Het doel van het bouwen van auto’s is natuurlijk winst maken. Autofabrikanten willen meer overhouden dan ze uitgeven – daar worden aandeelhouders blij van. Een van de uitdagingen is om zo min mogelijk belasting te betalen. Sommige merken gaan daar verder in dan andere. Uit onderzoek van het magazine Follow the Money blijkt dat Tesla belasting ontwijkt – of ontduikt, afhankelijk van je interpretatie – via een slimme constructie met Amsterdam-Zuidoost als spil.

De EV-fabrikant heeft een complex netwerk opgezet van dochterondernemingen en contractpartners. Op die manier kan het merk winsten die elders worden gemaakt, doorsluizen zodat er minder belasting over hoeft te worden betaald. Follow the Money analyseerde jaarrekeningen van Tesla Inc. en van de dochterbedrijven in Duitsland en Nederland.

Tesla heeft zeven bedrijven in Amsterdam-Zuidoost

Er zijn zeven Tesla-bedrijven geregistreerd in Amsterdam-Zuidoost. Een daarvan is Tesla Motors Nederland (TMN), dat een productiecontract heeft met de Gigafactory in Brandenburg, bij Berlijn. Dit bedrijf draaide opvallend goed: de winst bedroeg 26 miljard euro. Opmerkelijk, want het gaat hier om een administratief kantoor, terwijl Tesla wereldwijd een omzet draaide van 85 miljard euro. Ook bijzonder: van 2011 tot 2020 maakte Tesla Motors Nederland elk jaar winst.

Tesla fabriek in Berlijn

Dat terwijl het moederbedrijf, Tesla Inc., in diezelfde periode juist steevast verlies leed. Opmerkelijk is ook dat er over de winst van TMN vrijwel geen vennootschapsbelasting werd betaald. De fabriek in Brandenburg deed dat wel: 26,2 miljoen euro over een winst van net iets onder de 80 miljoen euro – keurig. De totale omzet van die fabriek was 7,8 miljard. Volgens Follow the Money komt dit doordat Tesla Motors Nederland een productieovereenkomst heeft met de fabriek in Brandenburg.

Winsten worden weggesluisd zodat Tesla nauwelijks belasting betaalt

Het zou kunnen dat Tesla weinig winst maakt op de daadwerkelijke autoverkoop, maar dan zou een constructie als deze niet nodig zijn. De kans is dus groot dat het bedrijf aanzienlijke winsten maakt, die vervolgens worden weggesluisd naar dochterbedrijven om belastingdruk te verlagen. Niet alleen is het netwerk van bedrijven ondoorzichtig, het verandert ook voortdurend.

Lees ook: Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Zo waren zes van de Tesla-ondernemingen in Amsterdam eerst coöperaties. In december zijn die omgezet naar Tesla Holding B.V., waarna alle aandelen een jaar later zijn overgegaan naar Tesla Motors Stichting. Eind december richtte Tesla ook nog een nieuw bedrijf op: VESPB Global GmbH. Dit bedrijf is gevestigd in Zug, Zwitserland – een plek waar het belastingtarief voor bedrijven bijzonder laag ligt.

10 reacties op “Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen”

  1. Goed naar het narratief van main stream media geluisterd jongetjes! Bovenstaande doet elk ‘slim’ groot bedrijf…
    Koop dan allemaal maar paard en kar of een elektrisch ‘B’ product zonder eigen laadpalennetwerk en mindere software…
    Musk afkraken, tja, die man presteert het om op pakweg 20j tijd ‘recycleerbare’ raketten naar ISS te sturen, aan een fractie vd prijs (iets wat NASA/ESA nooit in +100j gelukt is). Denken jullie slimmer te zijn?
    Opruimen van ‘dure, logge, doorgeslagen’ overheidsapparaten zou hier dringend ook moeten gebeuren anders gaat Europa nog verder naar de kl*!#
    Doe jullie ogen eens open ipv onzin spuien…
    Mijn 2020 MB V250 MP is een tank uit WW2 vgl met de 2024 Tesla.

  2. Ok dat was de eerste en laatste keer dat ik hier heb gereageerd.
    Kennelijk is er nog iemand met mijn naam die hier al eens gereageerd heeft.
    Uit de reacties zie ik uitsluitend kort door de bocht reacties met veel vooroordelen..
    En ehh vooral lekker met benzine blijven rijden, Saoedie Arabie, Irak (en Isis) en Trump blijven sponseren. Want daar komt de olie vandaan in Nederland.
    Of lekker elektrisch uit China. Ook zo’n fraai democratisch land.

    Kortom iets met een splinter en een balk?

  3. Daar is fanboy Maarten weer. Hij heeft 1000x Tesla én Musk opgehemeld maar nu is hij opeens geen fan meer van Musk. Alternatieve waarheden, net als bij dat clubje engers waar Musk bij hoort?

    Maar goed, waarom zou kritisch zijn op Tesla als je nu voor alles Musk de schuld kan geven?

    Dat Tesla mega-onbetrouwbare auto’s bouwt en vervolgens klanten voor de shit op laat draaien met een niet-bestaande serviceafdeling? Niet de schuld van Tesla, maar van Musk.

    Dat Tesla auto’s met halfbakken software de weg opstuurt voor bèta tests – in tegenstelling tot andere fabrikanten die dit ‘gewoon’ op een testbaan doen – met tientallen doden als gevolg? Niet de schuld van Tesla, maar van Musk.

    Dat Tesla tientallen aanklachten heeft lopen wegens personeelsuitbuiting? Niet de schuld van Tesla, maar van Musk.

    Dat Tesla fraude pleegt met registraties van afgeleverde auto’s om zoveel mogelijk subsidies binnen te halen (google Testa + Suspicious deliveries + Canada)? Niet de schuld van Tesla, maar van Musk.

    Dat Tesla boekhoudfraude pleegt? Niet de schuld van Tesla, maar van Musk.

    Tesla is moreel gezien inderdaad best-in-class. De nabestaanden van de tientallen doden, de honderdduizenden klanten met problemen en miljoenen gedupeerde beleggers moeten allemaal klagen bij Musk. Want Tesla doet nooit iets verkeerd. Aldus Maarten.

  4. Nou Maarten, wat is een misplaatste arrogantie weer. Heb je dan echt niet geleerd van al die eerdere keren hier dat je veel praatjes had maar uiteindelijk elke keer weer voor schut stond omdat je redenaties kant noch wal raakten?

    Hier ook weer. Wat “@ maarten” al zegt. Je kan het ene niet los zien van het andere, ongeacht welke getallen je er ook bij haalt.

  5. Grappig, geen enkele fabrikant geeft een moer om milieu. Waarom nog steeds 300pk+ elektrische auto’s dat maakt ze niet zuiniger. Ook is Tesla niet het eerste bedrijf met zo’n constructie. Hebben de meeste multinationals. Wordt wakker.

  6. Je kan Musk, zijn politieke acties en zijn uitlatingen niet los zien van Tesla. Het is precies hetzelfde als waarom je het kopen van Russische olie niet los kan zien van steun aan Poetin’s misdaden tegen de menselijkheid in Oekraïne.

    Als je dit negeert, ben je óf heel dom, óf je hebt een bijzonder twijfelachtige moraal.

  7. Buddenbreuk en Duidelijk
    Als je niet weet hoe het is kan je beter niet reageren.
    Tesla is niet van Musk. Hij heeft “slechts” 12,9 %
    De rest is van grote investeerders, waaronder Mercedes en Toyota.
    Die ook de batterijen van Tesla in hun E.V.s zetten.

    Ik ben geen fan van Musk, wel van Tesla.

  8. Dit is waar Nederland de buurlanden miljarden euro aan belastingen ontvreemd,ze dulden dit soort constructies/ werkwijze en maken geheime afspraken met de belastingdienst,dit moet stoppen wil je spreken van een goede buur,Tesla/Musk geeft geen moer om milieu of natuur,Amerikaanse multinationals vervuilen voor miljarden euro de boel in de EU maar weigeren de juiste belastingen te betalen, Nederland is de spil in deze duistere wereld van fraudeurs,

  9. Het zal de mensen duidelijker maken dat bij dit soort berichten de naam van het merk ook de naam van de eigenaar bedrijf dik word genoemt! Dan kunnen de mensen beter begrijpen wie de wereld gebruikt om zijn Macht te vergroten.en onze regering leaders laten zich om de tuin leiden of geven vrij spel,met gevolg dat ons kapitaal .verhuist./verdamt.

  10. Het draait bij Tesla niet om een betere wereld maar alleen om het ego en de portemonnee van Musk.

    Van dit soort belastingtrucs tot duidelijke fraude zoals nu in Canada en de VS aan het licht is gekomen. De fraude in de VS wordt al groter dan die bij Enron genoemd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear