Bestuurders die hun rijbewijs haalden in Utrecht bibberen nog steeds van angst als ze terugdenken aan de Verkeerspleinen Des Doods. Inmiddels rij je er fluitend overheen, maar toen was het de grootste nachtmerrie. Het lijkt erop dat toekomstige rijleerlingen het nog ingewikkelder gaan krijgen, want Utrecht is bezig met een zogenoemde Divergerende Diamantaansluiting bij de Zuilense Ring en de A2.
Divergerende Diamantaansluiting (DDI) is een wegconstructie die in Amerika al regelmatig wordt toegepast. In de foto boven dit bericht zie je zo’n DDI in de staat Arizona. Van bovenaf ziet het er ingewikkeld uit, omdat je zigzaggend over het kruispunt gaat, waarbij je zelfs een deel tegen het verkeer in lijkt te rijden. Hopelijk kan je navigatie er chocolade van maken.
In de video onderaan de pagina zie je hoe de DDI bij de A2 eruit moet komen te zien. Behalve dat je op een gegeven moment links moet aanhouden, is het niet veel meer dan naar de borden kijken en goed de belijning volgen. Als we de animatie mogen geloven, dan is het ook lastig om per ongeluk op de verkeerde weghelft terecht te komen.
Waarom een DDI?
Het grote voordeel van zo’n DDI is dat je minder ‘conflictpunten’ hebt. Auto’s hoeven minder vaak voor elkaar te stoppen, wat de doorstroom moet verbeteren. Kijk maar naar de oprit: je hoeft nu niet meer te wachten op tegemoetkomend verkeer om de snelweg op te kunnen. Volgens de Provincie Utrecht scoort een DDI het best op het gebied van verbetering van de doorstroming.
Wanneer begint de bouw?
Volgens RTV Stichtse Vecht verwacht de provincie om in de zomer van dit jaar een besluit te nemen over het project. Daarna kan de voorbereiding gaan starten. Voorlopig mag je dus nog even genieten van de ouderwetse Holländische Rampe, zoals de Duitsers het noemen. Wij noemen de huidige constructie boven de A2 gewoon een Haarlemmermeeraansluiting.
Lees ook: In Amerika gaan ze juist aan de slag met een Nederlandse uitvinding van 30 jaar geleden
Wallie46 heeft op 16 februari 2024 geschreven:
In Amstelveen wordt dit al een hele tijd gebruikt bij de reconstructie van de A9. Na enige gewenning lijkt het nu allemaal vlekkeloos te verlopen.
Cassandra heeft op 15 februari 2024 geschreven:
Als iedereen keurig stopt bij de haaientanden kan al dat geslinger (oriëntatie-chaos!) misschien werken, maar ik heb er een heel hard hoofd in. Nog snel even gassen om het volgende stoplicht te halen zie ik ook voor me. Kortom …
NIETTEMIN heeft op 14 februari 2024 geschreven:
Altijd mooi als Duitsers bepaalde wegenbouw een ramp durven te noemen maar zelf altijd 35 jaar doen over het verbouwen van een weg en dit dus ook versmallen.
Maargoed, we zullen zien of dit de situatie hier verbeterd.
Prlwytzkofsky heeft op 16 februari 2024 geschreven:
DDI is in dit geval inderdaad een beetje te letterlijk vertaald. De tweede D staat voor diamond, maar dat is in dit geval Engels voor ‘ruit’, niet ‘diamant’. Heeft niks met een edelsteen te maken. Typisch gevalletje van ‘false friends’, Mattijn.
ThtCspr774 heeft op 15 februari 2024 geschreven:
‘Rampe’ is duits voor oprit, dus ‘Nederlandse oprit’, waar wij hem ‘Haarlemmermeeraansluiting noemen.’ Overigens is er ook een Nederlandse benaming voor een DDI: Gevlochten Haarlemmermeeraansluiting.