Het zal niet de eerste keer zijn dat we het hebben over laadtijden en dat men ons pareert met de tijd die je kwijt bent om te tanken. Nu is daar geen woord van gelogen: tanken is sneller dan laden. Tot zover Stichting Open Deur. Laadsnelheden blijven echter toenemen en laadtijden zullen blijven dalen. Alsnog is het sneller om een auto te tanken dan te laden, maar de verschillen worden steeds kleiner.

Het Chinese merk Zeekr heeft een grote doorbraak weten te forceren met een nieuwe accu. Bij deze batterij is het mogelijk om ‘m op een snelheid van 800 kW te laden. Dat is echt enorm snel. Even ter referentie: auto’s als de Hyundai Ioniq 6, Kia EV9 of Porsche Macan kunnen snelheden tot 400 kW aan. Het razendsnelle accupakket ligt in de Zeekr 007. Of het daarmee de snelst ladende auto is, durven we niet met 100 procent zekerheid te zeggen, maar het is Zeekr een van de snelste.

Zeekr LFP-accupakket zijkant gelaagd

Volgens Zeekr is het mogelijk om de accu van 10 naar 80 procent in 10,5 minuten. De actieradius is 600 km volgens de CLTC-meting. Nu zijn de CLTC-metingen net zo accuraat als de voorspellingen van Jomanda. Dus als we het omrekenen naar WLTP-cijfers (die wij in Europa hanteren) komt je uit op zo’n 450 km.

EV laadt bijna net zo snel als jij kan tanken

En die 10,5 minuten komt wel akelig dichtbij het echte tanken. Als je een modale middenklasser hebt met een 60-70-liter tank duurt het tanken ook een paar minuten. Dan moet je even de rij staan bij de kassa; ook weer een paar minuten. Vervolgens moet je alle aanbiedingen (‘wilt u gebruik maken van onze speciale 3-halen-4-betalen-actie?’) afwijzen omdat anders je hele auto onder de Twix-papiertjes ligt. Dan heb je overigens wel een volle tank – en niet eentje die voor 80 procent vol is.

Met de Zeekr kun je de stekker erin zitten, een kop heerlijke koffie halen zónder roze koek. Want de accu is al vol voordat je je koffie ophebt. Dus ja, het échte tanken zal alsnog sneller gaan, maar de verschillen beginnen verwaarloosbaar te worden. Nog een extra nuance: er zijn nog een laadpalen in Nederland die de 800 kW halen. Dit kan nog eventjes duren.

Je kunt de Zeekr 007 hier nog niet bestellen

Uiteraard hebben we wel een klein beetje nuance. Ten eerste is de Zeekr 007 met deze accu nog niet leverbaar. Wel is de accu aangekondigd voor andere producten uit de Geely-groep, waartoe ook Polestar, Volvo, Lotus en dergelijke behoren. Misschien tegen de tijd dat de auto’s van Polestar, Volvo en Lotus verschijnen met deze accu, dat we ook wel snellere laadpalen hebben.

Reacties

  • Daniel heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Een hoop heisa voor een product dat niet eens leverbaar is. Daarnaast klopt de berekening niet en moeten de waarden voor de EV verdubbeld worden.
    Wanneer de EV na 450 km alweer aan de stekker moet, heb ik nog voor ruim 500 kilometers diesel in mijn tank.

    Reageer
  • J.J. heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Nog minstens vij jaar wachten tot alle nadelen (inclusief laden) van een EV weggeweekt zijn. Tot zolang lekker doorrijden met benzine. Veel gezeik (Zeekr!) en illusie verkopen ondertussen.

    • Martijn Valk heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      Stop op verkoop van brandstofauto’s is ook pas over 5 jaar. Dus gaan de goede kant op.

      Reageer
    Reageer
  • Wolter heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    kW is de eenheid van vermogen en heeft dus NIETS met snelheid te maken! Ik krijg altijd kromme tenen bij het lezen van dit soort artikelen.
    Een hoger vermogen wil niet altijd zeggen dat het sneller is, want dat hangt ook af van het onderliggende systeem.

    Reageer
  • Kas heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Toffe ontwikkeling, maar voorlopig heb je er nog niet veel aan aangezien de meeste snelladers effectief niet boven de 100 uitkomen… dus die resterende 700 heb je weinig aan…

    Reageer
  • Stefke heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Grappig dat een Chinees nu ineens als zustermerk van Volvo wordt verkocht.

    • @stefke heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      Dat past precies in de propaganda campagne voor al die Chinese rommel die we hier dagelijks voorbij zien komen…

      Reageer
    Reageer
  • Steven1979 heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Hoe wanhopig moet je wel niet zijn om een onbestaande wachtrij mee te rekenen in een vergelijking. Diesel in 2min 100% vol lees 100%. Geen 80% want als ik tank dan is het volledig en geen 4/5. Alles proberen om elektrisch positief te laten overkomen…

    • Kas heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      Jij moet heel gezellig zijn op feestjes 🙄

      Reageer
    Reageer
  • Zwarte rook heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Altijd lachen cltc 600 wltp 450 werkelijk 350km max en tussen 10 80 ongeveer 245km.
    Wat is het toch mooi om een wagen van 70.000 euro te kopen rb om de 150km al te moeten zoeken naar een volgende charger.

    Wij werden ziek in de Skoda showroom we kwamen net boven de 70000 uit voor een goed uitgeruste Enyaq.
    Dacht even dat ik bij Mercedes ofzo was maar nee…

    Wat zijn we blij dat we weer een Diesel hebben gekocht en netjes bijna 1000km kan rijden!

    • HD heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      70K, even spelen met de congigurator leert dat je dan ALLE opties hebt aangevinkt. Geef dan gewoon toe, dat je niet geweest bent en dat je helemaal geen EV wilt.

      • Dirk dieselman heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

        Alleen de naam Zeekr(Zeiker in België?)snel laden?Geen enkele laadpaal of huisnetwerk kan deze hoge laadsnelheid aan,een rijbereik van 650 km forget it je mag al blij zijn met 400km ´in the real World´
        Dus de zoveelste dure ´lege doos´ een Chinese zeiker…

        • Erikye heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

          Kwestie van tijd dat de laadpalen deze snelheden gewoon aanbieden. De ontwikkelingen gaan rap, valt niet voor iedereen bij te benen, maar dat komt wel.
          Staat ook gewoon in het artikel dat ze uit gaan van een realistisch bereik van 450 km.
          Meer dan prima voor 95 procent van Nederland wat gemiddeld 30 km per dag rijdt.
          En het bereik wordt ook steeds een beetje groter.. prijzen zakken, snelheid van laden gaat omhoog.
          Over 10 a 20 jaar is er geen reden meer om nog benzine of diesel te willen en worden ze uitgefaseerd.
          Enkel de boomers mijmeren dan nog over de fossiele brandstofauto’s

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kentuckytukker heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    800 KW. Dat is 12,5 KWh per minuut.
    Stel het rendement van een benzine auto op 40% dan moet je ter vergelijking dus 2,5*12,5=31,5 KWh benzine per minuut tanken. Dat betent dus 31,5/9=3,5 liter per minuut.
    Dat is wel een erg suffe benzinepomp. In de praktijk gaat tanken 4 to 6 keer zo smel

    .

    Reageer
  • JohnV heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Zoals bij alle EV krijgen we weer fantasie oplaat tijden voorgeschoteld, zeker omdat dit aan de beschikbare echte stroom voorziening ligt, indien er bijvoorbeeld 200kwu op de lader staat zegt dit totaal niets over de daadwerkelijk afgifte. Bizar dat benzine pompen wel verplicht geijkt moeten worden op de afgifte, daar boven op komen nog zelf door de fabrikanten en zich zelf serieus nemende autobladen opgegeven onzin reikwijdte, dit is nog erger dan dieselgate, ja ik heb zelf 2 van deze opgedrongen plastic auto,s en ons bedrijf al meer dan 1500, 9 op de 10 zouden deze niet duurzamere oplossing het liefst vandaag nog inruilen.

    • Kas heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      Goh, bij ons op het bedrijf (3000 man) rijdt inmiddels iedereen elektrisch of hybride en als ik het zo moet gokken is zeker 90% er dik tevreden mee en wil niet meer anders. Het zijn die enkelingen die in het verleden blijven hangen die zeuren en met fabeltjes komen dat vrijwel iedereen erover klaagt en dat EV’s niet duurzaam zouden zijn (zijn ze wel, tig rapporten over te vinden) en dat ze na een paar jaar naar de schroot moeten (een EV gaat gemiddeld langer mee dan een Diesel en kan beter gerechten worden)

      Reageer
    • Jeffrey heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      Hihi ja he om de 3 jaar naar de dchroothoop met die plastic bakken. pure schande!
      Gerecycled afval en bepaalde merken zijn er nog trots op ook…
      Weg is het leder het zachte dashboard enz allemaal vervangen door harde afval

      • Kas heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

        Niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis..
        Een EV gaat in principe langer mee dan de gemiddelde diesel motor….

        • Erikye heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

          Inderdaad.. hoe komen ze er bij dat ze om de 3 jaar naar de schroothoop moeten?? Lachwekkend.
          De eerste Tesla’s rijden nog, en veelal met veel meer kilometers dan de benzine-auto’s op de teller voor ze naar de achroothoop gaan.
          De mijmerige boomers kunnen maar niet tegen veranderingen

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • J'espère heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      Ja ja ja, tuurlijk

      • Stefke heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

        Grappig dat een Chinees nu ineens als zustermerk van Volvo wordt verkocht.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Een ding is zeker heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Een Zeekr is een Chinees en dus net zo fout als een Rus of een Noord Koreaan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear