Met een Porsche 911 kun je alle kanten op. Wil je relaxed cruisen? Dat kan met een 911 Carrera met automaat. Voor het scherper zetten van ronde tijden is er de 911 GT3 RS en de ultieme Autobahn-knaller van de range is de 911 Turbo. De 911 Turbo S doet daar weer een schepje bovenop en voor mensen die zelfs dat niet voldoende vinden, kunnen bij Techart terecht voor deze zeldzame 911 Turbo. Ze noemen hem zelf de TechArt GTstreet R Monochrome.
Volgens Techart is het niet alleen een auto, maar ook een kunstwerk én een meesterwerk. Ja, allebei. De Street GT Monochrome concurreert dus niet met McLarens of Ferrari’s, maar met een schilderij van Renoir of een Sixtijnse kapel. Zelfvertrouwen kun je de Porsche-specialisten niet ontzeggen. Het is een bijzonder fenomeen, deze auto en kennelijk heeft Techart dat zelf ook een beetje door.
Hoe snel is de Techart GTstreet R Monochrome dan?
Laten we eerst even met de specificaties beginnen. We hebben nog nooit iemand gehoord over het feit dat de 911 Turbo S niet snel genoeg is, maar bij Techart kennelijk wel. De motor is namelijk flink onder handen genomen. De 3,7-liter boxer is voorzien van twee hybride turbo’s, een sportuitlaat, wijzigingen aan de inlaat in een een aangepaste ECU. Hierdoor levert de Techart GTstreet R precies 810 pk en 950 Nm. Volgas geven is volgens de tuners ‘een oorlogsverklaring’.
Het is 160 pk en 200 Nm meer dan standaard op een auto die absoluut niet te kort komt. Het mooie is dat de auto het kennelijk aan kan. De topsnelheid bedraagt nu maar liefst 350 km/u. We zien niets staan over de 0-100 km/u acceleratietijd. Kennelijk zit daar het verschil niet in. De 100 – 200 km/u sprinttijd zal wel aanzienlijk vlotter verlopen, schatten wij zo in.
Clownspak op enorme (gouden) wielen
Nu zijn we over het algemeen snel blij over over de technische aanpassingen van de auto. Over de uiterlijke wijzigingen kunnen we een boom opzetten. Dat gaan we ook doen. Techart laat twee exemplaren zien. De matzwarte is zeer extrovert met een enorme spoiler. Het is dermate opvallend dat het gênant is. Stel, je hebt een begrafenis en rijdt mee in een rouwstoet. Dan is zo’n Techart het automobiele equivalent van een clownspak. Of als die gekke oom die alleen maar foute moppen tapt.
Lees ook: Waarom de Porsche 911 ineens geen achterbank meer heeft na de facelift
Gelukkig is het groene exemplaar al een stuk fraaier, alhoewel die gouden wielen je ding moeten zijn. Alsnog is er een koolstofvezel spoiler (tuners zullen immers tuners blijven), maar het staat nu allemaal ietsje meer in verhouding. Speciaal voor de Techart GTstreet R Monochrome wordt ook het complete interieur opnieuw bekleed. Uiteraard gebeurt dat helemaal naar wens van de klant.
De gewone TechArt Street R is al een zeldzaamheid. Daar zijn er 87 stuks van gebouwd. Van deze gaat Techart er niet meer dan 20 bouwen. We verwachten dat dit het laatste kunstje zal zijn voor deze generatie 911. De gewone Carrera is net gefacelift en de Turbo-modellen zullen over niet al te lange tijd volgen. Dan begint het riedeltje weer van voor af aan, let maar op.
RGT8 heeft op 27 september 2024 geschreven:
Toch ziet de matte er best goed uit, niet te veel fratsen zoals op de gt3RS. 0-100 zou in 2,5 s te doen zijn. Blijft jammer dat de turbo niet meer met handbak is te krijgen, al drukt dat de sprinttijd iets, maar who cares, klinkt veel beter de manual.