Het is nogal een understatement om te zeggen dat het runnen van een Formule 1-team prijzig is. Alleen al het ontwikkelen van een nieuw onderdeeltje voor op een F1-auto is een Herculeaanse taak, waarbij je een armada aan technologisch geavanceerde machines nodig hebt. Dus wil je als merk uiteraard maximaal profiteren van die investering. Alfa Romeo komt daarom met de Stelvio en Giulia Estrema. Een versie die staat voor ‘de samenwerking tussen het merk en het F1-team’.
Krijg je in de Alfa Romeo Giulia Estrema DRS en een knop waarmee je bij de wedstrijdleiding kunt zeuren? Helaas, dat niet. Maar je krijgt wel een hoop koolstofvezel. En zwart, heel veel zwart. De meeste toevoegingen aan deze Estrema zijn dan ook op uiterlijk vlak te vinden. Rond de grille zit een randje koolstofvezel, net als op de bovenkant van de buitenspiegels. Hadden we al gezegd dat je veel zwart kreeg? Zelfs de velgen en de badges zijn niet aan de verduisteringskuur ontkomen.
Veel koolstofvezel in de Alfa Romeo Giulia Estrema
Het feestje van zwart en koolstofvezel gaat verder als je jezelf op de met alcantara beklede stoelen laat ploffen. Op het dashboard, de middenconsole en rond de deurgrepen kom je het lichtgewicht spul tegen. Alles wat van leer is, is afgewerkt met rode stiksels. Daarnaast is een Harman Kardon-speakersetje standaard. Het interieur is dan ook de plek waar het premium gevoel van deze uitvoering het best naar voren komt.
Dat gevoel krijg je minder als je de weg op gaat met de Alfa Romeo Giulia Estrema. De 2,0-liter turbo viercilinder (of 2,2-liter diesel, maar die zul je in Nederland niet vaak zien) met 280 pk is snel genoeg, vooral als je hem in de Dynamic-modus zet. Het is dezelfde motor met achttraps automaat als in de Giulia Veloce. Je vraagt je toch af of er niet nog een paar extra pk’s uit de viercilinder te peuteren waren. Al was het allemaal maar om deze editie ook op motorisch gebied nog net iets specialer te maken.
De wegligging van de Alfa Romeo Giulia Estrema
Een adaptief onderstel en mechanisch sperdifferentieel krijg je standaard als je voor de Estrema kiest. Met de DNA-knop kun je spelen tussen comfort op de snelweg en plezier op bochtige wegen. Die knop werkt samen met het nieuwe Alfa Active Suspension om de Giulia nog wat veelzijdiger te maken. Hij stuurde altijd al heerlijk in, daar was niks op aan te merken. Nu doet hij het ook nog iets comfortabeler.
De Alfa Romeo Giulia Estrema rijdt dus allemaal even fijn als je van de Giulia gewend bent, maar met een naam als Estrema hadden wij toch gehoopt dat hij iets, eh… extremer zou zijn. Het is een beetje alsof iemand zijn hond genaamd Wolf op je afstuurt en er komt een Jack Russell aan. Die kan alsnog gemeen bijten, maar het is bepaald geen Rottweiler. Onze grootste kritiek op deze Estrema is dan ook dat de naam wat ongelukkig gekozen is.
Goed voor dagelijks gebruik
Het is nog niet bekend wat deze topuitvoering van de Giulia en Stelvio precies gaat kosten. Wat het prijskaartje ook wordt, er zullen in ieder geval genoeg mensen zijn die gewoon de dikste uitvoering van een model willen hebben, maar het nog wel een beetje normaal willen houden. Die mensen komen dan bij deze Estrema uit. Daarom is dit misschien wel de Alfa die je het liefst zou willen voor dagelijks gebruik, maar om nou te zeggen dat het de extreemste is…
Specificaties Alfa Romeo Giulia Estrema (2022)
Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
280 pk @ 5.250 tpm
400 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,0 l/100 km
182 g/km CO2 (D-label)
Afmetingen
4.643 x 1.860 x 1.436 mm (l x b x h)
2.820 mm (wielbasis)
1.505 kg
52 l (benzine)
450 / 1.200 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Reacties