Autosegmenten in Nederland
A-segment, B-segment, F- en S-segment – hoe zit de indeling van de verschillende klassen in autoland nu precies in elkaar? Hieronder vind je een overzichtje met de autosegmenten in Nederland. Waarbij we het J-segment voor SUV’s en het M-segment voor MPV’s iets meer gespecificeerd hebben. Dus een SUV in het J-segment met een (C) erachter wil zo veel zeggen als: een SUV die qua grootte of prijs of klasse vergelijkbaar is met een normale auto uit het C-segment. Het overzicht van autosegmenten in Nederland zoals die door fabrikanten en overkoepelende organisaties wordt gehanteerd, is niet helemaal waterdicht. Of helder. Maar dit is wel zo’n beetje het meest hanteerbare.
Autosegmenten in Nederland: een overzicht
A-segment
Dit zijn de allerkleinste gupjes op de markt. Auto’s als de Volkswagen Up, Opel Karl, Hyundai i10 en de Citroën/Peugeot/Toyota-drieling. Maar ook de Fiat 500 en de Opel Adam rekenen we hiertoe. Die laatste zijn wat duurder, maar dat is een trend die we in meer segmenten zien: meer luxe in een kleiner pakketje, dat is in.
B-segment
Traditioneel in Nederland een grote speler. Bestsellers als de Opel Corsa, Fiat Punto, Ford Fiesta en Volkswagen Polo horen hierbij. Eigenlijk alles wat een compact formaat heeft, maar waar je jezelf als volwassen kerel wel nog met een beetje moeite achterin kunt persen.
C-segment
Als er een ‘standaard auto’ in Europa zou bestaan, was dit waarschijnlijk de categorie waarin je ‘m kon indelen. Nu we erover nadenken: zo’n auto is er eigenlijk al, en hij heet Volkswagen Golf. Maar ook bekende snoetjes als de Renault Mégane, Peugeot 308, Opel Astra en Kia Ceed. Plus meer upscale modellen als de Audi A3, BMW 1-serie en Mercedes A-klasse, vinden we in deze klasse terug.
D-segment
Ooit hét segment voor de zakenman, maar deze verruilt zijn Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo, Renault Talisman of Peugeot 508 steeds vaker voor een kleiner model. Of hij zoekt het hogerop en vindt binnen dezelfde klasse de BMW 3- 0f 4-serie, Mercedes C-klasse, Lexus IS of Audi A4/A5. Hoe dan ook: auto’s van fatsoenlijk formaat.
E-segment
Hier komen we bij het duurdere spul terecht. De Mercedes E-klasse, BMW 5-serie en Audi A6. Maar ook de Volvo V70, uitspattingen als de Mercedes CLS en zeldzame verschijningen als de Cadillac CTS en de Maserati Ghibli rekenen we tot dit segment. Grote en luxueuze auto’s voor directeuren, of voor mensen die er hard naar op weg zijn om dat te worden.
F-segment
Mooier, groter en beter kan eigenlijk niet. Met een BMW 7-serie, Mercedes S-klasse, Audi A8 of Lexus LS kun je je nauwelijks meer wensen. Ook het hoogst haalbare op automobiel gebied rekenen we gemakshalve tot deze topklasse. De Rolls-Royces en Bentleys van deze wereld, maar ook de Porsche Panamera en Aston Martin Rapide. Winkel je in het F-segment, dan ben je letterlijk en figuurlijk een baas. Tip: koop een Maserati Quattroporte.
S-segment
Met de S van sportauto’s en supercars. Omdat de scheidslijnen in deze klasse wel erg dun zijn, rekenen we tot deze categorie alles wat doelbewust ontwikkeld werd om je te vermaken. Met (in meer of mindere mate) veel snelheid, waanzinnig rijgedrag en eventueel bakken met luxe. Dus de BMW M4 hoort er niet bij – dat is een vlotte versie van een ‘standaard’ auto – maar de Mazda MX-5 wel. Net als, uiteraard, droomauto’s als de Porsche 911, Chevrolet Corvette, Aston Martin Vantage en DB11, alle Ferrari’s, alle Lamborghini’s en mega-exoten. Zoals spul van Bugatti, Pagani, Koenigseggggggg en dergelijke. Een grote vergaarbak dus.
J-segment (B)
Misschien wel het belangrijkste segment van dit moment, qua groei dan. Dit zijn de kleine SUV’s en crossovers waar je grootouders recentelijk in zijn gaan rijden en die volgens de reclames helemaal op jouw active urban lifestyle zijn afgestemd. Auto’s als de Opel Mokka, Renault Captur, Nissan Juke, Jeep Renegade, Mazda CX-3 en Peugeot 2008 zien er stoerder uit dan ze zijn. Maar dat geldt ook voor veel mensen. Overigens is er een uitzondering op dit laatste: de Suzuki Jimny in dit segment kan wel degelijk op onverhard uit de voeten.
J-segment (C)
Een stukje bruikbaarder dan de kleinere crosspropjes. Denk aan de Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Renault Kadjar, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Mazda CX-5 en Nissan Qashqai. Maar ook premium spul als de BMW X1, Audi Q3 en Mercedes GLA. Niet zo heel lang geleden stapte menigeen over van C- en D-segmenters naar deze klasse, en inmiddels zijn de middelgrote crossovers niet meer uit het straatbeeld weg te denken.
J-segment (D)
Net wat groter, luxueuzer en serieuzer. In deze klasse vinden we SUV-achtigen als de Mercedes GLC, Audi Q5 en BMW X3 en X4. Maar ook de Range Rover Evoque, Hyundai Santa Fe, Volvo XC60 en Nissan X-Trail. En vooruit, laten we ook de Jeep Wrangler hier meerekenen.
J-segment (E)
Hier zijn vooral de zelfbenoemde premium fabrikanten actief. In de Audi Q7, Range Rover Sport, Mercedes GLE, BMW X5 en X6 en Volvo XC90 rij je er prinsheerlijk bij en maakt niemand je wat.
J-segment (F)
De echte mastodonten. Zo langzamerhand zijn er (in Europa) niet heel veel meer over. Toch, wie echt groots en meeslepend wil reizen, kan moeilijk om de Range Rover, Toyota Land Cruiser of Mercedes GLS heen. Ga je voor de overtreffende trap, dan kom je terecht bij de Bentley Bentayga.
M-segment (B)
De kleine ruimtewondertjes. Denk aan de Opel Meriva, Nissan Note, Hyundai ix20, Ford B-Max en Honda HR-V. Niet de meest sexy categorie, maar desalniettemin een populaire.
M-segment (C)
Voor als je kinderen een beetje groter zijn geworden. In de Volkswagen Golf Sportsvan, Ford C-Max, Citroën C4 Picasso en Renault Scénic. En ook in chique alternatieven van BMW (2-serie Active Tourer) en Mercedes (B-klasse) heb je genoeg ruimte om ze kwijt te raken.
M-segment (D)
Het serieuzere busjesspul, niet zelden met zeven zitplaatsen te leveren. De Volkswagen Touran, Opel Zafira, Ford Grand C-Max, Renault Grand Scénic en Citroën Grand C4 Picasso zijn duidelijk een slag groter dan hun ‘niet-Grand’ evenknieën. En daardoor nog eens vele malen praktischer.
M-segment (E)
Inmiddels bijna uitgestorven, maar er zijn er nog een paar die het stug volhouden. Zoals de Volkswagen Sharan, Ford Galaxy en S-Max en tot voor kort de Renault Espace. Die laatste is nu meer een soort lifestyle-bus geworden, maar vooruit, we rekenen het goed.
Mochten er aanpassingen vanuit de industrie zijn dan zullen we dit overzicht van autosegmenten in Nederland telkens actueel maken. Zo goed en kwaad als dat kan…