De Daewoo Nexia deed niet enorm zijn best om te verstoppen dat ie eigenlijk was getransitioneerd van een Opel Kadett.  Andere auto verloochenen hun roots iets beter, zoals de Dodge Challenger – wat eigenlijk een stokoude Mercedes E-klasse is. En wat dacht je van deze Geely Borui uit 2014? Zie jij welke populaire auto er onder de koets schuilt? Kijk maar even naar het interieur, dan zie je het waarschijnlijk wel.

De veranderde proporties – met name door die Brazilian buttlift – verdoezelen goed dat deze auto ooit een Volvo S80 was. Zoals je door de hele discussie rond de Chinese importtaks misschien wel hebt meegekregen, is het Chinese bedrijf Geely de eigenaar van Volvo. Leuk detail: de designer van de Geely Borui tekende ook de Volvo S80. Deze Peter Horbury mocht zijn ontwerp dus herzien voor de Chinese markt.

Volvo S80 zonder uitlaat

Dit kregen de Chinezen niet

Het lekkerste van de Volvo S80 kregen Geely-kopertjes niet. Hier werd de sedan geleverd met een smeuïge atmosferische V8-motor. Buiten de vijfcilinders om toch wel de coolste motor die Volvo geleverd heeft. De CG9 moest het doen met een 1,8-liter turbomotor met 180 pk, een 2,4-liter zonder turbo met 160 pk of een 3,5-liter V6 met 345 pk. Wat de Geely dan weer wel had, is sfeerverlichting voor het interieur. Dat had de S80 niet.

De Volvo S80 ging in 2016 uit productie na 10 jaar. De Geely kwam pas in 2015 en ging dus nog wat langer door. Ook buiten China werd hij verkocht onder de naam Emgrand GT. In 2021 viel ook het doek voor het Chinese neefje van de S80. In Nederland zijn we er nooit eentje tegengekomen. Gelukkig zie je de S80 hier nog weleens rijden.

Reacties

  • Friskie heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Uiteraard geen S80. Een Ford Mondeo liftback. Hebben jullie ook nog autokenners in dienst? Of alleen typemiepen?

    Reageer
  • Lekker boeiend heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Moest het quotum voor de Chinese artikelen weer gehaald worden?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear