Je zweverige tante die beweert dat de zoutlamp positieve energie uitstraalt, blijkt nog gelijk te hebben ook. Of nou, deels. Wetenschappers van de Massachusetts Institute of Technology melden een doorbraak op het gebied van batterijtechnologie. Met steenzout (rock salt in het Engels) kunnen de onderzoekers batterijen voor elektrische auto’s lichter maken, goedkoper én ze zouden langer meegaan. Geen verstrooide professors daar, maar strooiende.
Dit klinkt als het zoveelste bericht over een doorbraak die je nooit in het echt gaat zien, en dit is deels zo. Voorlopig zijn er nog geen productieplannen, maar het bericht van MIT geeft hoop. De universiteit beaamt dat er al tientallen jaren onderzoek gedaan wordt naar zout in batterijen. Dit onderzoek moet volgens MIT ervoor zorgen dat ‘het materiaal de belofte vervult’. Met andere woorden: ze zijn van plan om de doorbraak echt naar de praktijk te brengen.
Loopt jouw volgende EV op Himalayazout?
Steenzout klinkt wat vaag, maar het is het type zout dat gewonnen wordt in de grond en niet in de zee. Himalayazout dat je in de supermarkt koopt, is bijvoorbeeld steenzout. Zo’n zoutlamp is ook steenzout. Massachusetts Institute of Technology zegt dat het gebruik van steenzout zorgt voor batterijen met een hogere energiedichtheid. Zo kun je een lichtere batterij maken met dezelfde capaciteit. Ook zou je de batterij vaker kunnen laden en ontladen voordat ie kapotgaat.
Het volledige verhaal moet je maar in Nature Energy lezen, maar blijkbaar stelt het zout de wetenschappers in staat om mangaan te gebruiken in plaats van nikkel of kobalt. Dit materiaal zou vijf keer goedkoper zijn dan nikkel en dertig keer goedkoper dan kobalt. Plus de kinderen in de mijnen kunnen een dagje vrij hebben. Zonder smakeloze grappen: van mangaan is er meer dan genoeg op de wereld, dus de zeldzame materialen zijn dan minder (of niet) meer nodig.
Geen nikkel en kobalt meer
Volgens de onderzoekers is het cruciaal om af te stappen van zeldzame materialen als nikkel en kobalt: ‘Pogingen om de capaciteit voor elektrische opslag snel op te schalen, zouden waarschijnlijk leiden tot extreme kostenstijgingen en mogelijk aanzienlijke tekorten aan materialen.’ En we gaan veel batterijen nodig hebben als we meer elektrische voertuigen willen en als we windenergie willen opslaan om het net te ontlasten.
Lees ook: ‘We blijven twee keer langer dan verwacht verbrandingsmotoren gebruiken’
De batterijen met steenzout zouden ook een hoger voltage kunnen zijn dan nu het geval is. Zout maakt de accu’s wat minder flauw. Een onderzoeker zegt: ‘Je kunt zeggen dat de kwaliteit van de energie hoger is. Hoe hoger de spanning per cel, hoe minder je ze in serie hoeft te schakelen in het batterijpakket en hoe eenvoudiger het batterijbeheersysteem.’ Wanneer je de eerste auto’s met zout-accu’s zult zien, is nog niet bekend – we zijn benieuwd naar jouw ongezouten mening.
Nick heeft op 31 augustus 2024 geschreven:
Ik zeg al een hele lange tijd. Eerst zien ,dan geloven.
EC Dubost heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Tijd, geld en energie in het putje. Het brengt niets.
Bart heeft op 1 september 2024 geschreven:
Nog met paard en wagen rondjes aan het rijden?