Nee, dit is geen ‘EV slecht, koop benzine’-bericht. In de zomer zijn er genoeg voordelen aan een elektrische auto, bijvoorbeeld dat je de airco alvast kan laten koelen voordat je instapt. Maar net als bij koude temperaturen, verliest een elektrische auto ook actieradius bij warm weer. Handig om rekening mee te houden mocht je deze zomer naar Zuid-Frankrijk willen met je stekkerbak.

Dat een elektrische auto actieradius verliest bij warm weer, ligt met name aan de airconditioning. Hoe hoger de temperaturen, hoe harder een airco moet werken en dat kost energie. Je hebt het dus voor een groot deel zelf in de hand. Ook kun je maatregelen nemen: als de auto aan de laadpaal staat kun je hem alvast laten afkoelen op stroom van de paal en je kunt in de schaduw parkeren. Even doorwaaien met de ramen open voordat je de airco aanzet, kan ook al helpen.

Bij het eerste zonnestraaltje valt het nog mee

EV-platform Recurrent deed onderzoek met data van 20.000 auto’s om te kijken hoeveel actieradius een elektrische auto verliest bij warm weer. Het goede nieuws is dat het bij Nederlandse temperaturen allemaal wel meevalt. Als het een aangename 24 graden is, dan zul je weinig merken als het gaat om actieradius. Pas boven de 30 graden ga je het echt merken.

Bij 32 graden Celsius levert een gemiddelde EV maar 5 procent actieradius in, maar daarna gaat het hard. Bij een buitentemperatuur van 38 graden is een gemiddelde EV maar liefst 31 procent van de actieradius kwijt. Dat is een verdubbeling van het verlies in vergelijking met 35 graden. In de tabel hieronder zie je hoeveel minder actieradius elektrische auto’s in Amerika gemiddeld hadden bij zomerse temperaturen.

Zoveel actieradius verliest een elektrische auto bij warm weer

TemperatuurVerlies actieradius
24 °C0 procent
27 °C2,8 procent
29 °C3,5 procent
32 °C5 procent
35 °C15 procent
38 °C31 procent

Volgens Bloomberg is het niet alleen de airconditioning die de actieradius vermindert. Als een elektrische auto langdurig blootgesteld wordt aan hoge temperaturen, dan kan de capaciteit blijvend minder worden. De ionen in de batterij zouden – net als bij snelladen – sneller bewegen en dit kan zorgen voor slijtage in de accu. Woon je ergens waar het vaak warm is, parkeer dan vooral in de schaduw en zoveel mogelijk aan een paal. Dan houdt de auto zijn accu zelfstandig koel.

Ook meer brandstofverbruik in de zomer

Voor de compleetheid: benzine- en dieselauto’s kunnen ook onzuiniger zijn in de zomer om dezelfde reden. Het aanzetten van de airco kost ook brandstof. Bovendien is de inlaattemperatuur van de motor warmer, wat minder efficiënt is. Wel is de motor bij het starten minder koud, wat ervoor zorgt dat ie de eerste kilometer (als je de airco niet meerekent) wat minder onzuinig is dan in de winter.

Reacties

  • Limbids heeft op 7 juni 2024 geschreven:

    De airco in een EV verbruikt nauwelijks stroom, rond 1 kWh. De verwarming (rond 20 kWh) is de boosdoener en die heb je niet nodig met die temperaturen.

    Reageer
  • Henri heeft op 7 juni 2024 geschreven:

    Mijn ervaring met een ID.4 met warmtepomp is dat alles boven de 15 graden goed is. Kilometers met temperaturen boven de 35 graden zijn er bijna niet. Als het boven de 15 graden is dan zit ik standaard ook onder het fabrieksverbruik :-).

    Reageer
  • Paul heeft op 6 juni 2024 geschreven:

    Ben verleden jaar naar Montenegro gereden in de zomer met mijn audi tt diesel.
    Gemiddeld gebruik 5liter/100km

    • Piet paulusma heeft op 6 juni 2024 geschreven:

      Wat heeft dat te maken met dit artikel?
      Want je geeft geen verdere informatie die het nog enigzins relevant zouden kunnen malen zoals ;

      En toen was het x graden en reed ik met/zonder airco en de delta temp binnen en buiten was ingesteld op x graden.

      Je verteld ook niet wat je gemiddeld snelheid was, of je files had of juist niet en hebt zitten stampen..

      Zomaar 1 op 20 noemen zegt 0.0

      Reageer
    Reageer
  • Ronnie heeft op 6 juni 2024 geschreven:

    Mijn diesel wordt juist zuiniger als het warm wordt. Bij kouder weer (5 graden vorst of kouder) 10% meer verbruik.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear