Met alle kritiek op de snelheidsverlaging naar 100 km/u, zou je bijna vergeten dat er mensen zijn die niets liever doen dan de hele dag 80 km/u rijden. Vrachtwagenchauffeurs, die doorgaans best gepassioneerd zijn over hun beroep, zullen dit nieuws misschien niet helemaal waarderen. De eerste stappen om vrachtwagens volledig zelfstandig te laten rijden, zijn gezet in Europa. Scania en TuSimple hebben van de Zweedse overheid toestemming gekregen om hun volledig zelfrijdende vrachtwagens de weg op te sturen. Het is een onderdeel van een test.
Scania zou de eerste vrachtwagenproducent zijn die in Europa de weg op gaat met autonome vrachtwagens. De zelfrijdende vrachtwagens leggen een testroute af tussen Södertälje en Jönköping. De omgebouwde Scania’s rijden volledig zelfstandig, maar er zit altijd een chauffeur achter het stuur die kan ingrijpen. Naast de bestuurder zit iemand die achter een computer de systemen in de gaten houdt. In de komende jaren wordt de test uitgebreid naar andere Europese landen en naar China. In Australië wordt de autonome technologie al sinds 2017 getest.
Hub2hub-transport is het eerste doel voor de bestuurderloze trucks. Dit zijn routes tussen twee distributiecentra in, bijvoorbeeld. Deze centra staan vaak dicht bij de snelweg en de route bestaat veelal uit snelweg. Dit zijn dus de makkelijkste werkzaamheden voor een zelfrijdende truck. Stadscentra of een route met meerdere supermarkten, dat wordt lastiger. Wanneer de zelfrijdende trucks werkelijkheid worden, dat is nog niet bekend. Niet in de zeer nabije toekomst, waarschijnlijk.
Reacties