Op verjaardagen krijgen wij constant de vraag ‘welke auto moet ik kopen?’ Vaak zijn er twee dingen heel erg belangrijk: dat de auto niet te veel kost en dat de auto niet te veel verbruikt. Als je de auto ziet als een vervoermiddel, dan zijn dat twee belangrijke eigenschappen. Daarom gingen wij eens kijken wat de zuinigste auto’s (gebruikt) zijn op benzine die je nu kunt kopen.

We slaan de plug-in hybrides even over, het verbruik daarvan is veel te afhankelijk van het gebruik: of je wel of niet kunt laden en hoeveel kilometer je rijdt. Nee, we kijken naar (relatief) betaalbare benzineauto’s die het minste verbruiken. Er zitten wel hybrides tussen, maar die hoef je niet te laden. Daarbij gaan we niet uit van de fabrieksopgave, maar keken we naar de gegevens van Spritmonitor, waarbij mensen zelf aangeven wat ze gemiddeld verbruiken.

Lexus LBX (vanaf 36.000 euro)

De Lexus LBX is een binnenkomer, want de auto is nog niet zo lang op de markt. Het is een compacte crossover die dus daadwerkelijk heel erg zuinig is. De LBX lijkt op de afbeeldingen trouwens een stukje groter dan dat ie is, zie het als een hoog op de poten staande Yaris. De goedkoopste in Nederland kost 35.900 euro, maar dan heb je een exemplaar van 9 maanden oud. Qua onderhoudskosten zal het dus reuze meevallen, schatten wij zo in. We beloven: we komen met goedkopere zuinige auto’s.

Toyota Prius (vanaf 3.000 euro)

Bij de Toyota Prius is er iets bijzonders aan de hand: de auto is al vijf generaties oud. Van die vijf generaties zijn de eigenaren behoorlijk fanatiek met het bijhouden van het verbruik. De negende positie is niet extreem hoog, maar wel als je bedenkt dat het een gemiddelde is van 3.429 gebruikers. Dat betekent dat je dus (als je goed je best doet) aanzienlijk zuiniger kunt rijden. Vanaf 3.000 euro heb je een exemplaar (met veel ervaring) van de tweede generatie.

Nissan Pixo (vanaf 1.500 euro)

Als je een goedkope auto wenst, is de Nissan Pixo een goede optie. Het is zo’n typische Japanner die gebouwd om zo goedkoop mogelijk te zijn. Er zijn wasmachines die gezelliger van binnen zijn, en stiller bovendien. Maar je koopt een Pixo vanaf iets minder dan 1.500 euro en het verbruikt erg weinig. Ook in de wegenbelasting, verzekering en onderhoud kosten ze bijna niets. De ideale auto voor als je echt niet te veel kosten wil hebben, dus.

Kia Niro (vanaf 12.000 euro)

De Kia Niro is in Nederland erg populair geweest als plug-in hybride (Niro PHEV), elektrische auto (e-Niro) en maffia acteur (De Niro). Maar ze zijn er ook geweest als reguliere hybride. De oudste exemplaren zijn nu dus ongeveer acht en een half jaar oud en serieus betaalbaar aan het worden. Dan staat er wel twee ton op de klok, maar kun je in elk geval heerlijk zuinig rijden. Ook wel prettig, het is een redelijk ruime familieauto.

Honda Jazz Hybrid (vanaf 4.500 euro)

De Honda Jazz is typisch zo’n auto die gebruikt erg in trek is: betrouwbaar, zuinig en een lekker hoge instap. Het is dus het tegenovergestelde van een Maserati Biturbo. Net als die Maserati vind je de goedkoopste voor ongeveer 5 mille. Er zijn goedkopere Jazz’en te vinden, maar dat zijn oudere exemplaren zonder hybride ondersteuning. Die halen geen 1 op 20 (of 5,1 liter per 100 kilometer als je het zo omschrijft).

Suzuki Swace (vanaf 19.000 euro)

Wederom een relatief nieuwe auto. De Suzuki Swace is een gigantische Suzuki, naar Suzuki-maatstaven althans. Het is een C-segment stationwagon die in de verte wel wat wegheeft van een Toyota Corolla Touring Sports. Spoiler alert: dat is het ook. Ondanks dat het een van de grotere Suzuki’s is, is het wel een heel erg zuinige. Tegenwoordig vind je ze al voor minder dan 20.000 euro, wat geen verkeerde prijs voor een vier jaar oude auto in deze klasse.

Hyundai Ioniq (vanaf 13.000 euro)

Bij Hyundai mogen de modellen Ioniq heten als ze als EV zijn ontworpen (iets dat bij Inster en Kona niet van toepassing is). Vandaar dat ze heten zoals ze heten. Het ironische is dan wel dat de originele Ioniq van oorsprong een hybride is, een EV en PHEV waren er ook. De gewone hybride is al bijzonder zuinig. Tegenwoordig vind je ze vanaf 13.000 euro, wat gek genoeg iets meer is dan de technisch identieke Kia Niro.

Toyota Yaris Hybrid (vanaf 6.500)

Net als de Honda Jazz is de Toyota Yaris een standaardkeuze voor mensen die een betaalbare en betrouwbare auto zoeken. De Yaris is nooit echt een zuipschuit (sportieve versies als de TS, GRMN en GR daargelaten) maar de Hybrid is nog eens wat zuiniger. De combinatie anderhalve liter grote viercilinder en elektromotor blijkt in de praktijk uitstekend te werken. Tegenwoordig ook als occasion voor goede prijzen te vinden.

Toyota Yaris Cross (vanaf 23.000 euro)

Dat de Toyota Yaris cross in het overzicht staat, is geen verrassing. De auto is de Toyota-versie van de Lexus LBX die op nummer 10 staat. Opvallend is dat er van de Yaris Cross aanzienlijk meer eigenaren zijn die hun verbruik delen, maar dat de auto ook zuiniger is. Meestal is dat andersom. We willen niet generaliseren, maar het zou kunnen dat de doelgroep gewoon heel erg zuinig rijdt.

Suzuki Celerio (vanaf 5.000 euro)

En de zuinigste auto die je kunt kopen is… De Suzuki Celerio.! Of de auto vernoemd is naar de groente, weten we niet, maar het zou ons niet verbazen. Net als selderij is de Celerio heel erg basic en smaakloos, maar erg goed voor je (en voor je portemonnee). Een verbruik van 4,6 liter op 100 kilometer is ontzettend zuinig. Voor dinosaurussen: dat is 1 op 21,74. Dus spaar één keer tot 5.000 euro en vervolgens kan het grote sparen beginnen.

Zuinigste auto’s (gebruikt) die je in Nederland kunt kopen

PositieModelVerbruik (liter / 100 km)Aantal deelnemers
1Suzuki Celerio4,696
2Toyota Yaris Cross4,7369
3Toyota Yaris Hybrid4,82.378
4Hyundai Ioniq5,0540
5Suzuki Swace5,0104
6Honda Jazz Hybrid5,0298
7Kia Niro5,1743
8Nissan Pixo5,164
9Toyota Prius5,13.429
10Lexus LBX5,114
Bron: Spiritmonitor, samengesteld door TopGear

Er zijn best een paar interessante bevindingen. Ten eerste is het opvallend dat er geen enkel Europees merk in de Top 10 staat. Japanse en Zuid-Koreaanse auto’s zijn dus niet alleen over het algemeen genomen betrouwbaar, maar dus ook erg zuinig. Ook blijkt dat de eenvoudige hybride aandrijfsoort in de praktijk daadwerkelijk effectief is om een laag verbruik te realiseren.

Lees ook: Zo laag is het verbruik van de zuinigste nieuwe benzineauto ter wereld

Daarnaast valt op dat leeftijd en autotype er niet zo heel erg toedoen. De Suzuki Swace en Kia Niro zijn redelijke ruime auto’s die je perfect als gezinsauto kunt gebruiken. Dus als je een auto zoekt die 5 liter op 100 kilometer kan rijden, is er voor elk budget wat leuks. Als bonus is het doorgaans erg betrouwbaar. Dus mocht je de vraag van een kennis krijgen op een feestje: deze tien auto’s zijn altijd aan te bevelen.

Reacties

  • Anton heeft op 10 februari 2025 geschreven:

    Als je bij een Toyota Prius LPG in laat bouwen kun je helemaal goedkoop rijden! In Servië zie je heel veel taxichauffeurs met een Toyota Prius op LPG! Maar ja, de meeste Nederlanders hebben een broertje dood aan LPG en dat terwijl de MRB nauwelijks hoger is dan bij benzine dankzij de G3 regeling die gewoon weer verlengd wordt!

    Reageer
  • GekkeHenkie heeft op 10 februari 2025 geschreven:

    Hoe komt het dat er steeds naar dinosaurus gerefereerd wordt als er gesproken wordt over kilometers per liter?
    Het is blijkbaar hip om te spreken over liters per 100 km, zodat je als je een bepaalde afstand wilt rijden deze eerst door 100 moet delen en dan vermenigvuldigen met de liters. ipv de afstand alleen te delen door het aantal liters. . .

    Reageer
  • Ronnie heeft op 10 februari 2025 geschreven:

    Dit zijn toch geen auto’s? Je kan een een Gazelle posten.

    Reageer
  • Maar een o heeft op 9 februari 2025 geschreven:

    Een Chevrolet volt of Opel Ampera veegt de vloer aan met 8 van de 10 voertuigen in dit lijstje. Raar dat deze niet wordt benoemd

    Reageer
  • Suvissuf heeft op 9 februari 2025 geschreven:

    Verbruik? Is dit de site van top Gear of de consumentenbond?

    Reageer
  • V.Koelega heeft op 9 februari 2025 geschreven:

    Jan -Willem Eysink schrijft : “Er zijn goedkopere Honda Jazz’en te vinden maar dat zijn oudere exemplaren zonder hybride ondersteuning “.
    Die halen geen 1 op 20 {of 5.1 liter /100km als je het zo omschrijft }

    Mijn reactie hierop :

    Honda claimt 4,7 liter /100 km brandstof gebruik op de snelweg

    Ik had in 2008 een lichtblauwe Jazz 1.2 als bedrijfsauto ,die op zn gemakje 1 op 22 haalde bij 120 op de snelweg , ik heb zelfs meerdere malen ruim 1 op 23 { 1 op 23.8 ! } behaald tijdens ritten van Rotterdam naar Geel {B}
    Mijn vriendin vond me maar een suffe nerd met mn zuinigheid ritten . Een Honda moet je trappen zei ze , maar eenmaal de voordelen gezien te hebben van de zuinige Honda tijdens autoritten naar Duitsland { 150 km/h op de autobahn en toch nog 1 op 20.4 halen } was ze toch wel onder de indruk .

    • HG heeft op 10 februari 2025 geschreven:

      Je kan me veel proberen wijs te maken, maar met 150 over de snelweg en dan nog een verbruik van boven de 1 op 20, bestaat echt niet. Zo’n Jazz draait dan echt wel zoveel toeren dat een dermate laag verbruik als wat jij omschrijft nooit mogelijk is.

      Reageer
    Reageer
  • Rene heeft op 9 februari 2025 geschreven:

    Ik hecht meer waarde aan de verbruikscijfers van duizenden auto’s dan aan enkele ervaringen. Ik heb op vakantie op Tenerife een Mazda 2 hybrid (feitelijk een Toyota Yaris Hybrid) gehuurd en was er erg blij mee. Stil, comfortabel, zuinig, redelijk vlot… Ook de cvt vond ik prima, veel beter dan ik gewend was van de eerste generatie Prius die ik wel eens zakelijk mee kreeg bij mijn vorige werkgever.

    Dat zou uit dit lijstje mijn keuze zijn voor forensen in het drukke verkeer in Nederland..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear