We snappen de verwarring een klein beetje: je stapt in, ziet dat er wit licht uit de koplampen komt en je vertrekt. Maar licht uit de koplampen betekent niet dat de verlichting op de juiste stand staat. Het kan ook zijn dat alleen de kleine ledlampjes aanstaan, maar de achterlichten niet. Inmiddels is de eerste auto met dagrijverlichting al bijna 20 jaar oud, dus de gewenningsperiode is onderhand wel voorbij. De politie roept daarom wederom op om je verlichting aan te zetten.
De verkeerspolitie van Oost-Nederland schrijft op Instagram: ‘Waarom zien we nog zo vaak bij schemer of zelfs in het donker dat automobilisten alleen ledverlichting voeren aan de voorzijde en geen verlichting voeren aan de achterzijde?’ Het is ongetwijfeld een retorische vraag, maar we gaan hem toch beantwoorden: mensen denken dat hun verlichting ingeschakeld is, omdat zeeen lichtbundel naar voren zien. De politie noemt het ‘levensgevaarlijk’.
Zo hoog is de boete voor rijden zonder verlichting in 2025
De politie deelt bekeuringen uit aan mensen die vergeten de verlichting op de juiste stand te zetten. Dit jaar betaal je nog 180 euro, maar in 2025 stijgt de boete met een tientje naar 190 euro. De politie geeft als advies om altijd je dimlicht aan te zetten, dus ook overdag. Om het trouwens nog verwarrender te maken: er zijn ook auto’s waarbij de achterlichten altijd branden. Je hebt dan kans dat je vóór en áchter verlichting hebt, maar niet de juiste. Ook dit kan een boete opleveren.
De ledverlichting is vaak feller
Behalve dat er mensen rondrijden zonder de achterlichten aan, is er nog een probleem met dagrijverlichting. De ledjes zijn vaak heel fel (dat moet ook, anders zie je ze overdag niet) en ze hebben geen ‘lichtbeeld’. Het dimlicht schijnt naar onderen, zodat je geen tegenliggers verblindt. Ledjes doen dit niet en kunnen dus andere weggebruikers verblinden.
Joost heeft op 11 december 2024 geschreven:
Van de week ook weer zo’n kluns op de A4. Diverse medeweggebruikers signaleerde de man, echter deze bleef stoïcijns voor zich uit kijken, ook bij gebruik toeter. Vervolgens ook nog capriolen uithalen als tussen twee vrachtwagens door duiken.
P heeft op 11 december 2024 geschreven:
Gewoon ontwerpfout welke ze bij de RDW zouden moeten afkeuren.
Altijd rondom de verlichting aan, voor de milieuverbeteraars het zal
wel reuze meevallen met het extra verbruik.
Veiligheid voorop al begrijpen toch nog een aantal volksstammen het nog steeds niet.
Redlin heeft op 6 december 2024 geschreven:
Gaan ze dan ook bekeuren op dat de lampen verkeerd afgesteld staan waardoor je verblind wordt
RGT8 heeft op 6 december 2024 geschreven:
Speciaal voor de Tesla Y…
Wat een onzin om altijd je dimlicht aan te doen. Zonde van de energie. Als het buiten voldoende licht is hoeft dat echt niet, zeker met dagrijverlichting erop. In met name zuidelijker landen seinen ze naar je als je overdag dimlicht voert (zodat je ze uit doet).