De RDW houdt in Nederland keurig bij of de tellerstanden van voertuigen kloppen. Maar zelfs als je een origineel Nederlandse auto koopt, dan kan er met de tellerstanden geknoeid zijn. Het systeem van de RDW is helaas niet waterdicht. Het risico neemt toe wanneer je een auto uit het buitenland haalt. Zo zou 20 procent van de auto’s uit Duitsland een teruggedraaide teller hebben.

Gelukkig kun je met een portie gezond verstand het kaf van het koren scheiden. De tips hieronder zijn niet zaligmakend, maar je kunt de grofste fraudegevallen er al snel uithalen.Komt een tweedehandsauto door je eerste keuring en denk je dat de tellerstand best eens kan kloppen, dan kun je daarna nog een aankoopkeuring laten uitvoeren. Beschouw de tips als de eerste verdedigingslinie tegen een foute aankoop.

Te mooi om waar te zijn

Dit blijft de ultieme tip bij het kopen van auto’s: als iets te goed voelt om waar te zijn, dan is het dat ook. Iedereen wil zoveel mogelijk geld vangen voor zijn of haar auto – niemand zal een onbekende koper op het internet een voordeel gunnen. Neem vooral iemand mee die verder van de auto afstaat: als jij al verliefd bent op de auto, dan is het lastig om door de roze bril een goede keuze te maken.

Let op slijtage

De tellerstand kun je terugdraaien, maar vaak nemen fraudeurs niet de moeite om slijtageplekken weg te werken. Als de zijkant van een stoel al helemaal versleten is of als het rubber van de pedalen al verdwenen is maar de teller geeft slechts 30.000 kilometer aan, dan is dat verdacht. Ook als de neus bezaaid is met steenslag, dan kan dat iets aangeven.

Audi RS Q8 Performance (2024) stoelen

Hierop voortbordurend: als de auto nul steenslag heeft, bijna nieuwe pedalen en nieuwe matten, kan het ook zijn dat deze vervangen zijn. Een gebruikte auto mag, nee moet, er ook gebruikt uitzien, zolang het strookt met de kilometerstand. Bekijk meerdere auto’s van hetzelfde bouwjaar met dezelfde kilometers. Dan kun je een goed beeld krijgen van hoe zo’n auto eruit moet zien.

Als er géén info is, moet je opletten

De Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) vertelt aan TopGear Nederland: ‘Wat wij altijd zeggen: als er niets bekend is, dan moet je juist alert zijn. Normaal is er altijd wel iets bekend over een auto en een goede verkoper laat het liefst zoveel mogelijk zien.’ Een geïmporteerde auto zonder boekjes is altijd al verdacht. Al kun je tegenwoordig een hoop opvragen via de dealer.

De VAT gaat verder: ‘Bij de meeste auto’s zijn er wel dingen te vinden zoals een kilometertellerstand op de kap van de distributieketting of een kaartje waarop staat wanneer de olie voor het laatst ververst is. Zo hebben we ooit een steekproef gedaan bij 1.000 auto’s; bij de auto’s waarvan de tellers teruggedraaid waren, waren alle kaartjes verwijderd en alle sporen van tellerstanden weggeveegd’

Bekijk de boekjes aandachtig

Zelfs als de boekjes aanwezig zijn, wil dit nog niet zeggen dat ze kloppen. Iedereen wil die boekjes checken, maar deze zijn vrij makkelijk te manipuleren. Zoek de garage die het werk heeft uitgevoerd altijd event op op het internet. Ga ook even verder en zoek het adres op op Google Streetview of het inderdaad een garage betreft. Je zou zelfs de garage kunnen bellen voor wat informatie.

Check de datum van de banden

Volkswagen Golf 6 VR6 versleten banden velg

Het is geen waterdichte tip, maar kan wel bemoedigend werken. Auto’s die veel kilometers maken, slijten snel. Bij remmen en rubbers staat geen datum aangegeven, maar bij de banden wel. Als er op een band staat ‘1021’, dan is deze in de tiende week van 2021 geproduceerd. Auto’s met weinig echte kilometers hebben vaak nog vrij oude banden. Staat een jonge auto op vier verse Hi-Fly’s, Goodrides of Rotalla’s, dan kan er meer aan de hand zijn.

Controleer de data van het onderhoud met de vorige eigenaren

Ook in Duitsland wisselen auto’s van eigenaar. Check of het onderhoud daarmee strookt. Dus als de auto de eerste vier jaar in München vertoefde en de drie jaar daarop in Hamburg, moet dat kloppen met de locaties van de garages waar het onderhoud is uitgevoerd. Het zou gek zijn als je een Duitse auto importeert met Amerikaanse boekjes, om maar iets te noemen.

Check de digitale administratie

Diverse merken houden een Digitaal Service Register (DSR) bij. Dit is een digitaal onderhoudsboekje dat internationaal bijgehouden wordt. Zo kan een dealer in Nederland zien wat een merkdealer (of servicepartner) in Duitsland heeft uitgevoerd (of andersom). Bij diverse merken kun je deze gegevens in het besturingssysteem van de auto zelf zien. En anders kun je met het chassisnummer deze gegevens bij de dealer opvragen.

Rimac Nevera laptop

Deze systemen zijn gekoppeld aan het factureringssysteem van de dealers. De smoes ‘vergeten in te vullen’ werkt dus niet, want geen enkele dealer vergeet een factuur te sturen. Werkt de dealer niet mee? Dan kun je bij Stichting 100% Onderhouden het DSR inzien voor jouw auto. Let op: als de auto bij een lokale garage is onderhouden, dan staan deze gegevens niet in het DSR.

Importeer de auto zelf

In Duitsland is het verkopen van een auto met een teruggedraaide teller een zwaar vergrijp. De fraude gebeurt meestal pas nadat de auto verkocht is in Duitsland aan de importerende partij. Als je de auto zelf koopt bij een particulier in Duitsland en de auto zelf gaat importeren, sla je dit mogelijk foute station over. Veelal zijn het louche bedrijven die de auto’s terugdraaien, niet zozeer de particulieren.

Zoek de auto online op

In het geval van een bijzondere auto, check de fora en groepen op social media. Zeker bij zeldzame auto’s of specifieke auto’s is de kans groot dat de auto al bekend is in een online groep. In het geval van Alpina kun je kijken bij de Alpina Archives, waar de kilometerstand soms ook vermeld wordt. Sowieso loont het altijd om het chassisnummer eventjes te googlelen. In het geval van een zilvergrijze crossover uit 2021 met een één-punt-geen-motor is dit wat lastiger.

Bel de tuner op

Litchfield Toyota GR Yaris op de rollerbank (rollenbank) afstellen

Deze is tip is alleen bruikbaar in het geval van een ‘gechipte’ auto, wat ook in Duitsland een populair fenomeen is. Dat gaat veelal een stuk strenger dan hier (de TÜV is onverbiddelijk). Bij het tunen wordt bijna altijd de kilometerstand vermeld. Deze staat vaak op de vermogensuitdraai, en zo kun je zien welke tellerstand de auto op het moment van tunen had.

Tot slot: bij het controleren van de kilometerstand is het altijd belangrijk om naar het totaalplaatje van de auto en de beschikbare historie te kijken. Een factuur die ontbreekt of een beurt die is overgeslagen, hoeft niet te betekenen dat de teller is teruggedraaid. Tot slot: de kilometerstand zegt ook niet alles. Bij een auto waarmee veel snelwegkilometers zijn gereden, heeft een auto minder te lijden dan een auto met dezelfde stand die alleen in de stad heeft gereden.

Reacties

  • Alex heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Ik heb de Carly app en die haalt uit de software vd modules de km stand om te checken of het gemanipuleerd is. Bij mij klopt dat. Ik vraag mij af of die info ook weg te ‘tunen’ is waardoor het Carly feature eigenlijk een wassen neus is. Wie weet het?

    Reageer
  • Ed heeft op 17 augustus 2024 geschreven:

    Een kennis van mij heeft in NL , bij een daarin gespecialiseerd bedrijf, een auto uit Dtl. laten importeren. Transacties vinden dan tussen dat bedrijf en voornamelijk merkdealers in Duitsland plaats en worden de vereiste documenten en data streng gecontroleerd. Dit lijkt een betrouwbaar systeem.

    • Xavier heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

      Heb je toevallig de naam van dat bedrijf voorhanden?
      Ik ben op dit moment aan het kijken voor een eerste auto en de prijzen in Duitsland zijn een stuk aangenamer.

      Reageer
    Reageer
  • Ben heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

    Dit gebeurt trouwens ook met Banden. Ik ken hier in Rotterdam enkele garages die louter in 2de hands banden handelen. Dit zijn hoofdzakelijk banden die in Duitsland AFGEKEURD! zijn.

    Ik dacht zelfs te menen dat ook een ” prop” (= lekke band rep) rep in Duitsland / TUV verboden is?

    Deze banden komen met karrevrachten vol massaal naar Nederland en hier (afhankelijk van de maat ) voor tussen de +/_ €50 en €80 per band verkocht worden. Het zijn hoofdzakelijk de z.g. etnische minderheden en voor al de etnische jongeren met uit Duitsland geïmporteerde snelle auto’s waar als waanzinnigen in woonwijken mee geraced wordt.

    Deze m.i onbetrouwbare/gevaarlijke banden zouden ook hier in Nederland niét meer verkocht en gemonteerd mogen worden.

    Heb voor mijn pensionering zelf ruim 40 jaar in een garage annex banden centrum gewerkt en weet uit ervaring dat wielen met 2de hands banden vaak niet ( goed )uit te lijnen en te balanceren zijn, hoewel je kan geluk hebben welke wel ” goed ” zijn.
    . Dit is in álle gevallen zeker het geval bij opgesneden banden en cover banden. Dus als er bijvb rund erneuert op de wang van ee band staat of rethread, blijf er dan te allen tijde van af.

    Dit goedkope prul troep is voor 100% niét banceer baar of uit te lijnen.
    Je kan het ook aan het gewicht van zo’n band herkennen de wegen loodzwaar t.o.v een echt nieuwe band. Daar een cover/ rethread / runderneuert band bestaat uit een oud banden karkas waar een nieuwe laag op gevulcaniseerd is.
    Bij ,,opsnijers” ( opgesneden banden ) worden in de versleten band opnieuw profiel/groeven gesneden waardoor de afstand tussen de staalgordel en het loopvlak dunner is dan een reguliere band.

    Dit komt gelukkig ( in Nederland ) bij banden voor personenauto’s/ busjes niet meer voor.
    Maar bij vrachtauto’s en hun aanhangers , bussen , touringcars is dit een normale procedure daar er dan op de band regroveble staat. Deze banden zijn nieuw af fabriek voorzien van een extra dik loopvlak waardoor dit mogelijk en toegestaan is.

    Het is nog al een lang verhaal geworden en hoop dat de lezers er wat aan hebben. Het betreft tenslotte je/jullie veiligheid.

    • F2007 heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

      Top informatie !

      • PierreDuVin heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

        Complimenten!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Paul heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    U schrijft: “Sowieso loont het altijd om het chassisnummer eventjes te googlelen. In het geval van een zilvergrijze crossover uit 2021 met een één-punt-geen-motor is dit wat lastiger.”
    Wat bedoelt u hiermee te zeggen en hoe kan het chassisnummer gegoogled worden?

    Reageer
  • Robert heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Goeie tips. Ook goed om extra voorzichtig te zijn met auto’s uit Amerika. Daar mogen auto’s, als ze écht ernstig beschadigd raken, nooit meer de weg op. Deze auto’s komen massaal Europa binnen, worden goedkoop “hersteld”, en vervolgens verkocht alsof er niks aan de hand is.

    Kleine auto’s zoals de Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo zijn berucht. Gaat vaak om ex-huurauto’s Spanje. Onderhoud is vaak niet of nauwelijks uitgevoerd. Worden door bepaalde Nederlandse handelaren massaal opgekocht, teruggedraaid en voor veel teveel geld weer verkocht.

    Reageer
  • André heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Check het kenteken ook op RDW-ovi
    Hier kun je veel terughalen over hoeveel eigenaren een auto heeft hehad, km standen, enz.enz.

    • Robert heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      Hier zie je alleen het aantal eigenaren in NL. Hoeveel eigenaren de auto voor het importeren heeft gehad, zie je hier niet terug. Ook geeft het tellerstand oordeel bij de RDW nooit uitsluitsel.

      Reageer
    Reageer
  • Jeroen heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Ik heb eens geprobeerd via de duitse volvo dealer een kilometerstand te achterhalen van een Volvo V50 die volgens de boeken 140.000 had gereden

    Echter zijn de duitse bedrijven niet echt behulpzaam te noemen
    En moest ik uiteindelijk met de hulp van de Bovag
    alsnog achterhalen dat de kilometerstand ruim 100.000 kilometer was terug gezet

    Maar ook dat de auto in Duitsland total loss was verklaard

    We hebben het bedrijf waar we de auto aangekocht hadden meteen aansprakelijk gesteld

    En een zaak aangespannen

    Die wonnen we

    Echter waren er meer boze klanten

    Het bedrijf had zichzelf ondertussen fajiet laten verklaren

    En de eigenaar was met de noordezon vertrokken

    • Floris heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      “Maar ook dat de auto in Duitsland total loss was verklaard”

      Dus dit was zo’n typische “nur für export” auto?
      Als een bedrijf (waar dan ook in Europa) niet bereid is om mee te werken, waarin in godsnaam zoveel moeite doen? Was dit werkelijk een speciale Volvo, of de laatste die nog te koop was?
      Geen info/medewerking? Door naar de volgende een geen tijd met aan besteden…

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)