De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe automerken bijgekomen. Vaak gaat het om merken uit China die elektrische auto’s op de markt brengen. Deze merken staan regelmatig in het nieuws. Maar we wilden ook een kijkje nemen bij de nieuwe automerken die zijn opgericht door bestaande autobedrijven. Nieuwe premiummerken oprichten lijkt voor fabrikanten soms de enige manier om hun producten in een hogere prijsklasse te positioneren.
Het bekendste voorbeeld hiervan is Lexus, waarmee Toyota in de Verenigde Staten (en later ook in Europa) duurdere auto’s kon verkopen. Maar hoe gaat het met de nieuwe premiummerken die recentelijk zijn opgericht? Zijn ze een beetje succesvol in Nederland? We hebben de meest recente verkoopcijfers erbij gepakt om te zien hoe de nieuwe premium automerken – die stiekem iedereen wel herkent – het eigenlijk doen.
Polestar – 1.436 exemplaren
Polestar begon als de naam van het Zweedse Volvo-raceteam. De eerste producten van dit merk waren dan ook gericht op prestaties. Volvo nam de naam Polestar over; het raceteam heet nu Cyan Racing, herkenbaar aan zijn Rebel Blue-racewagens. De Polestar 2, oorspronkelijk een tegenhanger van de Tesla Model 3, is nog steeds de populairste Polestar. Toch is de technisch vergelijkbare Volvo EX40, met 7.632 verkochte exemplaren, veel populairder.
Cupra – 1.405 exemplaren
Cupra was vroeger de sportieve badge van Seat. Een paar jaar geleden besloot Volkswagen om Cupra als zelfstandig merk te lanceren. Hoewel Seat zelf geen nieuwe modellen op de markt brengt, blijft het merk met 4.337 verkochte exemplaren succesvoller dan Cupra. Toch doet Cupra het nog altijd beter dan bijvoorbeeld Alfa Romeo, dat slechts 256 auto’s verkocht tot nu toe dit jaar.
DS – 456 exemplaren
DS wordt vaak gezien als het Franse antwoord op Audi. Het is een van de vele merken van Stellantis. De eerste auto was de DS3, een charmante concurrent van de Mini. Later kwamen er andere modellen bij, zoals de Crossback-SUV’s (redelijk populair) en de stijlvolle DS9 (erg impopulair). Met 456 verkochte auto’s in Nederland is het succes nog beperkt. Zeker gezien het feit dat DS meerdere modellen heeft, valt dit aantal tegen.
Abarth – 43 exemplaren
Abarth is ontstaan in 2008 als tegenhanger van John Cooper Works. Hoewel er meerdere Abarth-modellen waren, zoals de 124 Spider en Grande Punto, kennen de meeste mensen het merk van de sportievere 500-modellen. Dit jaar zijn er slechts 43 exemplaren verkocht. Dit lage aantal heeft ook te maken met de verminderde vraag naar de Fiat 500, waarvan de productie tijdelijk is stilgelegd. Een grotere Abarth 600e staat echter op de planning.
Alpine – 20 exemplaren
Alpine was ooit bekend als Renault Sport, de sportieve tak van Renault. Begin jaren ’90 vond men het merk ‘Alpine’ te zwak om zelf te gebruiken. Toch werd het merk opnieuw gelanceerd met de A110-sportwagen. De aankomende elektrische Renault 5 EV krijgt ook een Alpine-variant: de Alpine A290. Onze verwachting is dat dit model aanzienlijk beter zal verkopen dan de A110. Er zijn overigens wel Esprit Alpine-modellen van diverse Renault. Kunnen die geen Alpine heten?
Conclusie: zijn de nieuwe premiummerken een succes
Dus, is het gelukt? Nou, in geen van deze vijf gevallen kunnen we spreken van een groot succes. Het duurt vaak een tijd voordat een merk een vast plekje verovert. Voor de meeste nieuwe premiummerken geldt dat hun succes vooral afhangt van één of twee populaire modellen. Bij Alpine en Abarth, hoewel legendarische namen, is het aanbod simpelweg (nog) te beperkt. De vraag blijft of deze merken zich op termijn kunnen onderscheiden van hun moedermerk.
Audi en Lexus is het uiteindelijk ook gelukt, dus de toekomst ligt nog open. We blijven de ontwikkelingen van deze merken volgen, vooral in relatie tot hun moederbedrijf. Want de grote vraag is natuurlijk: heeft het überhaupt zin? Chique DS-modellen geven Citroën meer aanzien en Cupra zorgt voor een sportiever imago bij Seat. Dat één van deze merken ooit weer wordt teruggebracht tot een modelvariant is zeker niet ondenkbaar. Precies zoals Mercedes dat met Maybach heeft gedaan.
Dico heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Polestar, zo goed (?) dat ze blijven in de rode cijfers hangen en hun topman vervangen om de actuele situatie om te keren. Zelfs de verkoop met grote kortingen op verschillende markten heeft tot op heden niets bijgebracht. Uitstap uit de markt – stop productie – ligt bij Geely op tafel.
Realist heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Polestar is meer Chinees dan premium en een Chinees kan nooit premium zijn.
Willem heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Met de Polestar 3 en 4 gaat dit merk zeker doorbreken: die zijn zó innovatief èn mooi om te zien…
Knoop heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Ik zou u willen adviseren eens een opticien te bezoeken……
Willem heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Mijn advies….. Laat ieder zijn/haar smaak en mening hebben.