Als je twee motoragenten full-time aanstelt om op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam boetes uit te delen voor onnodig links rijden, dan is het begrotingstekort binnen drie maanden, twee weken en zes dagen helemaal verdwenen. Het lijkt ook alleen maar erger te worden, waarschijnlijk omdat de trouwe rechtsrijders het ook hebben opgegeven. Hoeveel wordt er nu echt aan gedaan? En krijgen mensen die rechts inhalen dan vaker een boete?

Het CJIB publiceerde deze week een overzicht met alle verkeersboetes van 2024, inclusief de opbrengst per overtreding. Voor een hoop mensen zal dit oneerlijk klinken: de politie deelde meer boetes uit aan mensen die rechts inhaalden dan aan bestuurders die onnodig links bleven rijden. Ook de opbrengst door mensen die rechts inhaalden, is groter dan de inkomsten van linksplakkers.

2 miljoen euro voor rechts inhalen

In totaal gingen 7.030 bestuurders op de bon in 2024 die rechts inhaalden waar dat niet was toegestaan. Dit zijn de boetes voor op de snelweg, maar ook daarnaast. Deze boetes zorgden voor 2 miljoen euro aan extra omzet. Op de snelwegen en autowegen werden 4.423 bekeuringen uitgedeeld aan linksplakkers, wat goed was voor 1,16 miljoen euro. Op andere wegen waren dit 784 boetes, wat goed was voor ruim 194.000 euro.

Hoe hoog zijn de boetes in 2025?

De boete voor rechts inhalen is in 2025 duurder dan links plakken. De ongeduldige bestuurder moet 310 euro betalen als hij ergens rechts inhaalt. Wie op de snelweg links blijft hangen, is 280 euro kwijt. Wie buiten de autoweg of snelweg links blijft plakken moet trouwens ook 310 euro betalen. Dan is het dus net zo duur.

10 reacties op “Zoveel boetes worden er jaarlijks uitgedeeld voor onnodig links rijden (en voor rechts inhalen)”

  1. Hè? Maar tussen 6-19 uur mag je op een snelweg in de (sinds maart 2020 kunstmatige) file toch rechts voorbijgaan? (Let op! niet van baan wisselen, anders is het inhalen! ) Je rijdt immers (overdag) een significant lagere snelheid dan de normale maximale snelheid op de snelweg.

  2. Naast de A2 bijvoorbeeld ook de A7 naar Purmerend. De spitsstrook is vaak open, maar gisteren nog 9 auto’s voorbijgereden (zo noem ik het, niet inhalen) op de rechter strook. Zo veel mensen rijden als robots en dromen maar wat terwijl er recht van hun zo’n groene pijl aangeeft dat ze daar moeten rijden… maar nee, zo’n doorgetrokken vluchtstrookstreep is blijkbaar heel eng.

  3. Ik haal ook wel eens rechts in als zo een ezel op middenbaan of links blijft hangen, dan ga ik niet 2 banen opschuiven om weer 2 banen terug te schuiven. Onzin natuurlijk. Bij zo een constatering moet de agent de linksrijder bekeuren en niet degene die rechts inhaalt. Juist dat opschuiven van banen zorgen voor meeste ongelukken.

  4. Breng deze boeten op hetzelfde niveau ! Het rechts inhalen is in het algemeen gevolg van het linksplakken !! Kijk dan gelijk ook maar eens naar die truckers die constant op de tweede rijstrook blijven hangen omdat de 5 km/ u harder rijden dan hun collega’s die zich wel aan de voorheen geldende maximale rijsnelheid houden !!!

  5. Dit geeft duidelijk aan dat de meeste de Verkeersregels aan hun laats lappen en doen wat hun goed lijkt.En een duidelijk geval dat handhaving tekort schiet

  6. 5207 bestuurders dus die worden beboet voor onnodig links rijden. Ik rijd bijna wekelijks op de meestal vrij rustige zaterdag een groot deel van de A2 af, waaronder ook het in get artikel benoemde deel. In mijn eentje zou ik daar waarschijnlijk al 5207 bestuurders per jaar aan kunnen wijzen die deze boete verdienen. En dan rijd ik daar dus maar hoogstens een dag in de week een enkel keertje op en neer. Het is daar zo erg dat ik met mijn cruise control op 108km/u door de trajectcontrole op de linker van 5 rijstroken moet rijden, omdat er altijd mensen zijn die met 100km/u op de teller op de een na linker rijstrook blijven rijden, terwijl de 3 rijstroken rechts van ze volledig leeg zijn voor de eerste paar honderd meter voor hun neus.

    Ik heb overigens in alle keren dat ik er heb gereden welgeteld één keer meegemaakt dat ik een agent op de motor bestuurders maande naar rechts te gaan, omdat ze onnodig links reden. Maar die zullen allemaal wel weer geen boete hebben gehad en het dus de volgende keer gewoon weer hebben gedaan.

    • Ik rij regelmatig op de A2 tussen Roosteren en Urmond en daar rijden er ook genoeg op het middenrijvak tegen 100 op hun teller terwijl ik rechts rij met 104 op de teller wat in werkelijkheid netjes 100 is. En volgens de verkeersregels zou ik dan helemaal naar het linkse rijvak moet gaan, maar dat doe ik niet zodat die middenrijvakrijders hopelijk eens wakker worden. Sommigen hebben dan het door, maar niet allemaal.

    • Kheb de politie voorgesteld;

      Monteer een camara in mijn auto onder jullie beheer. Ik ben niet zo gierig als het cjib, 3euro per geconstateerde overtreding vind ik wep prima. En al mijn overtredingen mogen er vanaf.
      Loop ik binnen. En het CJIB en vooral, de overheid.
      En t zou ze niks kosten dan paar duzend aan apparatuur, die ik ook nog wel wou betalen.
      ,,nee zo werkt dat niet meneer,,
      En daarom praat ik over wouten en popo.
      Een agent had m terstond ingebouwd.

      Linksrijders. Telefonistes. Wisselen van rijstrook zonder voorrang verlenen. Telefonistes Vluchtstrook. Appers. Bumperklevers.
      En da gaat de hele dag zo door.

      En het enige wat je hoeft te doen om je waggie in de poeier te rijden, is je aan de regels te houden.
      De een of de ander wrs eerder vroeg dan laat, laat jou dan wel crashen.

      Gebrek aan handhaving leid tot chaos.
      En zover is t. Veel plezier allemaal. Mooi vaasje he.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear