Bij verschillende berichten die we schrijven, vermelden we ook de prijs bij onze zuiderburen. Als we kijken naar benzine- en dieselauto’s, zijn de prijzen in België vaak gunstiger dan hier. Maar een kleine troost: het gras kan nog altijd een stuk minder groen. Zo kost autorijden in Singapore minstens 70.000 euro. En dan heb je nog niet eens een auto.
Singapore besloot in 1990 een einde te maken aan ellenlange files en de daarbij horende CO2-uitstoot. Het land introduceerde het Certificate of Entitlement (COE). Hierbij moeten mensen een certificaat hebben om een auto te mogen rijden. Zo’n certificaat kun je bemachtigen door te bieden op een veiling. Bied je genoeg? Dan mag je tien jaar autorijden. Is het document verlopen? Dan kun je weer bieden of je auto verkopen.
Prijzen van de COE stijgen
De certificaten voor auto’s zijn onderverdeeld in twee categorieën. Categorie A bestaat uit auto’s met een motor niet groter dan 1,6 liter en een vermogen tot 132 pk en EV’s met een vermogen tot 150 pk. Sterkere auto’s en auto’s met een grotere motor vallen in categorie B. In totaal worden er zo’n 1.000 certificaten per maand geveild onder de 5,5 miljoen inwoners.
Na de pandemie zijn de prijzen voor de COE’s flink gestegen. Tien jaar geleden gingen de certificaten voor omgerekend ongeveer 45.000 euro per stuk. Da’s al veel geld, maar volgens overheidswebsite One Motoring betaal je voor de categorie A-auto’s omgerekend ongeveer 70.000 euro. Voor de zwaardere en sterkere auto’s betaal je zelfs ongeveer 100.000 euro. Wil je een Fiat Multipla met dieselmotor rijden, moet je dus een ton lappen.
Door de hoge prijzen roepen de inwoners de overheid op om het certificatensysteem aan te passen of te verbannen. Er is vooralsnog geen reactie gekomen vanuit de beleidsmakers in Singapore. We willen verder niemand op ideeën brengen, maar met dit systeem krijg je mensen wel in het OV of in deelauto’s.
Yinci heeft op 7 oktober 2023 geschreven:
Ja goed idee! Laten we autorijden NOG duurder maken, in plaats van de alternatieven goedkoper en beter. Mensen gaan veelal met de auto omdat het OV zowel duurder als trager is. En de auto is alles behalve een luxe voor vele mensen, die hem daadwerkelijk nodig hebben om te kunnen werken. Maar nee hoor, lekker nog een certificaat erover heen knallen. Geweldig idee.