Wist je dat Tesla niet alleen verdient leuk geld aan autoverkopen? Het merk heeft ook een webshop waar ze onder meer tequila verkopen en malle shirtjes. Maar daar hebben we het nu niet over: andere fabrikanten betalen Tesla om CO2-boetes te ontlopen. We hebben het niet over kleine bedragen, want het gaat om miljoenen euro’s.

De extra inkomstenbron komt door de Europese Unie. Voor het komende jaar heeft de EU de regels omtrent de uitstootcijfers nog strenger gemaakt. Elke fabrikant die auto’s verkoopt in de EU, moet op een bepaald gemiddelde zitten qua verkoop. Dus Mercedes kan een G-klasse met V8 verkopen, maar daar staan een hoop elektrische EQA’s tegenover.

Hoeveel mag een fabrikant gemiddeld uitstoten?

Per auto mag de fabrikant gemiddeld niet meer dan 93,6 gram CO2 uitstoten per kilometer. Dat is ongeveer de grens van wat mogelijk is met een kleine auto met verbrandingsmotor. Dat betekent dat een fabrikant een hoop plug-in hybrides en EV’s moet verkopen om dat te kunnen compenseren. En niet elk merk redt dit.

Maar er is een tweede oplossing: fabrikanten mogen ook ‘credits’ van elkaar kopen. Dus als een merk een te hoog gemiddelde heeft, mogen ze een credits kopen bij een fabrikant die ruimschoots aan eisen voldoet. Tesla verkoopt veel auto’s en die zijn allemaal uitstootvrij. Dit betekent dat Tesla een hele hoop credits kan verkopen en dus op die manier veel geld kan verdienen.

In het geval van Tesla is Ford, Mazda, Subaru en Toyota een grote klant. Ook Stellantis is voornemens zich aan te sluiten. Onder Carlos Tavares kocht het concern die credits nog niet in, maar nu willen ze ook gaan inkopen bij Tesla. Een andere oplossing is het bouwen van meer EV’s (zelfs als deze nog niet verkocht worden) of het verminderen van de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor.

Hoe hoog zijn de CO₂-boetes dan?

Hoewel de regel enigszins krom lijkt, biedt deze voor fabrikanten die wél aan de eisen voldoen een lucratief verdienmodel. Als autofabrikanten zich niet aan de 96 gram per kilometer kunnen houden, gaat de EU CO₂-boetes uitdelen en die zijn hoog. De boete bedraagt 95 euro per gram CO₂-uitstoot per kilometer boven de limiet, per verkochte auto. Dat kan dus flink oplopen. Als een fabrikant een miljoen auto’s verkoopt en de gemiddelde CO₂-uitstoot per kilometer is 107 gram CO₂ per kilometer, dan bedraagt de boete 1.045.000.000 euro.

Lees ook: EU lijkt het verbod op verbrandingsmotor in 2024 nu écht terug te willen draaien

Elk bedrag onder dat getal is natuurlijk al winst voor de fabrikant die de doelstellingen niet haalt. Volgens de ACEA (de branchevereniging voor autobouwers) gaat deze maatregel fabrikanten naar schatting 16 miljard euro kosten. Fabrikanten moeten investeren, boetes betalen, credits inkopen en de productie afschalen. Behalve Tesla dan, dat alleen EV’s verkoopt. Overigens is Volvo ook uit de gevarenzone; het vroegtijdig afschaffen van grote verbrandingsmotoren betaalt zich nu uit.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 9 januari 2025 geschreven:

    Krankzinnigheid van de klimaatmaffia kent geen grenzen. Het is één groot bedrog.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 9 januari 2025 geschreven:

    Krankzinningheid van de klimaatmaffia kent geen grenzen. Het is één groot bedrog.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)