Voor de onstuitbare opmars van de elektromotor staat slechts één merk: Mazda. Geef toe: dat is een film die je zou kijken. ‘Kom met mij mee als je wilt leven’, aldus Mazda tegen de interne verbrandingsmotor.

Goed, dat is wellicht allemaal iets te dramatisch. Het feit blijft wel dat Mazda de hoop in de verbrandingsmotor nog niet heeft opgegeven. In 2019 komt het meest eigenwijze automerk met de SkyActiv X-motor. De baanbrekende benzinemotor verlaagt het verbruik met 35 tot 45 procent dankzij dieseltechniek. Wat betreft de emissie-eisen kan het merk dan voorlopig vooruit.

Hoe dan?

Dit is een lang en ingewikkeld verhaal. Al sinds de tijd van snorrenwax was er een belangrijk onderscheid tussen benzine- en dieselmotor. Benzinemotoren vertrouwen op bougies voor de ontsteking en dieselmotoren gebruiken compressie voor zelfontbranding. Andersom werkt niet.

En Mazda gaat weer lastig doen?

Uiteraard. Benzinemotoren kunnen ook zelfontbranden, maar een van de vele problemen is dan dat de boel te vroeg ontbrand. En dan loopt je motor niet lekker en krijgt je zuiger harde klappen. Het feestje in de zuigerkamers is dan snel voorbij. Mazda denkt deze puzzel opgelost te hebben. De exacte details zijn er nog niet. Een bougie dient nog wel als achterwacht, voor het geval dat. ‘Spark Controlled Compression Ignition’ noemt Mazda het nieuwe systeem.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)