugo vooral het mikpunt van spot. Trage motor, slechte afwerking, roestgevoeligheid – noem een euvel, de Yugo had het.

Dat een merk als Yugo opnieuw leven wordt ingeblazen, is dapper te noemen. Het imago is beroerd, de historie besmeurd – en tóch ziet ene professor Prof. Dr. Aleksandar Bjelić kansen. Hij kocht de merkrechten en liet Darko Marčeta een design maken. En we snappen het best: bijna iedereen kent het en inmiddels is het een cultmerk. Bovendien, als mensen met shirtjes van Che Guevara lopen, dan zullen ze het ook wel cool vinden om een Ygo te rijden.

Hoogtepunten van de nieuwe Yugo

  • Yugo keert terug
  • De techniek komt van een ander merk
  • De Yugo krijgt een benzinemotor en een elektrische aandrijflijn
  • Het moet weer een budgetauto worden

Het merk is volgens Car Magazine nu druk bezig met een partner binnen te halen. Ze willen dus wederom de techniek van een ander automerk gebruiken als basis voor de nieuwe Yugo. Of dat wederom Fiat is, is niet bekend. Wel zegt het merk dat ze met een benzineversie komen én een volledig elektrische versie. Die benzineversie is leverbaar met of zonder turbo en met of zonder automaat. Het klinkt dus alsof ze al een sterke voorkeur hebben voor techniekpartner.

Wat ons betreft is het ook de beste route: waarom zou je zelf alles opnieuw willen ontwikkelen. Dat kost bergen met geld en waarschijnlijk is het dan alsnog minder goed dan een doorontwikkelde basis van een ander merk. Met de techniek en de kennis van nu is het bijna onmogelijk om een écht slechte auto te bouwen. In ieder geval voor Europa. En het design is leuk, dus is dit de Yugo die je dan wel zou willen hebben?

Wat wordt de prijs van de Yugo?

De prijs van de nieuwe Yugo is niet bekend. Wel zeggen de mensen achter de wederopstanding dat het weer een budgetmerk moet zijn. Een elektrische Dacia Spring kost in Nederland minder dan 20.000 euro, dus met een beetje geluk komt Yugo daar ook op uit. Er komen verschillende carrosserievormen en er zal een driedeurs komen. Dit zou het budgetkarakter van de auto benadrukken, al vermoeden we dat de gemiddelde koper toch wel een vijfdeurs wil.

Wanneer komt de nieuwe Yugo?

Het enige concrete nu is een schaalmodel met het design van de nieuwe Yugo. In 2027 zou er een rijdend prototype moeten zijn. Het verdere pad is nog onbekend. We houden een slag om de arm. Het is extreem lastig om een nieuw automerk (zelfs als het een bekende naam heeft) op te richten. En als je techniek koopt van een ander merk, kun je dan een goedkopere auto maken op basis daarvan?

2 reacties op “Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)”

  1. De wederopstanding zien te bewerkstelligen van het automerk Yugo door aankoop van de rechten is een goede zet van deze zakenman.
    Maar hoe kom je af van het slechte imago dat de Yugo al decennia lang als zware last met zich meedraagt.
    Om daar vanaf te komen dien je niet tegen maar juist met de groten der aarde samen te werken.
    Ik bedoel daarmee de grotere autofabrikanten en het liefst op eigen continent en zo dichtbij als mogelijk.
    Het wiel is al uitgevonden en daar zou Yugo zijn vingers niet aan moeten branden door het opnieuw te gaan uit te gaan vinden.
    Maak een auto van bestaande onderdelen van andere fabrikanten en werk met ze samen.
    Het zou zomaar kunnen dat het automerk Yugo de boeken ingaat als de Lotus van de Balkan.
    Want laten we wel wezen Lotus heeft het geflikt om met een berg bij elkaar geraapte onderdelen van andere automerken ook iets unieks te bouwen.
    BalkanAutoProject ik zie het gebeuren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *