Het schijnt dat het ontwikkelen van koplampen een nogal dure aangelegenheid is. Je moet een designer betalen die een goed idee heeft en dan moet je zorgen dat ze niet alleen goed werken, maar ook dat ze nog goedgekeurd worden door alle instanties. Veel makkelijker (en dus goedkoper) is om bestaande koplampen te pakken. Dat doen kitcar-fabrikanten, maar ook grotere bussenbouwers. Zo ook de Noge Touring.

Je had het misschien al gezien: deze Noge Touring gebruikt de koplamp van de oude BMW 3-serie. Nog leuker: eerst gebruikte de Spaanse fabrikant de koplampen van de oudere E36-generatie, maar toen BMW de 3-serie vernieuwde, stapte de bussenboer ook over op de nieuwere E46-generatie. En toen de nieuwere generatie een subtiele facelift kreeg, ging touringcar ook over op de nieuwe koplampen. Inmiddels gebruikt de bussenfabrikant geen koplampen van de 3-serie meer.

De bussenfabrikant bestaat niet meer

De Noge Touring staat op een chassis van Irisbus, dat inmiddels verder is gegaan onder Iveco. Ook Noge bestaat niet meer. Allerlei andere bussenmerken die plakken graag hun logo op de koets van Noge. Zo zie je hieronder de bus met een Mercedes-logo. En zo rijdt er dus een Mercedes-rond met BMW-koplampen. Wie had dat gedacht? Hieronder zie je de E46-facelift koplampen.

BMW-koplampen op een Mercedes | Foto: Vasconium / https://flic.kr/p/EQKMRK

Je kunt ze ook spotten met een MAN-logo, om maar iets te noemen. Of wat dacht je van een Volvo-bus? Die hieronder gebruikt de E36-koplampen.

Een Volvo met BMW-koplampen | Antonio Vera / https://flic.kr/p/rmhu1L

Overigens gebeurt het ook andersom. De achterlichten van de McLaren F1 – ooit de snelste auto ter wereld – komen van een Nederlandse VDL Futura (heette toen nog Bov Futura). Tja, en waarom ook niet; ronde achterlichten zijn ronde achterlichten. De snelste achterlichten ter wereld kwamen dus uit Nederland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear