Halo was vroeger altijd iets positiefs. Een geweldig spel op de Xbox, een vriendelijke groet van een dyslecticus, een alleraardigst nummer van Beyoncé en een benaming voor de allerdikste auto die een merk produceerde. En nu doet het F1-fans knarsetanden. Neemt niet weg dat het een knap staaltje (en, titanium) techniek is.
Volgens de technisch directeur bij het F1-team van Mercedes, James Allison, kan de halo het gewicht van een Londense dubbeldekker dragen. De New Routemaster weegt bijna 13.000 kilo. Het chassis moest verstevigd worden om de halo (en de eventuele klap die hij moet opvangen) te accommoderen. Je hebt er immers niets aan als de auto om de teenslipper afbrokkelt bij een crash.
De halo is gemaakt van titanium (en dus niet koolstofvezel) en weegt zeven kilo. Voor een auto waarbij elk grammetje telt, is dat dus best wat. Bovendien zit hij hoog op de auto gepositioneerd – slecht voor het zwaartepunt.
Elke halo is in de basis identiek, maar elk team mag zelf aerodynamische aanpassingen doen. De aerodynamische huls zal wel van koolstofvezel zijn. Volgens Allison is de halo in deze vorm slechts de eerste generatie van hoofdbescherming. In aankomende seizoenen zal het uiterlijk van de halo veranderen en de uitstraling beter worden.
Reacties