‘Bijna niemand weet wat dit mysterieuze Duitse verkeersbord betekent, en dat is niet erg’, zo kopt het AD vandaag. En we vermoeden dat dit de lading keurig dekt. Want dit bord is niet voor jou als automobilist, dus het gat in je kennis zal niet voor een boete zorgen. Maar het bord is ook niet voor vrachtwagenchauffeurs of andere bestuurders. Sterker nog: het is niet eens voor mensen. Als lezertjes op het internet ironie zouden snappen, zouden we zeggen: het plot verdikt.

De borden staan sinds afgelopen zomer op de A9 van München naar Ingolstadt en op de A93. De dertien borden zouden exact 2,5 kilometer uit elkaar staan. De borden dienen als herkenningspunten voor zelfrijdende auto’s. Het zijn dus een soort grote QR-codes voor autonome voertuigen. De borden dienen als een soort check voor de voertuigen om te kijken of de locatie die de sensoren doorgeven, ook daadwerkelijk klopt. Het zijn dus oriëntatiepunten.

De A9 in Duitsland is al enige jaren de Digitales Testfeld Autobahn, ofwel de testroute voor de digitale snelweg. Hier worden systemen voor autonoom rijden in de praktijk getest. Al bijna tien jaar wordt er druk getest op de Autobahn, maar sinds dit jaar staan er dus de mysterieuze verkeersborden. Ga je binnenkort naar de kerstmarkt in Duitsland, dan mag je deze borden dus negeren. Behalve als je bent gezakt voor de turingtest, dan is het bord wel voor jou.

Wanneer komen de zelfstandige auto’s?

Sinds dit jaar zijn er écht zelfstandig rijdende auto’s in Nederland. Ford kreeg als eerste merk in de EU toestemming om auto’s te laten rijden zonder dat de bestuurder de handen aan het stuur hoeft te houden. De Ford Mustang Mach-E mag op bepaalde snelwegen in Nederland en Duitsland de controle overnemen. Hiervoor zijn geen extra verkeersborden nodig. De voorwaarde is wel dat de bestuurder altijd blijft opletten. Een abonnement hierop kost je straks 280 euro per jaar.

De Tesla Cybercab is ook al in Nederland

Deze week is de Tesla Cybercab ook te bewonderen in Nederland, maar deze volledig zelfstandig rijdende auto gaat nog niet de weg op. De tweezits taxi heeft helemaal geen stuur meer en is dus niet meer als normale auto te gebruiken. Tesla hoopt dat de autonome taxi in 2026 al aan de slag kan in de VS. Daar zijn de regels iets minder streng en mogen ‘normale’ Tesla’s al voor een groot deel zelfstandig rijden.

In theorie zouden alle Tesla’s momenteel al zelfstandig kunnen rijden, maar de auto’s kregen nog niet dezelfde toestemming van de EU als Ford. Als de regelmakers meewerken, wil Tesla volgend jaar het zogenoemde ‘Full Self-Driving’ ook gaan activeren in Europa. Dan kun je – mits je blijft opletten – je handen volledig van het stuur halen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear