Dit is op z’n minst vrij beangstigend te noemen. Nieuwe auto’s blijken een extreem makkelijke prooi voor technisch onderlegd steeltuig. Het enige wat ze nodig hebben is zo’n 90 euro aan spul uit de computerwinkel.
De beoogde buit van de dieven zijn auto’s met keyless entry. Veel mensen leggen hun sleutels vlak bij de voordeur of naast een muur. Het signaal van de sleutel dringt dan – heel zwakjes – door de muur heen. Via een apparaatje dat lijkt op een WiFi-versterker, wordt het signaal versterkt uitgezonden. Tot wel 100 meter ver. De corresponderende auto denkt op dat moment dat de sleutel in de buurt is, en springt open. Daarna is het een kwestie van instappen en wegrijden.
Kun je dan wel wegrijden?
Ja, probeer het maar eens. Stap in de auto met keyless entry en start de motor. Geef de sleutel aan iemand anders en rij weg. De auto begint te miepen, maar blijft aan. Dit is een veiligheidsoverweging: stel je voor dat de sleutel op de snelweg leeg raakt, dan mag de auto niet zomaar stilvallen.
Hoe bang moet ik zijn?
Goed, een kleine nuance: een Duitse fabrikant van GPS-trackers voor auto’s (met de originele naam Tracker) liet het onderzoek uitvoeren. Het onderzoek meldt dat BMW’s en Peugeots het makkelijkste doelwit zijn. Maar de Ford Focus, Toyota Prius en Volkswagen Golf zijn ook gevoelig. Meer dan 110 geteste auto’s lopen risico. Misschien voortaan je sleutels in je woonkamer leggen. Of een stuurslot kopen.
Ray heeft op 13 augustus 2017 geschreven:
Hoeft in NL geen enkel probleem te zijn voor elk merk/type met keyless entry gewoon over je standaard klasse 3-4-5 fabrieksalarm de uitbreiding van Cobra laten monteren en de Oost-Europese idioten hebben het nakijken al krijgen zij de wagen open door bijv. een raam in te tikken starten laat staan ermee weg rijden zal hen niet lukken. Die code van het 2e systeem die de fabriekscode overruled kan evenmin uitgelezen of gedeactiveerd worden zonder toestemming van de eveneens 2e ontvanger in de wagen.
In Nederland is het enige probleem de Nederlander zelf die in hun ogen een mindere privé of leasewagen rijden dan ik heb en uit jaloezie schade veroorzaken als ik er niet bij ben, als de wagen anders dan op privéterrein geparkeerd staat. De grootste groep jaloerse front/rear parkeerschade en uitstap/deurschade veroorzakers zijn de lease sufferds en camping zuip nono’s, types die wat betreft het Rotterdamse in wijken als Beverwaard wonen.
Jammer dat de TG NL redactie qua kennis zo enorm achterloopt, systeem is al sinds 01-2015 verkrijgbaar. Ik heb het sinds 01-2016 en maak mij evenmin druk buiten NL, het alarm is eveneens van het niveau wat na 1 minuut pijn aan het gehoor veroorzaakt.
Tendentieuze stukjes als deze vanuit TG NL hoeven mensen met keyless entry op hun wagen niet ongerust te maken. Mijn systeem kan niet op afstand ook niet op 100mtr. of meer uitgelezen worden dankzij de OBD killer op mijn M2.
Ik heb evenmin stickertjes op de geijkte plaatsen om aan te geven dat ik een alarm heb is niet spannend laat ze maar denken dat er geen alarm op zit.
Volgende keer bij een vergelijkbaar redactioneel stukje ook erbij zetten wat de oplossing is om dit probleem met keyless entry teniet te doen.
Harold heeft op 11 augustus 2017 geschreven:
Je sleutels in één metalen sleutelkastje opbergen schikt ook te helpen.