Bochten, man. Waar zouden we zijn zonder bochten? Nou: op een recht stuk, dat staat vast. Het juist nemen van een bocht kan het verschil betekenen tussen het winnen en verliezen van een race – en, opvallend genoeg, tussen een bocht nemen of ‘het hoekje omgaan’. Maar wat zijn de grote geheimen achter het perfect ronden van een bocht? Laat TopGear je gids zijn.

Probeer een mentale voorsprong op te bouwen

Het nemen van bochten is een strijd: mens tegen natuur. Althans, mens tegen een door mensen gelegd gebogen stukje asfalt. Probeer een mentale voorsprong op te bouwen op je kronkelende tegenstander door z’n psychische zwakheden aan de dag te leggen. Onthoud dat alle bochten hongeren naar aandacht, in de hoop op een dag even bekend te zijn als internationaal beroemde bochten als ‘De Smerige Sterke Drank’ en ‘De Voetbalcorner’. Buit dat voordeel zo veel mogelijk uit. Nu allemaal tegelijk: ‘Je bent een mislukt stuk rechtdoor, je bent een mislukt stuk rechtdoor.’

Vind het beste rempunt

In de ervaring van TopGear ligt dat ongeveer 50 meter vóór het punt waarop je daadwerkelijk bent begonnen met remmen.

Vind de apex

Hoewel de apex zich normaliter ergens in het midden van een bocht bevindt, is hij een wezen dat zich graag verbergt. TopGear kan er persoonlijk van getuigen dat het goed mogelijk is om een aantal rondes te rijden, soms zelfs een hele race, zonder ook maar één te zien – laat staan er een te raken. Als je erin slaagt om toch ergens een apex aan te tikken, kun je er het best in z’n achteruit nog eens overheen rijden, om het lijden van de apex zoveel mogelijk te bekorten.

Probeer trailbraking

In essentie hetzelfde als normaal remmen, maar dan met toegevoegde vezels en granen.

Gebruik de hele baan

Een meelijwekkend type heeft zijn best gedaan om al dat asfalt daar neer te leggen. Het minste wat je kunt doen, is proberen om daar enige waardering voor op te brengen.

Langzaam erin, snel eruit

Slechts een van de vele racemotto’s die met succes zijn geadopteerd door het professionele winkeldievengilde.

Gebruik je sterke punten

De perfecte lijn voor een bocht hangt af van de auto waarmee je de bocht gaat nemen. Als je in een lichtgewicht auto zit, zoals een Ariel Atom, probeer dan eens dieper de bocht in te remmen en laat richting de apex te gaan. Zit je in een zwaardere auto met meer koppel, zoals een BMW M5, ga dan vroeg naar de apex, zodat je sneller weer op het gas kunt. Zit je in een Opel Mokka, vraag je dan af hoe het mogelijk is dat je op een circuit rondrijdt in een kleine gezins-crossover.

Bijt je stuur niet door

Omdat het heel lastig is om een auto te verkopen die beschikt over een stuur met een hap eruit.

Denk aan je banden

Een drift is niet de snelste of meest effectieve manier om een bocht te ronden. Het is, daarentegen, wel de coolste manier, en zal ervoor zorgen dat aantrekkelijke mensen het bed met je willen delen. En reken er wel op dat je veel geld aan banden kwijt bent.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)