Is een PHEV een elektrische auto met een benzinemotor of een benzineauto met een elektromotor? Of ligt dat er maar net aan hoe braaf de bestuurder hem laadt? En wanneer is een auto dan een pure benzineauto, en wanneer is het een hybride? Je leest de afgelopen tijd steeds vaker in het nieuws dat EV’s populairder zijn dan benzineauto’s, maar of dat echt zo is, ligt aan de definities die je hanteert.
De Bovag schrijft over de verkoopcijfers van april 2024 dat het aandeel benzineauto’s flink gedaald is, van 32,3 procent naar 21 procent. De elektrische auto zou met 32 procent marktaandeel dus populairder zijn. De absolute favoriet is de hybride, met 44 procent. We vroegen bij de Bovag na wat ze precies onder hybrides scharen, en het antwoord schetst een iets ander beeld.
Mild-hybrides zijn gewoon benzineauto’s
Want zelfs de zogenoemde mild-hybride valt hier onder de categorie ‘hybride’. We hebben het dan over techniek waarbij bijvoorbeeld de dynamo ook dient als startmotor en een beetje meehelpt bij het optrekken. Een Fiat Panda (die ze overigens wel ‘Hybrid’ noemen) heeft hiervoor een batterij zo groot als een broodtrommeltje onder de stoel liggen. De techniek helpt heus wel om brandstof te besparen, maar om een MHEV nou een volwaardige hybride te noemen, is wat overdreven.
Neem bijvoorbeeld de Audi RS 6. De 4,0-liter V8 produceert meer dan 600 pk en de uitstoot is ongeveer gelijk aan die van vlucht KL1325 naar Krakau. Maar ook dit is officieel een mild-hybride. Zelfs de gigantische BMW X7 met V8-motor is een mild-hybride. Ja, deze modellen zijn veel meer benzineauto dan hybrideauto. Maar ook kleinere auto’s, zoals de Ford Puma of de benzineversie van de Opel Corsa, hebben een piepkleine accu aan boord voor een minimale boost.
Een volledige hybride of PHEV is wel anders
Mild-hybride techniek is op bijna elke nieuwe benzineauto standaard. Veel mensen zullen niet eens weten dat ze het hebben. Het is bijna hetzelfde als elke brandstofauto een hybride noemen omdat ze een elektrische startmotor hebben. Volledige hybrides, zoals de Toyota Prius of plug-in hybrides met een stekker, onder een andere categorie dan benzineauto’s scharen, daar zijn we het wel mee eens.
Tel je de verkoopcijfers van mild-hybrides op bij de benzineauto’s (er is zelfs een handjevol diesels met deze techniek, maar die aantallen zijn verwaarloosbaar), dan zien de cijfers er ineens heel anders uit. Dan wordt duidelijk dat de benzineauto nog altijd het populairst is in Nederland. Maar het is interessant om te zien dat deze aandrijflijn inmiddels bijna gelijk op gaat met de volledig elektrische aandrijflijn. Dus is de benzineauto echt minder populair dan de EV? Dat moment komt vast, maar voorlopig is het nog even niet zo ver.
Verkoopcijfers april 2024 per aandrijflijn
- Benzineauto (inclusief mild-hybride) – 10.425
- Elektrische auto – 9.092
- Hybrid (volledig hybride en PHEV) – 8.166
- Diesel – 534
- LPG – 214
Twido heeft op 12 mei 2024 geschreven:
Raar dat niemand de echte rede ziet waarom we wel allemaal elektrisch zullen rijden in de toekomst. Werkend in een olieproducerend bedrijf, kan ik u verzekeren dat benzine of diesel produceren enorm veel energie kost. Om dit door je motor te jagen kost opnieuw enorm veel energie. Dan spreken we nog niet van transport en het feit dat elektrische auto’s een stuk energie vriendelijker te bouwen zijn dan ice wagens. Maar we gaan ons dan maar focussen op de prijs ( welke in de toekomst minstens evenredig wordt aan ice auto’s) en op de batterij die voorlopig toch zo vervuilen is ( iets dat met de LFP batterijen en de vanaf volgend jaar komende LFMP batterij al aardig mag genuanceerd worden om daarna volledig teniet gedaan te mogen worden met de solid state batterijen). Voor elke kw energie die je nodig hebt in het hele proces van bouw tot verbranding is de elektrische auto superieur aan elke andere aandrijflijn. Ook op milieu vlak zal dit niet anders gaan zijn. Tel daarbij dat elektrisch rijden zoveel aangenamer is, en de lucht rond mijn deur veel properder blijft dan snap ik al dat geroep hierboven niet. En nogmaals, ik spreek tegen mijn eigen inkomen in.
Johan heeft op 3 mei 2024 geschreven:
Ev= utopie, gaat never nooit niet een succes worden, net als zonnepanelen.
Linkse woke/milieu gedram. Die ons alleen maar klauwen met geld gaan kosten.
Ikkezalheteenszegge heeft op 4 mei 2024 geschreven:
Wanneer je geen zonnepanelen hebt ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee en heeft niets van doen met Links of Woke.
Je bent dan gewoon te dom om je eigen rekening te maken …
EC Dubost heeft op 3 mei 2024 geschreven:
Perfect analyse.
Leugendetector heeft op 3 mei 2024 geschreven:
Wat een “analyse”. Zonnepanelen zijn zo’n groot succes dat afgelopen jaar bijna 50% van onze elektriciteitsproductie hernieuwbaar was. Dus stop gewoon eens met die leugens.
EC Dubost heeft op 2 mei 2024 geschreven:
Politiek geladen onderwerpen zijn aan propaganda onderhevig, dus ook wat zijn deze overzichten waard. Ik hoor toch in mijn omgeving vaak dat mensen liever ICE willen blijven rijden. Ik baseer me dus gewoon op de geluiden in de omgeving.
@EC heeft op 2 mei 2024 geschreven:
De enige propaganda die ik steeds zie is jouw eeuwige gezeik op de overheid. Ik baseer me daarbij gewoon op reacties op deze website.
Grrrrrene heeft op 3 mei 2024 geschreven:
Ik vind het nog altijd significant dat er bijna net zoveel EV’s als ICE’s worden verkocht. Maar waar je je druk om kunt maken zeg, wow… Alsof het een persoonlijke aanval is.
Vorige week op een verjaardag nog iemand ontmoet die denkt dat de aarde plat is. Dat hoorde hij ook om zich heen…
Wim heeft op 2 mei 2024 geschreven:
En wat is de waarde van deze reactie mbt het onderwerp?? Helemaal niets. Alleen vooroordelend en neerbuigend. En vervolgens sluit u af met het woord ” paralellel”??????
Stoney heeft op 2 mei 2024 geschreven:
Ohjee weer een taalnazi…. Daarnaast, (komma, die was je vergeten :p) bedoelde hij met discriminerend iets anders, dat de middeninkomens gediscrimineerd worden door de staat! Ik zou ook nooit een EV kunnen kopen…. Dat valt met de huidige inflatie niet bij elkaar te sparen…..
Buddenbreuk heeft op 2 mei 2024 geschreven:
De benzine auto is ook in 2035 nog steeds populairder dan volledig elektrisch, cijfers kunnen makkelijk manipuleert worden door verschillende uitvoeringen van meten, particuliere klanten moeten al mindestens 60.000€ verdienen willen ze een volledig elektrische auto ook financieren, laese en bedrijfswagens betaald uiteindelijk de belastingbetaler net als de koophuizen, mensen die gezamenlijk 50.000€ bruto per jaar hebben ontvangen geen huursubsidie en ook geen cent voor ziektekosten verzekeringen, deze groep woord zwaar discriminerend in Nederland, kopen te weinig inkomsten huren te hoge inkomsten,
Luuk heeft op 2 mei 2024 geschreven:
Grappig dat je het hebt over discriminerend in Nederland terwijl dat spelling, grammatica en nummernotering laat zien dat je zelf geen Nederlander bent.
In Nederland hebben wij het over minstens, ipv mindestens. schrijven we het euro teken voor het bedrag. Daarnaast de algehele zins opbouw is bijzonder onsamenhangend en vormt het paralellel met de gramatica van andere talen.
Stoney heeft op 2 mei 2024 geschreven:
En nu onder de juiste lol….
Ohjee weer een taalnazi…. Daarnaast, (komma, die was je vergeten :p) bedoelde hij met discriminerend iets anders, dat de middeninkomens gediscrimineerd worden door de staat! Ik zou ook nooit een EV kunnen kopen…. Dat valt met de huidige inflatie niet bij elkaar te sparen…..
Richard heeft op 2 mei 2024 geschreven:
Dag Luke,
Grammatica is met dubbel m