Een lage afschrijving, meestal behoorlijk betrouwbaar en daarnaast zijn ze nog eens verrassend ergonomisch en comfortabel. Ja, een Porsche 911 kun je prima als een rationele aankoop beschouwen, maar voor de meesten zal het een emotionele aankoop zijn. Een auto die je koopt omdat je hem ‘gewoon wilt hebben’. En benzinemotoren spreken meer tot de emotie dan elektromotoren, dus wil een merk als Porsche de brandstofmotor graag wat langer in leven houden. Gaat dat lukken met een zestaktmotor?
AutoGuide ontdekte een recent patent van Porsche voor een zestaktmotor. Laten we er voor het gemak eventjes vanuit gaan dat het een benzinemotor betreft, want Porsche heeft diesel al eventjes afgezworen. Wat heet: ze lieten het als een baksteen vallen toen de eerste berichten over het gesjoemel van Volkswagen verschenen. Porsche heeft zelf nog geen tekst en uitleg gegeven, dus we moeten het doen met de informatie van het patent.
Eerst over de viertaktmotoren die we nu hebben
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzinemotoren in auto’s zogenoemde viertaktmotoren. Dit is dus iets anders dan een viercilinder: ook een zescilinder of een driecilinder kan een viertakt zijn. Het heeft te maken met het aantal handelingen dat een benzinemotor verricht. Zoals je weet, beweegt de zuiger in een motor op en neer. Bij Porsche is dit vaak heen en weer, maar dat parkeren we even voor de begrijpelijkheid.
Als de zuiger omlaag gaat, zuigt hij benzine en zuurstof de cilinder in. Dit is één slag. Bij de tweede slag gaat de zuiger omhoog en duwt hij het mengsel samen. Als dit ontbrandt, dan gaat de zuiger weer omlaag voor de derde slag. Als hij omhoog gaat voor de vierde slag, drukt hij de uitlaatgassen eruit. Door de vier ‘slagen’ noemen we het een viertakt. Tijdens de vier slagen maakt de krukas twee omwentelingen.
Hoe werkt een zestaktmotor dan?
Om het nog ingewikkelder te maken: eigenlijk zijn het twee drietaktprocessen. Tijdens de zes slagen heb je twee arbeidsslagen, dus waarbij een mengel ontbrandt. Bij een viertakt ontbrandt de benzine per zes omwentelingen drie keer, maar deze zestakt heeft er dus vier ontbrandingen per zes omwentelingen. De motor zou dus meer power moeten hebben. . Let op: slagen en omwentelingen zijn dus iets anders. We zullen de zestaktmotor hieronder zo simpel mogelijk uit proberen te leggen.
Net als bij een normale viertakt heb je eerst de inlaatslag, compressieslag en de arbeidsslag. Maar in plaats van een uitlaatslag, heb je bij een zestaktmotor nog een compressie- en een arbeidsslag. En dan pas de uitlaatslag. Je hebt dus: inlaat, compressie, arbeid en vervolgens compressie, arbeid en uitlaat. Tussen de eerste arbeidsslag en de tweede compressieslag zouden uitlaatgassen door ‘scavenging’ verdwijnen en er nieuwe nieuwe zuurstof toegelaten worden.
Wat een belangrijke rol speelt bij dit concept is een bijzondere krukas. Door een ingewikkelde constructie verandert het bovenste punt van de zuiger (Top Dead Center of TDC) en het laagste punt (Bottom Dead Center of BDC). Hierdoor verandert de compressie van de motor tussen de eerste drietaktbeweging en de tweede drietaktbeweging.
De zestaktmotor in het kort
Als je nu de kwijt weg bent, dan snappen we dat heus wel. Wat je moet weten is dat de motor per omwentelingen dus meer brandstof kan verbranden, en dat hij daarom meer power kan genereren. Wie weet loopt hij zelfs ook iets efficiënter daardoor. De keerzijde is dat het een extreem ingewikkelde motor is. Nissan probeerde al eerder iets te doen met variabele compressie, maar hierover regent het na een aantal jaar ook klachten.
Of we ooit een productieauto gaan zien met een zestaktmotor, dat is nog maar de vraag. Automerken ontwikkelen vaak allerlei dingen die uiteindelijk sterven op de tekentafel. Maar deze uitvindingen patenteren ze dan wel voor ooit, of om ooit te kunnen verkopen. Je wilt in ieder geval niet dat iemand anders ervandoor gaat met de ideeën waar jij als automerk een hoop tijd en moeite in hebt geïnvesteerd. Vanuit Porsche is er in ieder geval nog geen officiële aankondiging.
Paul heeft op 18 september 2024 geschreven:
Ok. En hoe gaat dat scavenging dan? Alle kleppen tegelijk open, en met turbo druk de uitlaat gassen verdrijven door lucht? En dan weer benzine injecteren zeker? Misschien handig om dat erbij te vermelden.
Overigens heb ik ooit eerder over een zes takt gelezen, daarbij werd na de uitlaatslag nog water geïnjecteerd, die dan tot stoom verdampte in een tweede arbeidsslag. Een soort inwendige waterkoeling.
Probleem is dat je wel demiwater moet gebruiken en dat kost ook veel energie om te maken.
Bennus heeft op 18 september 2024 geschreven:
Wat best lastig is zonder animatie
Inderdaad, maak die dan!